سری آماری تورم از سال ۱۳۱۵ در دسترس عموم قرار گرفت

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جواد حسین زاده، در مراسم گرامیداشت روز آمار و برنامه ریزی با اشاره به اینکه آمار از ریشه حکومت‌ها است، اظهارداشت: آمارهای رسمی برای استفاده در تصمیم سازی و برنامه ریزی ایجاد می‌کنند و ماهیت کالای عمومی را دارد. 

رئیس مرکز آمار ایران افزود: باید تمامی قوا همدلی لازم را داشته باشند به همین دلیل در دنیا از اوایل قرن بیستم به دنبال مدرن سازی مدل های آماری رفته‌‌اند.

* سه گرایش مدرن‌سازی نظام آماری

حسین زاده تاکید کرد: سه گرایش برای مدرن‌سازی نظام آماری وجود دارد.در اولین گرایش، نقش محوری و مرجعیت سازمان‌های ملی آمار برای حذف موازی کاری پر رنگ می شود. 

وی ادامه داد: همچنین حذف تدریجی آمارهای سنتی و اصلاح ساختارهای موجود گرایش‌های دیگر د این زمینه است.

رئیس مرکز آمار با اشاره به اینکه در نظام آماری بهره وری به معنای تولید آمارهای با کیفیت بیشتر با هزینه کمتر است، گفت: برای تحقق این امر به همگرایی ملی نیاز داریم تا کارآیی و بهره وری در نظام آماری افزایش پیدا کند.

به گفته حسین زاده، هزینه سرشماری‌های سنتی بالاست و به سرعت کهنه می‌شود به همین دلیل شعار امسال را همگرایی ملی برای مدرن‌سازی نظام آماری در نظر گرفته ایم.

* فهرست آمارهای رسمی تهیه شد

وی با بیان اینکه در نظام آماری مدرن باید وظایف نقش آفرینان روشن باشد، افزود:در دنیا فهرست آمارهای رسمی وجود دارد که این فهرست در ایران نیز تهیه شده و قرار است برای تصویب به  کمیسیون شورای عالی آمار برود. 

حسین زاده ادامه داد: تحت کنترل بودن تولید و انتشار تحت مدیریت کیفیت برمبنای برنامه ملی آمار نیز در دستور کار است. 

وی تاکید کرد: تکمیل سری آماری تورم از سال 1315 تاکنون، امروز روی سایت قرار می گیرد و نرم افزار محاسبه گر تورم نیز در دسترس خواهد بود. 

رییس مرکز آمار گفت: ما در تهیه آمارهای اجتماعی و فرهنگی خلاء داریم که در این زمینه امروز الگویی رونمایی شده که بر تامین نیازهای آماری فعالان این حوزه تاثیر مثبت خواهد داشت.

ادامه دارد...

برچسب ها:

اقتصادی