شورای عالی انجمن اولیا و مربیان تشکیل شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، هوشمند نماینده انجمن اولیا و مربیان در مراسم پیوند اولیا و مربیان که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: این انجمن یک تشکل غیردولتی تحت مدیریت و راهبری وزارت آموزش و پرورش است و به نوعی یک تشکل غیردولتی در دل یک نهاد دولتی قرار گرفته است.

وی بیان داشت: این تشکل یک آسیبی را متوجه خانواده در نظام تعلیم و تربیت می‌کند و آن هم ایجاد محدودیت در نقش‌آفرینی والدین است. هر کجا که اقتدار و اختیارات به صورت مساوی تقسیم نشود، امکان مشارکت فراهم نمی‌شود و وقت آن رسیده است که به خانواده ظرفیت و توانمندی مشورتی و تخصصی آن اعتماد شود.

نماینده انجمن اولیا و مربیان  ادامه داد: بخشی از دیوار بلند و نفوذ ناپذیر بین خانه و مدرسه محدودیت‌های قانونی و مقرراتی است که حداقل دو دهه از زمان نگارش و ابلاغ آن گذشته و متناسب با اقتضائات روز و نیاز جدید خانواده‌ها نیست و به تزاحم میان خانه و مدرسه دامن زده و به روابط بین خانه و مدرسه آسیب رسانده است.

هوشمند گفت:‌ ما اولیا انتظار داریم انجمن اولیا و مربیان بتواند بر اساس مصوبه شورای عالی اداری در سال 95 به صورت تشکل غیردولتی در کنار ساختار اداری وزارت آموزش و پرورش فعالیت کند و این مستلزم تشکیل شورای عالی انجمن اولیا و مربیان است که ریاست آن بر عهده وزیر است و با تشکیل شورای عالی انجمن اولیا و مربیان، منتخبین انجمن‌های اولیا و مربیان می‌توانند در امور کلان و ملی آموزش و پرورش مانند تولید محتوای کتاب‌های درسی،  امور پرورشی، اوقات فراغت، بهسازی مدارس، تقویت مدرسه، شاداب سازی و ایجاد فضای نشاط در مدارس تصمیم‌گیری کنند.

وی ادامه داد: بر اساس مبانی نظری سند تحول بنیادین، خانواده اولین رکن تربیت بوده و سایر ارکان یعنی حاکمیت، رسانه و تشکل‌های غیردولتی نظیر انجمن اولیا ومربیان باید در امر تربیت به کمک خانواده بیایند. 

نماینده انجمن اولیا و مربیان گفت:‌ افزایش عنصر آگاهی بین مربیان و خانواده برای حصول به مفاهیم مشترک در حوزه تعلیم و تربیت و اهمیت همدلی،‌کنش جمعی، اندیشه‌ورزی و مشارکت پردامنه، موجب می‌شود خانواده در امر تربیت با مدرسه همسو شود.

هوشمند در پیشنهادهایی اظهار داشت: در سال‌های اخیر جایگاه انجمن اولیا و مربیان در ساختار آموزش و پرورش روز به روز ضعیف‌تر شده و به صورت مجموعه‌ای در حاشیه نگریسته می‌شود و به عبارت دیگر خانواده در مرکز توجه نظام آموزشی نیست؛ هر چند در دولت تدبیر و امید اندک تلاشی در جهت این جایگاه انجام گرفته اما همچنان ناقص و بلاتکلیف مانده است.

وی ادامه داد:‌مصوبات انجمن اولیا و مربیان از ضمانت اجرایی لازم برخوردار نیست. در این زمینه می‌بایست چاره‌ای اندیشیده شود. آیین‌نامه اجرایی مدارس که اکنون نیز در حال بازنگری است می‌تواند با تفویض اختیارات بیشتر به انجمن اولیا ومربیان و توسعه نقش وظایف و اختیارات بیشتر زمینه نقش‌آفرینی برای اولیا را فراهم کند.

نماینده انجمن اولیا و مربیان گفت:‌ انجمن اولیا و مربیان به عنوان یک ابزار و تأمین کننده منابع مالی مشارکت اولیا در سطح کمک‌های مالی محدود می‌شود؛ لطفا  ترتیبی اتخاذ شود که سایر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های والدین مورد توجه قرار گیرد.

هوشمند گفت: خانواده‌های دارای ظرفیت قانونی فراوان و کم نظیر هستند اما در استفاده از این ظرفیت‌ها موانع قانونی وجود دارد و به کار‌گیری آنها را در مدرسه با مشکل روبه‌رو می‌سازد.

وی افزود: به مدارس جنوب شهرهای بزرگ و کوچک و معضل آسیب‌های اجتماعی با ارائه مستمر کلاس‌های آموزشی،‌ خانواده و خدمات مشاوره‌ای توجه ویژه‌ای داشته باشید و آگاه باشید که هر چه به این مناطق توجه بیشتری شود آمار خشونت،‌ سوء‌مصرف مواد مخدر و بی‌اخلاقی در آینده کاهش می‌یابد.

نماینده انجمن اولیا و مربیان خاطرنشان کرد: وزیر آموزش و پرورش به انتخاب خود یکی از اعضای شورای عالی انجمن اولیا و مربیان که از منتخبین انجمن‌های سراسر کشور هستند را به عنوان مشاور در امور خانواده در کنار خود بپذیرید و رسما به همکاران‌تان معرفی کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی