نخستین مدرسه کشور با «بهره‌وری سبز» در تهران راه‌اندازی شد

5daee110a3601_2019-10-22_14-29
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران گفت: نخستین مدرسه کشور با شاخص‌های ‏بهره‌وری سبز در تهران بازطراحی و راه‌اندازی شد.‏

مأموریت هر سازمان در نظام مدیریت بهره‌وری ‏کشور، دستیابی به سهم بهینه بهره‌وری از رشد اقتصادی و توسعه پایدار است که یکی از موضوعات مطرح شده در این زمینه، ‏‏«بهره‌وری سبز» منظور شده است.‏

بهره‌وری سبز به عنوان راهبردی استراتژیک برای رسیدن به پیشرفت، توسعه اقتصادی و اجتماعی و در عین حال مصرف بهینه از منابع ‏با ملاحظات زیست محیطی مورد تأکید قرار گرفته است.‏

اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران نیز در راستای نیل به اهداف راهبردی مدیریت سبز و «استفاده بهینه از منابع و ‏انرژی» در مدارس کشور فعالیت‌هایی را آغاز کرده است.‏

علی شهری مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با بیان اینکه «بهره‌وری سبز» در سه حوزه پیگیری و دنبال ‏می‌شود، اظهار داشت: طراحی این مدارس با رویکرد «صیانت از هویت معماری ایرانی اسلامی»، «تبدیل مدرسه در حال ساخت به ‏مدرسه با بهره‌وری سبز» و «تبدیل مدرسه در حال بهره‌برداری به مدرسه با بهره‌وری سبز» به عنوان سه راهبری برای نیل به این ‏اهداف دنبال می‌شود.‏

وی با اشاره به اینکه تنها پروژه پایلوت کشور در حوزه مدیریت بهره‌وری سبز در استان تهران انجام شده است، خاطرنشان کرد: مدرسه ‏شهید حسن باقری یکی از مدارس در حال بهره‌برداری موجود در تهران و مربوط به منطقه ۵ آموزش و پرورش بود که تصمیم گرفته ‏شد تا مدرسه مذکور با رعایت تمام استانداردهای موجود در حوزه بهره‌وری سبز، بازسازی شود. ‏

وی افزود: در ابتدا وضعیت فعلی ساختمان اصلی و محوطه مورد بررسی قرار گرفت و شاخص‌هایی که در حوزه این مدارس قابلیت ‏اجرایی داشت، احصا شد. در این بخش از یکی از مشاوران ذیصلاح در حوزه مدیریت سبز که در میان دانشگاه‌های برتر کشور زمینه ‏فعالیت داشت نیز کمک گرفته شد.‏

شهری با بیان اینکه در ابتدا تبدیل تأسیسات و اجزائی که در حوزه بهره‌وری سبز در مدرسه مذکور مورد اهمیت بود، بررسی شد، ‏عنوان کرد: ساختمان اصلی مدرسه با توجه به قدمت آن فاقد تأسیسات الکترونیکی و مکانیکی موثر و مفید بود و هیچ یک از ‏شاخص‌های توسعه پایدار را شامل نمی‌شد و همین تأسیسات الکترونیکی و مکانیکی علاوه بر هدر رفت منابع انرژی و تخریب محیط ‏زیست، آسایش مطلوبی را برای بهره‌بردار (دانش‌آموزان) تأمین نمی‌کرد.‏

وی به برخی موارد شاخص‌های مرتبط با بهره‌وری سبز که مدرسه مذکور از آنها بی‌بهره بود اشاره و گفت: «فقر فضای سبز و پوشش ‏گیاهی به منظور طراوت و شادابی»، «عدم وجود مبلمان و محل استراحت و تماشای بازی و فعالیت‌های آموزشی و پرورشی»، «عدم ‏وجود کلاس‌های روباز»، «تردد خودرو از محوطه اصلی»، «سرویس بهداشتی فاقد شاخص بهداشتی و معماری که در آن هدر رفت ‏منابع آبی و انرژی گاز برجسته بود» و «تولید، جمع آوری و تفکیک پسماند» از شرایط قابل قبولی برخوردار نبود.‏

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با بیان اینکه انرژی، آب، پسماند، مواد مصالح، کیفیت هوای داخلی و سایت به ‏عنوان شاخص‌های مدارس با بهره‌وری سبز هستند، تصریح کرد: برای انجام شاخص‌های بهره‌وری سبز در مدارس، با دانشگاه‌های ‏مطرح کشور در حوزه مدیریت سبز وارد گفت‌وگو شدیم که در نهایت دانشگاه شیراز در این بین انتخاب و به عنوان مشاور ذیصلاح ‏برای پیشبرد این امور برگزیده شد.‏

وی افزود: به طور کلی برای تبدیل یک مدرسه به مدرسه با خصوصیات و شاخص‌های مد نظر در حوزه بهره‌وری سبز موارد متعددی ‏مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت مدرسه شید حسن باقری که به عنوان طرح پایلوت انتخاب شد و در حوزه‌های انرژی الکتریکی، ‏معماری، اهمیت منظر و بار گرمایی مورد بازنگری کلی قرار گرفت.‏

شهری به اصلاحاتی که در مدرسه طرح پایلوت شهید حسن باقری تا پیش از آغاز سال تحصیلی صورت گرفت اشاره و گفت: ‏‏«جمع‌آوری یا هدایت آب باران و جمع‌آوری آب خاکستری به منظور بازچرخانی منابع آبی برای پر کردن فلاش تانک سرویس‌های ‏بهداشتی و آبیاری فضای سبز» طراحی شد، «تأسیسات الکتریکی مدرسه با روش‌های نوین و بهره‌مندی از تجهیزات کم مصرف و ‏دوستدار محیط زیست از جمله چراغ‌های ال ای دی» مجهز شد، «تأسیسات گرمایشی مدرسه با روش‌های نوین و بهره‌مندی از ‏تجهیزات کم مصرف و دوستدار محیط زیست از جمله دیگ چگالشی» مجهز و «کولرهای آبی با کولرهای جدید و کم مصرف از نظر ‏آب و برق و با امتیاز دوکاره بودن (دهش و مکش هوا)» نصب شد.‏

وی افزود: همچنین، «آبگرمکن خورشیدی برای تأمین آب مصرفی ساختمان و سرویس‌های بهداشتی دانش‌آموزان» نصب شد، ‏‏«اجرای بام وارونه به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی» اجرایی شد، «پنجره‌های فلزی با پنجره‌های دوجداره» تعویض شد، «اجرای ‏درب دوم در ورودی برای کنترل تبادل حرارتی ساختمان با محیط خارج»، «طراحی محوطه با پوشش گیاهی، درختی مبلمان استراحت ‏و تماشای بازی و مسابقات، کلاس روباز، زمین ورزش، جانمایی پارکینگ خودرو» و «ایجاد دسترسی دانش‌آموزان به فضای سبز» نیز ‏پیش بینی شد.‏

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران ادامه داد: «ارتقای کیفیت هوای داخل و آسایش در حد قابل قبول برای ‏دانش‌آموزان در کلاس درس» پیش بینی و «سایبانی به منظور بهره‌مندی از نور طبیعی و جلوگیری از مزاحمت نور آفتاب برای ‏کلاس‌های درس» تعبیه شد.‏

مدرسه شهید حسن باقری در منطقه ۵ آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان طرح نمونه و پایلوت کشوری با تغییرات ‏ساختاری به یک مدرسه با بهره‌وری سبز تبدیل و با استفاده بهینه از انرژی و ایجاد آسایش و آرامش برای دانش‌آموزان در هنگام حضور ‏در مدرسه اجرایی و اکنون مشغول فعالیت است. تمام امور فوق الذکر در مدت زمانی کوتاه در فصل تابستان توسط اداره کل نوسازی، ‏توسعه و تجهیز مدارس استان تهران اجرایی شد.‏ 

برچسب ها:

اجتماعی