انتخاباتی واقعی از جنس دانش‌آموزی

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: تکاپوی شیرینی در مدرسه حکم‌فرماست؛ کاندیداها تلاش می‌کنند با وعده‌‌های جذاب، نظر دانش‌آموزان را به خود جلب کنند؛ قرار است وعده‌ها واقعی باشد اما گاهی شیطنت هم می‌کنند و وعده‌هایی می‌دهند که اجرای آن تقریباً غیرممکن است.

برخی دانش‌آموزان به وعده‌های کاندیداها توجه خاصی دارند و حتی با آنها بحث هم می‌کنند و برخی هم بی‌تفاوت هستند اما نکته جالب این است که همه حتی همان دانش‌آموزان به ظاهر بی‌تفاوت، در زمان رأی دادن در صف قرار دارند و معتقدند که سرنوشت انتخابات به دست آنها تعیین می‌شود.

* شورای دانش‌آموزی چه زمانی متولد شد؟

شوراهای دانش‌آموزی عرصه‌ای برای مشارکت عملی و حضور فعال دانش‌آموزان در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و گامی برای تمرین و تجربه مسؤولیت‌پذیری، مشارکت جویی، کارگروهی و تقویت خودباوری و اعتماد به نفس آنان در مدرسه است.

به منظور تحقق سیاست مدرسه محوری، تشکیل شورای دانش‌آموزی به استناد آیین‌نامه اجرایی مدارس مصوب ششصد و پنجاه و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۲۰ مرداد ۷۹ به تمامی استان‌ها ابلاغ شد تا بدین ترتیب فعالیت‌های آموزشی و تربیتی از طریق مشورت و همکاری دانش‌آموزان با مسؤولان مدارس انجام پذیرد لذا شورای دانش‌آموزی به عنوان یکی از ارکان تصمیم‌گیر مدرسه مطرح شده است.

به استناد ماده ۱۸ آیین‌نامه اجرایی مدارس همه مدرسه‌ها باید نسبت به تشکیل شورای دانش‌آموزی اقدام کنند و از آنجایی که صراحتاً در ماده ۲۰ و تبصره یک این ماده وظیفه تشکیل و هدایت شورای دانش‌آموزی در مدرسه بر عهده مدیر، معاون و مربیان امور تربیتی است بنابراین مدیریت و برنامه‌ریزی این شورا در سطح مدرسه بر عهده مدیر مدرسه است و مدیر موظف است و زمینه برگزاری انتخابات شوراهای دانش‌آموزی را فراهم کند. 

*توجه جدی به تمرکززدایی و مدرسه محوری از جمله اهداف شورای دانش آموزی

اجرای رویکردهای جدید در نظام آموزش و پرورش نظیر مدیریت مبتنی بر همکاری و مشارکت، توجه جدی به روابط انسانی، تمرکززدایی و مدرسه محوری موجب شد تا شورای دانش آموزی در مدارس به عنوان گامی برای تقویت تعلیم و تربیت از طریق واگذاری مسئولیت به دانش آموزان پایه ریزی شود.

 به عبارت دیگر تشکیل این شوراها در مدارس زمینه مشارکت عملی و حضور دانش آموزان در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را فراهم می کند و بی‌شک مدیران و مسئولان آموزشی و پرورشی مدارس ضمن حفظ جایگاه و مسئولیت خود به جای پرداختن مستقیم به همه کارها، به عنوان ناظر و راهنما، بسیاری از فعالیت‌ها را به دانش آموزان واگذار می کنند که این خود موجب جلب اعتماد و مسئولیت پذیری بیشتر و ظهور فعالیت داوطلبانه و مسئولانه دانش‌آموزان شده و زمینه مشارکت و تعامل هر چه بیشتر آنان برای دخالت موثر در سرنوشت خود را فراهم خواهد کرد.

* شورای دانش آموزی چیست؟

شورای دانش آموزی رکنی از ارکان مدرسه و نهادی صنفی است که اعضای آن طی انتخابات آزاد به منظور زمینه سازی رشد مهارت های فردی، اجتماعی و توسعه مشارکت دانش آموزان در امور آموزشی و پرورشی و تعامل بین مسئولان مدرسه و آنان انتخاب می‌شوند.

 * اهداف شورا

از جمله اهداف شورای دانش آموزی شامل «تحکیم و تعمیق ارزش‌ها، باورهای دینی، آموزه های سیاسی و اجتماعی در بین دانش آموزان»، «تکریم عملی شخصیت دانش آموزان و تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در آنان»، «تمرین مشارکت جویی و مسئولیت پذیری و تقویت روحیه انتقاد پذیری و حسن سلوک و احترام متقابل و کسب مهارت برای نقش اجتماعی که در آینده ایفا خواهند کرد»، «توجه عملی به مطالبات و خواسته های دانش‌آموزان در چارچوب مقررات، قوانین و آیین‌نامه اجرایی مدارس» و «تسهیل در حسن اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی و مدیریتی و امور اجرایی مدارس از طریق واگذاری مسئولیت به دانش آموزان و همکاری با معاون پرورشی و تربیت بدنی مدرسه» است.

از دیگر اهداف شوراهای دانش آموزی می توان به «ایجاد زمینه مناسب جهت آموزش و ارتقای سطح علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانش آموزان برای حضور موثر آنان در عرصه های مختلف جامعه»، « توسعه و بهبود نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری از طریق مشارکت دانش آموزان»، «کسب مهارت های زندگی، توسعه و تقویت فعالیت های گروهی اعم از آموزشی، پرورشی، اقتصادی ،اجتماعی و زیستی»، «فراهم کردن زمینه مساعد در جهت تبادل تجربیات، تعامل و اندیشه، تفاهم و همدلی بین دانش آموزان و برقراری ارتباط صحیح و دوسویه بین آنان و مسئولان مدرسه» و «تلاش برای غنی سازی اوقات غیر رسمی مدرسه با هدف ایجاد نشاط و انگیزش بیشتر برای دانش آموزان» اشاره کرد.

* شرح وظایف شورای دانش آموزی


شوراهای دانش آموزی وظایف متعددی دارند که می توان به «بهره مندی از شیوه‌نامه‌های پرورشی و آموزشی و مراقبت بر همسویی فعالیت های شورای دانش‌آموزی و انجمن های آن با مفاد آیین نامه اجرایی مدارس»، « بررسی پیرامون چگونگی مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و اجرایی مدرسه و ارائه پیشنهاد به مدیر مدرسه»، «همکاری در برنامه‌ریزی و اجرای مناسبت های مذهبی و انقلابی و ملی در مدرسه»، « اداره امور نشریه‌های دانش آموزی و همکاری در اداره امور کتابخانه مدرسه»، «همکاری در ارتقای مهارت‌های فرهنگی، هنری علمی و ورزشی دانش‌آموزان و برگزاری مسابقات مربوطه» و«همکاری در برگزاری بازدیدها و اردوهای تفریحی، مذهبی و پرورشی» اشاره کرد.

از دیگر وظایف این شورا، «همکاری در برگزاری نماز جماعت و اداره نمازخانه مدرسه»، « همکاری در تشکیل و اداره تعاونی آموزشگاهی مدارس در راستای ایجاد زمینه‌های مناسب برای ممارست اقتصادی و دایر نمودن نمایشگاه‌های عرضه دست سازه های دانش آموزان»، «همکاری در امور انتظامی و بهداشتی مدرسه»، «همکاری در تنظیم برنامه امتحانات داخلی مدرسه»، « شرکت در جلسات شورای مدرسه و انجمن اولیا مربیان بر اساس ضرورت و ارتباط موضوع» و «ارائه پیشنهاد به مدیر مدرسه جهت تشویق دانش آموزانی که مشارکت فعال در امور اجرایی آموزش و پرورشی مدرسه داشتند»، است.

* زمان و نحوه انتخابات


شورای دانش آموزی در تمام مدارس ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم اعم از شهری، روستایی طی عشایری، استثنایی، دخترانه، پسرانه دولتی و غیر دولتی در داخل و خارج از کشور تشکیل می‌شود.

 انتخابات شورای دانش آموزی به صورت هماهنگ در تمام مدارس در نیمه اول آبان ماه با پیام وزیر آموزش و پرورش برگزار می شود.

 دانش آموزانی که تمایل به عضویت در شورا دارند، دو هفته قبل از انتخابات خود را کاندیدای عضویت کرده و در دفتر مدرسه ثبت نام می کنند.

 دانش آموزان می توانند به مدت ۵ روز قبل از انتخابات در خصوص دیدگاه‌ها، نظرها و برنامه‌های خود به تبلیغ بپردازند؛ تبلیغات انتخاباتی تا آخرین ساعات رسمی روز قبل از انتخابات آزاد است و در روز برگزاری انتخابات هرگونه تبلیغ ممنوع است.

تبلیغات باید ویژگی هایی نیز داشته باشد؛ کاندیداها باید دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را از طریق سخنرانی در مراسم آغازین و میزگردهای مختلف ضمن تهیه تراکت های ساده و کم هزینه با هماهنگی مسئولان مدرسه به دانش آموزان ارائه دهند البته مدیران مدارس نیز برای نصب بهتر تراکت های تبلیغاتی کاندیداها باید محل های مشخصی را لحاظ ‌کنند.

 کاندیداها باید ازاعلام برنامه ها و شعارهای خارج از اختیارات و وظایف قانونی پیش بینی شده در شیوه‌نامه پرهیز کنند ضمن اینکه تبلیغات نباید به گونه‌ای باشد که بعد از انتخابات به موضع گیری یا تقابل بین دانش‌آموزان منجر شود؛ تبلیغات نباید مانع دقت و شناخت دانش آموزان نسبت به کاندیداها شود.

*ترکیب اعضا

تعداد اعضای شورای دانش آموزی در مدرسه ابتدایی بر حسب تعداد دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم مدرسه است؛ در مدارس تا ۱۰۰ نفر دانش آموز، ۵ نفر و ۲نفر عضو علی البدل، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ نفر دانش‌آموز، ۷ نفر و ۲ عضو علی‌البدل، از ۱۵۱ دانش آموز به بالا، ۹ نفر به عنوان اعضای اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل انتخاب می‌شود.



 تعداد اعضای شورای دانش آموزی در مدارس متوسطه اول و متوسطه دوم متناسب با تعداد دانش آموزان همان مدرسه خواهد بود؛ به این شکل که در مدارس تا جمعیت ۲۵۰ دانش‌آموز،  ۵ نفر و ۲ عضو علی البدل، از ۲۵۰ تا ۳۵۰ دانش آموز، ۷ نفر و ۲ عضو علی البدل، از ۳۵۰ تا ۵۵۰ دانش آموز، ۹ نفر با ۲ نفر عضو علی البدل و از ۵۵۰ دانش آموز به بالا، ۱۱ نفر به عنوان اعضای اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل انتخاب می شوند.

* ویژگی‌های داوطلبان عضویت در شورای دانش آموزی

دانش آموزی که می خواهند داوطلب عضویت در شوراهای دانش آموزی شوند باید ویژگی هایی داشته باشند. از جمله می توان به «رعایت اخلاق و ارزش‌های اسلامی و مقبولیت در بین دانش آموزان»، « داشتن روحیه مسئولیت پذیری و توان ایجاد ارتباط با دیگران»، « برخورداری از نظم و انضباط تحصیلی و پای‌بند به رعایت قوانین مدرسه»، « برخورداری از وضعیت تحصیلی متوسط و رو به رشد» و « برخورداری از وضعیت رفتاری متعادل» اشاره کرد.

شورای دانش آموزی رکنی از ارکان مدرسه و نهادی است که اعضای آن پی انتخابات آزاد به منظور زمینه سازی رشد مهارت های فردی اجتماعی و توسعه مشارکت دانش آموزان در اموزش و پرورش ای و تعامل بین مسئولان مدرسه و آنان انتخاب می‌شوند

شورای دانش آموزی یک شورای درون مدرسه‌ای است و فاقد شعبه و تشکیلات خارج از مدرسه خواهد بود و مجاز به ایجاد رقابت‌های ناسالم و سیاسی و فعالیت‌های حزبی در داخل و خارج از مدرسه نیست.

اصول و خط مشی های اجرایی

-از ایجاد و رقابت‌های ناسالم و مخرب در فعالیت های دانش آموزی پرهیز شود
- تمام تصمیم های شورای دانش آموزی باید در چارچوب قوانین و مقررات جاری و آموزش و پرورش باشد و از طریق مدیر مدرسه و معاون پرورشی و تربیت بدنی پیگیری و دنبال شود
-شورای دانش آموزی در مدارس نقش تصمیم سازی و اجرایی دارد در زمینه امور اجرایی قبل از هرگونه -اقدامی لازم است هماهنگی های لازم با مدیر و معاون پرورشی و تربیت بدنی مدرسه به عمل آید
-در طراحی برنامه‌ها باید تعطیلی اتخاذ شود تا گرایش به مشارکت جمعی و کار گروهی در بین دانش آموزان افزایش یابد و از فردگرایی و خودروی خودداری شود.

نحوه تشکیل انجمن های شورای دانش آموزی

انجمن های شورای دانش آموزی به جمعی از دانش آموزان علاقه مند به فعالیت تحقیق اجرایی در یکی از زمینه های اعتقادی اجتماعی فرهنگی علمی اقتصادی سیاسی دفاعی زیستی ورزشی و موارد مشابه با مسئولیت دانش آموزان منتخب و همکاری و نظارت مدیر و معاون پرورشی و تربیت بدنی که در یک واحد سازماندهی می‌شوند انجمن اطلاق می‌شود.

دانش‌آموزان عضو انجمن ها الزامی ندارند که حتما عضو شورای دانش آموزی مدرسه باشند

اهداف انجمن ها

اهداف انجمن ها شامل ایجاد زمینه مناسب برای جلب مشارکت دانش آموزان در امور گوناگون آموزشی و پرورشی، تحکیم و تقویت آگاهی‌های دینی و زمینه سازی رشد فضایل اخلاقی دانش آموزان در پرتو فعالیت های گروهی، تقویت مهارت های فردی اجتماعی و روحیه جمع گرایی در دانش آموزان، جهت دهی خلاقیت های فردی دانش آموزان در فعالیتهای گروهی آنان، ایجاد انگیزه و تقویت نگرش مثبت نسبت به فعالیت های گروهی است.

انجمن ها شامل انجمن نماز انجمن قرآن و عترت و معارف اسلامی انجمن تعاونی اموزشگاهی انجمن علمی و اموزشی انجمن فرهنگی هنری انجمن تربیت بدنی انجمن سیاسی و اجتماعی انجمن بهداشت و سلامت انجمن امور مناسبتها تبلیغات و نمایشگاه ها انجمن مواجهه با حوادث و بلایای طبیعی انجمن مهارتهای زندگی و مشاوره انجمن انتظار و مهدویت انجمن صلح و دوستی و گردشگری انجمن انتظامات و پشتیبانی انجمن فضای مجازی، انجمن اردوها و فعالیت‌های بازدیدی انجمن سبک زندگی ایرانی اسلامی انجمن حمایت از نوشت افزار و کالای ایرانی است.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی