خبرگزاری فارس - سید اسد رجبی: از اواخر هفته گذشته تهران بارانی شد و گفته می شود بر اساس اعلام سازمان هواشناسی تا چهار شنبه هفته جاری این روند ادامه دارد.
در بارندگی اخیر برخی نقاط دچار آبگرفتگی شد و به گفته پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران در 100 نقطه شاهد آب گرفتگی و اختلال در روند رفت و آمد شهروندان بوده ایم.
پیروز حناچی شهردار تهران برای رصد وضعیت شهر به مرکز کنترل ترافیک تهران رفت و دستورات لازم برای رفع آب گرفتگی در تهران و مخصوصاً در 12 نقطه شهر را داد.

آب گرفتگی یا آب ماندگی مسئله این است!
بررسی اتفاقات حکایت از آن داشت که شهرداری تهران در مدیریت آب روند جدیدی پیش گرفته و از برخی جهات توانسته است آبگرفتگی را مدیریت کند.
اما این بار به گفته اعضای شورای شهر تهران آب گرفتگی نداشتیم بلکه آب ماندگی داشتیم چرا که تغییر الگوی حرکت آب در معابر شهری به گونهای بود که برخلاف گذشته آبگرفتگی کمتر شده و این بار به دلیل نوع ساخت و سازها آب راهی برای رفتن نداشت و در سطح معابر ماند.
هر چند این ماندن آب دلایل مختلفی اعم از عدم رعایت شیب خیابان و در پارهای از موارد هم اصلاحات هندسی مورد نیاز شبکه جمع اوری آبهای سطحی بوده است.
کمتر از ده نقطه از شهر به دلیل مسائل عمرانی آبگرفتگی رخ داد
هر چند که برخی کارشناسان اتفاقات روز شنبه را ناشی از مسائل عمرانی و برخی مشکلات فنی میدانند اما صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این باره نظر دیگری دارد و به خبرنگار فارس گفت: ما روز شنبه در مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران اوضاع شهر را به خوبی رصد کردیم.

وی گفت: از جمیع نقاط آب گرفه شهر تهران کمتر از ده نقطه به طور دقیق هفت یا هشت نقطه آب گرفتگیها متأثر از انجام اقدامات فنی و عمرانی بود که در مقایسه با کل آب گرفتگی ها این عدد بسیار ناچیز محسوب میشده است.
صبوری دیلمی در خصوص مشکلات هندسی معابر شهری و تأثیر آن بر روی آب گرفتگی ها گفت: تقریبا چنین مشکلی نداشتیم و این موضوع را خیلی نمیتوان به آب گرفتگی نسبت داد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: ما در سال 97 یک نهضت جدی را برای رفع این مشکلات هندسی اجرا کردیم و تقریبا میتوان گفت بیشتر این نقاط مشکلاتش مرتفع شده است و امروز نقاطی که پیدا کردیم که شاید منشأ فنی داشته باشد کمتر از ده نقطه در کل هفتصد کیلومتر مربعی شهر تهران بوده است.
شورایاران اولویت محلات خود برای رفع آب گرفتگی را اعلام کنند
مجید فراهانی عضو شورای اسلامی شهر تهران پیش از این به فارس گفته بود که قرار است به سمت پروژه های کوچک مقیاس حرکت کنیم تا مشکلات محلی برطرف شود.
وی امروز به خبرنگار فارس در خصوص بارندگی های اخیر تهران گفت: اولا باید به این نکته توجه کرد که ما شبکه انهار فرعی ساخته شدر در شهر را برای بازگشت سیلاب دورهای بین 25 سال و 50 سال در نظر گرفتهایم.
وی افزود: همین امر باعث میشود وقتی یک باران شدید که حجم آن معادل حجم بارش یک سال شهر تهران بوده میبارد این شبکه جمع آوری آبها توان و کشش جمع آوریاش را ندارد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران درخصوص اینکه به نظر میرسد مشکلات جزئی در برخی مناطق و مدیریت شهری در حوزه منطقهای عامل بروز این مشکلات بوده است و اگر قرار باشد اولویت مدیریت شهری ساخت پروژههای کوچک مقیاس باشد باید به این نکته توجه کرد گفت: ما در بیش از 300 محله شهر تهران شورایارانی را داریم که قرار است اولویتهای عمرانی هر منطقه از سوی این افراد احصا شود.
وی گفت: اگر شورایاران در جریان بارشهای اخیر و آب گرفتگیهای رخ داده به این نتیجه رسیدند که مشکل ناشی از ساخت و یا عدم ساخت یک پروژه خاص بوده است میتوانند این را به ما اعلام کنند.
فراهانی افزود: بعد از اعلام شورایاران ما خود را موظف میدانیم که بودجه سال 99 را به سمت حل آن معضل و برطرف کردن آن اولویت سوق بدهیم.
سرعت تخلیه آب از معابر پایین است
از پروژههای کوچک مقیاس و دلایل وقوع آب گرفتگی که گذر کنیم موضوع ترافیک اهمیت بالایی دارد که محمد علیخانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران هم درخصوص آب گرفتگی و ترافیک ناشی از آن به خبرنگار فارس گفت: نباید فراموش کنیم که ما در تهران حدود 18 تا 20 میلیون سفر روزانه داریم که اگر مدهای حمل و نقل کامل بود بخش عمدهای از این سفرها کاهش پیدا میکرد.
وی افزود: ترافیک زمانی در روزهای بارانی ایجاد میشود که مردم به صورت طبیعی سرعت خودرو را کاهش میدهند و این باعث میشود تا یک زنجیره طولانی از خودروها ایجاد شود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: از طرفی وقتی به خیابان آب اضافه میشود و اصطلاحا آب گرفتگی وجود دارد این سرعت کاهش بیشتری پیدا میکند و زنجیره ترافیک افزایش بیشتری مییابد.
علیخانی به اشکالات موجود در معابر اشاره کرد و گفت: برخی موضوعات مهندسی در ساخت و سازهای ما رعایت نشده و برای مثال در خیابانها و بزرگراهها شیب مورد نیاز برای تخلیه آب رعایت نشده است.
وی افزود: از طرفی همین اشکالات در ساخت و سازهای شهری و پروژههای شهری باعث شده تا سرعت تخلیه آب از سطح خیابانها و معابر کاهش یابد و آب بیشتر در معابر جمع شده و بماند.
معاون امور مناطق اظهار نظر را به معاون خدمات شهری سپرد
آب گرفتگی در مناطق 12، 13، 14 و 21 بیشتر از سایر نقاط بود برخی کارشناسان ایرادات هندسی و ساخت و سازهای نامناسب را باعث آب گرفتگی و آبماندگی در سطح معابر شهری می دانند موضوعی که به طور دقیق از سوی معاون امور مناطق میتوانست مورد تأیید یا تکذیب قرار گیرد.
در تماس مکرر با شاپور رستمی معاون امور مناطق شهرداری تهران وی از پاسخگویی در این خصوص خودداری کرد.
همچنین سایر مسؤولان معاونت امور مناطق اعلام کردند که در یک توافق صورت گرفته قرار است فقط معاونت خدمات شهری درخصوص آب گرفتگی شهر تهران اظهار نظر کند.
البته توجیه مسؤولان معاونت امور مناطق این بود که معاونت خدمات شهری شهرداری به طور مستقیم با معاونین معاونت خدمات شهری مناطق در ارتباط است و میتواند به درستی درخصوص اقدامات صورت گرفته توضیح بدهد.

زباله یا مشکلات فنی
هرچند برخی کارشناسان حوزه مدیریت شهری معتقدند که آب گرفتگی معابر شهر تهران در بارشهای اخیر ناشی از ریختن زباله از سوی شهروندان در انهار فرعی است از سوی دیگر تعداد دیگری از کارشناسان این مشکل را ناشی از ایرادات هندسی پروژههای منطقهای شهر تهران میدانند.
درست این بار دعوا و درگیری میان ریختن زباله در انهار و گرفتگیها شبکه فرعی جمع آوری و از سوی دیگر ایرادات پروژههای فنی و عمرانی شهرداری در سطح مناطق 22 گانه شهر تهران بر پا شده است.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران معتقد است از سال قبل و حتی پیش از بارشهای سیل آسای ابتای سال 98 به موضوع لایروبی انهار و رود درهها پرداخته و نظارت بر رود درهها را به صورت مستمر انجام میدهد.
از سوی دیگر هم معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران میگوید روز شنبه تنها 7 تا 8 نقطه از شهر به دلیل اقدامات فنی و عمرانی و تأثیرات آن دچار آب گرفتگی شده است.

و اما نکته آخر!
امسال موضوع اب گرفتگی در تهران متفاوت بود و در برخی نقاط اب در سطح شهر به دلیل مشکلات هندسی و عدم کشش انهار جمع شده بود مسؤولان وعده رفع این مشکلات را داده و وعده دادند در آینده نزدیک بسیاری از مشکلات برطرف می شود.
انتهای پیام/