مدرسه دولتی خوب برای فرزندم پیدا نکردم، موسس مدرسه غیردولتی شدیم!

5dbaccda2bd2e_2019-10-31_15-30
عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مدارس غیردولتی هم‌اکنون انتفاعی شده‌اند و تعلیم‌وتربیت جنبه تجاری پیدا کرده است از سوی دیگر مدارس خصوصی جامعه را طبقاتی کرده است.

طیبه ماهروزاده عضو شورای عالی آموزش و پرورش و همسر غلامعلی حداد عادل در برنامه تلویزیونی زاویه در پاسخ به این پرسش که تبعیض‌آمیزترین جنبه آموزش‌وپرورش ایران چیست، اظهارکرد: طبق تحقیق مرکز پژوهش‌های مجلس هم اکنون ۱۷ نوع مدرسه در کشور داریم و این مسئله را مدیرکل سازمان مدارس غیردولتی نیز اخیراً اعلام کرد، هر کدام از این مدارس که تاسیس شدند فلسفه‌ای داشتند، یعنی در ابتدا با هدفی ایجاد شدند.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مدارس نمونه دولتی برای حمایت از دانش‌آموزان مستعد مناطق محروم ایجاد شد و در ابتدا تعداد آن محدود بود، اما بعدها براثر اتفاقاتی که افتاد تعداد این مدارس افزایش یافت و علاوه بر آن سطح مدارس نمونه‌دولتی نیز افت پیدا کرد به عنوان مثال در دهه ۸۰ ملاک مدارس نمونه‌دولتی در رشته علوم انسانی معدل ۱۵ بود که این ملاک مناسبی برای پذیرش دانش‌آموزان مستعد نیست.

وی عنوان کرد: با اضافه شدن تعداد مدارس خاص به تدریج مدارس دولتی عادی محل حضور دانش‌آموزانی شد که به لحاظ درسی ضعیف‌تر هستند و در کنار آن موسسات نیز برای کمک به قبولی دانش‌آموزان در آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی تشکیل شد.

ماهروزاده ادامه داد: معتقدم باید استعدادهای کشور را شناخته و پرورش دهیم، اما افزایش بی‌رویه مدارس باعث می‌شود که دانش‌آموزان نخبه به خوبی شناسایی نشوند. از سوی دیگر جداسازی‌ها آسیب جدی به نظام اجتماعی ما می‌زند.

مدارس غیردولتی نه؛ مدارس انتفاعی!

عضو شورای عالی آموزش و پرورش، با اشاره به این که در دهه هفتاد بحث بر سر این بود که اجازه دهیم مدارس غیرانتفاعی تاسیس شود، افزود: چرا آن موقع این نام را انتخاب کردند چون دغدغه تعلیم و تربیت بود و هدف انتفاع، تجارت و کار اقتصادی نبود و چند مدرسه نیز با دغدغه تعلیم و تربیت تاسیس شدند اما به تدریج این تفکر ایجاد شد که در همه عرصه‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود چرا در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری نکنیم، بنابراین تعلیم و تربیت هم جنبه تجاری‌سازی و اقتصادی پیدا کرد.

بنده با تاسیس مدارس غیردولتی مخالف بودم اما خودم به عنوان موسس مدرسه‌ای را راه‌اندازی کردم چرا که پسرم می‌خواست به رشته انسانی برود و به دنبال مدرسه‌ای بودیم که محیط آن سالم باشد، اما پیدا نشد

مدرسه دولتی خوب برای فرزندم پیدا نکردم، موسس مدرسه غیردولتی شدیم!

وی مطرح کرد: هم اکنون مدارس غیردولتی، انتفاعی هستند آن هم انتفاع بسیار برای موسسان این مدارس؛ بنده با تاسیس مدارس غیردولتی مخالف بودم اما خودم به عنوان موسس مدرسه‌ای را راه‌اندازی کردم چرا که پسرم می‌خواست به رشته انسانی برود و به دنبال مدرسه‌ای بودیم که محیط آن سالم باشد، اما پیدا نشد چرا که مدارس برای رشته علوم انسانی دانش‌آموزان ضعیف را جذب می‌کردند و این در حالی بود که اساس کشور برعرصه علوم انسانی است.

ماهروزاده افزود: هم اکنون در فنلاند سه درصد مدارس خصوصی هستند، اما حق ندارند از مردم پول دریافت کنند و دولت حمایت می‌کند، در قانون آموزش و پرورش ایران نیز آمده است که دولت باید به مدارس غیردولتی سرانه بدهد تا دانش‌آموزان ضعیف و متوسط را جذب کنند به همین دلیل است که می‌گویم آنچه که در آغاز راه اتفاق افتاد، خوب بود و ما آن را بد اجرا کردیم.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش، گفت: در تحقیقی که انجام شده است ۱۷درصد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی صاحبان سرمایه، ۴ درصد فرزندان پزشکان و مهندسان و درصد بالایی فرزندان کارمندان هستند، تصور کنید شما فرزند ۱۰ ساله‌ای دارید و می‌خواهید آن را در مدرسه دولتی با فلان معلم، فلان وضعیت کیفیت ثبت‌نام کنید، در چنین شرایطی چه کار می‌کنید؟ ناگزیر هستید از هزینه‌های ضروری کاسته و فرزندتان را در مدرسه غیردولتی ثبت‌نام کنید.

افرادی که در مدرسه غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند، نگرانند فرزندشان را به مدرسه دولتی بفرستند! 

وی با اشاره به این که انواع مدارس آموزش را طبقاتی کرده‌ است، اما چه باید کرد، اظهار کرد: تصور نکنید همه مردم چون توانایی مالی دارند فرزند خود را به در مدرسه غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند، اینگونه نیست،‌ آنها نگران هستند که فرزند خود را در مدرسه دولتی بگذارند.

ماهروزاده تصریح کرد: زمانی که اجازه دادند مدارس غیردولتی تاسیس شود در آن ایام مدارس کشور سه شیفته بودند و هرجا که مدرسه خصوصی تاسیس شد تراکم کلاس‌های درس در آن منطقه پایین‌تر است، بنده نیز با خصوصی‌سازی مخالف بودم و هنوز هم معتقدم آموزش را طبقاتی می‌کند و اگر بخواهم به شما بگویم مدارس غیردولتی چه مشکلاتی دارد شاید ۳۰ بند بشود اما تصور کنید وزیر آموزش و پرورش باید چه کار کند؟ مشکل ما زمانی شروع شد که مدارس غیرانتفاعی به انتفاعی تبدیل شد.

مدارس را هیئت‌امنایی کردند تا از بار هزینه‌های دولت کم شود

عضو شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: هم اکنون دولت باید بگوید هر فردی که دلش به حال کشور می‌سوزد و هدف آن انتفاع نیست در این مسیر ادامه دهد اما آیا تصور می‌کنید هم اکنون مدارس دولتی پول نمی‌گیرند آنها نیز ارقام قابل توجهی را دریافت می‌کنند. از سوی دیگر باید وضعیت اقتصادی دولت را هم در نظر بگیریم. برای چه برخی مدارس را هیئت امنایی کردند، برای این که از بار هزینه‌های دولت کم شود.

مدارس خصوصی جامعه را طبقاتی کرده است

وی افزود: مدارس خصوصی جامعه را طبقاتی کرده است و باید دولت به مسیر غیرانتفاعی بودن این مدارس برگردد و افرادی که می‌خواهند در این عرصه کار کنند صرفاً نگاه تعلیم و تربیتی داشته باشند، چرا که نمی‌توان با تعلیم و تربیت کار اقتصادی و تجاری کرد.

وی با اشاره به این که وظیفه ما ترتبیت نخبگان است و باید آنها را پرورش دهیم، افزود: این که از فردا بگوییم مدارس در دو نوع دولتی و غیردولتی اداره شوند، غلط است، از سوی دیگر گسترش بی‌رویه مدارس خاص نیز نادرست است.

ماهروزاده در پایان با اشاره به وضعیت مدارس غیردولتی در سایر کشورها، گفت: در انگلیس ۷ درصد دانش‌آموزان به مدارس خصوصی می‌روند که این آمار در دوره متوسط دوم ۱۸درصد است، آمریکا ۹ درصد، ژاپن از پیش‌دبستانی تا پایه دهم، ۱۰ درصد و دوره متوسطه دوم ۲۹ درصد، ایران ۱۱ درصد و فنلاند ۳ درصد.

برچسب ها:

اجتماعی