معاینه فنی موتورسیکلت‌ها اجرا نمی‌شود/ موتورهای فرسوده صادر شوند

ابوالفضل حجازی در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها در کشور اجرا می‌شود یا خیر؟ اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قانون معاینه فنی موتورسیکلت‌ها مصوب شده و وجود دارد، ولی اجرایی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه طبق قانون، همه وسایل نقلیه آلاینده باید سالی یک بار معاینه فنی شوند، افزود: برای اجرای این قانون در ابتدا نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم و مراکز آزمون هستیم که هم‌اکنون در کشور وجود ندارد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها، گفت: موتورسیکلت‌های فرسوده هیچ توجیهی برای حمل و نقل کشور ندارد، در حالی که اگر این موتورسیکلت‌ها از رده خارج شوند شاهد رونق تولید در صنعت موتورسیکلت خواهیم بود.

به گفته حجازی طبق قانون، عمر مفید موتورسیکلت 8 سال تعیین شده است و پس از این مدت موتورسیکلت‌های فرسوده باید از چرخه مصرف خارج شوند. برای اجرای این قانون باید هزینه بیمه و نگهداری این موتورسیکلت‌ها طوری تعیین شود که استفاده از آنها صرفه اقتصادی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه موتورسیکلت‌های فرسوده بعد از جمع‌آوری در پارکینگ به مزایده گذاشته می‌شوند، گفت: پیشنهاد ما این است که فروش این موتورسیکلت‌ها به شرط خروج از کشور صورت گیرد، به طوری که به کشورهای اطراف از جمله افغانستان صادر شوند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در حال حاضر بیش از 70 درصد موتورسیکلت‌های در حال تردد در تهران عمر یک تا سه سال دارند و 30 درصد بقیه نیز عمدتاً عمری کمتر از 8 سال دارند، ولی در شهرهای دیگر تردد موتورسیکلت‌های فرسوده زیاد است.

وی ادامه داد: طبق قانون اگر موتورسیکلتی به دلیل تصادف بیش از 40 درصد آسیب ببیند، باید اسقاط شود ولی این موضوع نیز در کشور اجرا نمی‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی