پسماندهای غذایی سومین عامل تولید کننده گازهای گلخانه‌ای در جهان

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از حریت، اویس سرمد، معاون کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سازمان ملل، گفت: یک سوم کل غذایی که ما مصرف می‌کنیم معادل 1.3 میلیارد تن در سال یا از بین رفته و یا دور ریخته می‌شود.

وی طی سخنانی در دومین مجمع بین‌المللی "دور ریز صفر" در استانبول تاکید کرد: در تابستان سال جاری که داغ‌ترین تابستان ثبت شده در جهان محسوب می‌شود، تنها در ماه جولای 179 میلیارد تن یخ در قطب‌های جهان آب شده است. 

سرمد افزود: ما زمان بسیار کمی برای مقابله با تهدید روزافزون تغییرات آب و هوایی داریم و این تغییرات به بزرگترین تهدید برای نجات جوامع تبدیل شده است.

این مقام سازمان ملل می‌گوید: رابطه مستقیمی بین پسماندهای غذای و تغییرات آب و هوایی وجود دارد.

به گفته وی، دانشمندان و کارگروه‌های بین دولتی که روی تغییرات آب و هوای کار می‌کنند ثابت کردند که سه درصد آلودگی جهان به گازهای گلخانه‌ای به طور مستقیم به پسماندهای غذای مربوط می‌شود. شاید سه درصد رقم بزرگی به نظر نرسد اما تاثیر بسیار شدیدی می‌گذارد.

سرمد با اشاره به اینکه ما در همه جای جوامع بشری از خانه‌ها گرفته تا دفاتر کار شاهد تولید پسماندهای غذای هستیم، گفت: جهان باید رویکرد خود را در این زمینه تغییر داده چرا که این روند به تولید سالانه 2.1 میلیارد تن زباله منجر شده است.

وی درباره فرصت‌ها و تهدیدها در زمینه پرداختن به پسماندهای غذایی گفت: استفاده مجدد و یا بازیافت این منابع،‌منافع اقتصادی و اجتماعی بسیار بزرگی را به همراه خواهد داشت.

این مقام سازمان ملل گفت: اگر ما پسماندها را یک کشور در نظر می‌گرفتیم آنوقت شاهد آن بودیم که این کشور سومین عامل تولید کننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی