فارس من| نوید ادهم: تقلیل ساعت آموزشی پایه‌ دوازدهم امکان‌ ندارد/ مدیران با دانش‌آموزان همکاری کنند

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سامانه «فارس من»  با هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شده است و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد.

یکی از این سوژه‌ها درباره ساعات آموزشی پایه دوازدهم است؛ تا سال گذشته که دانش‌آموزان دوره پیش‌دانشگاهی را می‌گذراندند، ۲۴ ساعت در هفته کلاس داشتند اما اکنون در پایه دوازهم این میزان به ۳۵ ساعت افزایش یافته است و دانش‌آموزان معتقدند که زمان طولانی کلاس‌های درس، فرصتی جهت آمادگی برای کنکور باقی نمی‌گذارد.

در سؤال مخاطبان خبرگزاری فارس آمده است: «این پویش، حرکتی از سوی دانش آموزان، معلمان، مدیران مدارس و متخصصین آموزشی به همراه والدین برای زندگی بهتر و امکان برنامه‌ریزی بیشتر است. سال کنکور همیشه سال پر استرس و پر دغدغه‌ای است اما امسال متأسفانه بر خلاف سال‌های گذشته این سال برای دانش‌آموزان پیچیده‌تر نیز شده است.

زیرا در سال‌های گذشته دانش‌آموزان پیش دانشگاهی فقط 24 واحد آموزشی در هفته داشتند اما امسال می بایست بین 34 تا 40 واحد آموزشی در هفته بگذرانند. این مساله باعث افزایش ساعات درسی، کمبود معلم جهت تدریس دروس ، فشار بیشتر بر خانواده‌ها و تحمیل هزینه‌های بیشتر به مدارس شده است. از این رو پیشنهاد می‌شود تا ساعات آموزشی پایه دوازدهم به 24 واحد برگردد و دروس جدید به پایه های پایین‌تر منتقل شوند.

در سال‌های گذشته دانش‌آموزان پیش دانشگاهی تقریباً یا تا پایان اسفند ماه به سر کلاس می‌آمدند یا در هفته، روزهای کمتری را درگیر کلاس رفتن بودند که این می‌توانست باعث فراغت بال بیشتر آنان شود اما حالا باید هر 5 روز هفته را تا پایان خرداد ماه به مدرسه بیایند و امتحان دهند.

کنکور اوایل تیرماه است جالب اینجاست که حتی در تابستان نیز آموزش و پرورش می‌رفت تا این مشکل را حل کند که متاسفانه این تصمیم با به دلایل نامعلومی لغو شد. حالا وقت آن است که تصمیم بگیریم که دانش‌آموزان و فرزندان عزیزمان را در سال آخر مدرسه کمتر تحت فشار قرار دهیم تا بهتر بتوانند این سال‌های زندگی را بگذرانند».

* از پیگیری وزیر برای کاهش ساعت تا جابجایی زمان کنکور

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه فعالیت‌های تابستانی واحدهای آموزشی و پرورشی سراسر کشور در ۹ تیرماه امسال، به استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: «۳۵ ساعت در هفته برنامه آموزشی برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم پیش‌بینی شده است در حالی که کنکور پابرجاست، ضمن اینکه امتحان نهایی در چندین رشته دارند و این موضوع فشار روانی و جسمی به دانش‌آموزان وارد می‌کند؛ این درحالیست که باید مدرسه محل زندگی دانش‌آموزان باشد».

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: «تلاش داریم این ۳۵ ساعت را به ۲۴ ساعت کاهش دهیم یا حداقل تا زمانی که کنکور پابرجاست، این کاهش اجرا شود».

اما چند وقت بعد، یعنی در شهریورماه امسال، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا طبق اعلام وزیر آموزش و پرورش کاهش ساعات آموزشی در پایه دوازدهم از ۳۵ به ۲۴ ساعت از امسال اجرا می‌شود؟»، گفت: «از همان ابتدا قرار نبود چیزی از برنامه درسی حذف شود. بنا بود دروس به دو روش حضوری و غیرحضوری ارائه شود و دانش‌آموزان برخی دروس را غیرحضوری بخوانند و فقط امتحانش را بدهند و به این ترتیب برای کسب آمادگی شرکت در کنکور سراسری هم فرصت داشته باشند».

 وی ادامه داد: «بنا به قانون مجلس، زمان شروع امتحانات در مدارس از اول خرداد خواهد بود اما کنکور سراسری هفته اول تیر برگزار می‌شود؛ با توافق شورای پذیرش و سنجش دانشجو، زمان برگزاری کنکور به نیمه دوم تیرماه منتقل می‌شود تا فاصله‌ مناسبی ایجاد شود و دانش‌آموزان بتوانند برای کنکور آمادگی کسب کنند».

البته پشنهاد تقلیل ساعت پایه دوازدهم در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شد اما در این شورا رد شد؛ یکم آبان ماه امسال، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: «در پایه دوازدهم مطرح شد که ۳۵ ساعت حضور دانش‌آموزان در مدارس زیاد است و باید به ۲۴ ساعت تقلیل یابد تا دانش‌آموزان در زمان باقی مانده به دروس کنکور خود بپردازند ولی این پیشنهاد در شورای عالی آموزش و پرورش پذیرفته نشد».

وی ادامه داد: «این پیشنهاد به این دلیل رد شد که باید از زمان دروس مختلف کاسته می‌شد در این صورت هیچ مدرسه‌ای نپذیرفت که از زمان دروس ریاضی و فیزیک کاسته شود بنابراین باید از زمان دروس جدید مانند مدیریت حانواده و یا مطالعات فرهنگی کاسته شود که این دروس، دروس اصلی مورد تأکید سند تحول بنیادین است».


* تسهیلات مدیران مدارس برای دانش‌آموزان 

در هر حال خبرنگار فارس برای آنکه درخواست دانش‌آموزان از مسؤولان آموزش و پرورش را پیگیری کند، سراغ مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش رفت.

نوید ادهم در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار کرد: درس‌ها در پایه دوازدهم زیاد نشده است؛ دانش‌آموزان پایه دوازدهم در نظام جدید مثل پایه یازدهم و پایه دهم، ۳۵ ساعت در هفته درس دارند.

وی ادامه داد: در گذشته پیش‌دانشگاهی یک دوره خاصی بود یعنی ما یازده ساله دیپلم می‌دادیم و کسانی که می‌خواستند به دانشگاه بروند، دوره پیش‌دانشگاهی را با ۲۴ ساعت می‌گذراندند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: در آن زمان فرض بر این بود که دانش‌آموزان در دوره پیش‌دانشگاهی، قرار است برای دانشگاه آماده شوند اما در دوره دوازدهم فرض بر این است که ادامه تحصیل عادی را می‌گذرانند و به همین دلیل اعضای شورا موافقت نکردند.

وی افزود: از سوی دیگر اگر قرار بود ۳۵ ساعت را به ۲۴ ساعت تقلیل دهند، درس‌هایی حذف می‌شد که ضرورت و نیازش را برای دانش‌آموزان جدی می‌دانیم و احساس می‌کنیم دانش‌آموزان باید این درس‌ها را یاد بگیرند؛ اگر قرار بود این درس‌ها حذف شود تنها درس ریاضی، فیزیک و شیمی و آنچه کنکور می‌خواهد باقی می‌ماند و به همین دلیل هم شورای عالی مخالفت کرد.

نوید ادهم در پاسخ به این پرسش که قرار بود یک سری درس‌ها خودخوان باشد، گفت: اینها تسهیلاتی است که مدیران مدارس می‌توانند فراهم آورند یعنی مدیران ترتیبی دهند که دانش‌آموزان فرصت درس خواندن برای کنکور را داشته باشند اما از نظر ما اصل کنکور نیست و نمی‌خواهیم نظام آموزشی را قربانی کنکور کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی