ایجاد کارگروهی برای ورود اسناد لانه جاسوسی آمریکا به کتب درسی دانش‌آموزان

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: امروز روز ملی مبارزه با استکبار و همچنین روز دانش‌آموز است؛ یکی از دغدغه‌های مخاطبان خبرگزاری فارس که در سامانه «فارس من» نیز ثبت شده، این است که «چرا اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی قرار نمی‌گیرد؟».

این افراد معتقدند: «سه سال از مطالبه و اعتراض رهبر معظم انقلاب خطاب به مسؤولان درباره استفاده از اسناد لانه جاسوسی آمریکا در کتب مدارس گذشت پس چرا اسناد لانه جاسوسی را در کتب درسی قرار نمی‌دهید؟

این کتاب‌ها حدود هفتاد جلد است؛ چرا هیچ نشانی از مضامین برگزیده‌ این کتاب ها در مجموعه‌ مدارس ما، دبیرستان‌های ما، دانشگاه‌های ما نیست؟ چرا اینها را داخل کتاب‌های درسی قرار نمی‌دهید؟ چرا نمی‌گذارید نسل جوان ما، نسل جدید ما بفهمد و بداند که آمریکا چه کرده و چه توطئه‌هایی زیر سر داشته است؟».

پیگیری خبرنگار فارس از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی حاکی از این بود که رئیس این سازمان هم به عدم ورود اسناد لانه جاسوسی آمریکا به کتاب‌های درسی گلایه دارد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم در جلسه شورای مدیران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی که معاون و مدیران معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری، رئیس و مدیران پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش حضور داشتند با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت ورود اسناد لانه جاسوسی به کتب درسی، گفت: «مسؤولان مربوطه در سازمان در یک زمان مشخص و کوتاه در گنجاندن معارف انقلاب در کتاب‌های درسی و تحقق منویات رهبری حکیم انقلاب در خصوص استفاده از محتویات و مطالب اسناد لانه جاسوسی و شرح این اتفاق بزرگ و تاریخی در کتب درسی برنامه‌ریزی و اقدام مفید و اثربخش داشته باشند».

وی بحث دشمن شناسی را برای جوانان ایران اسلامی بسیار مهم دانست و ادامه داد: «علی رغم اینکه 3 سال از منویات مقام معظم رهبری در این خصوص می‌گذرد، اقدام جدی برای ورود مضامین مهم این کتاب‌ها و اسناد به کتب درسی، اهمیت معرفی توطئه‌هایی که آمریکایی‌ها در سفارت انجام می‌دادند، صورت نگرفته است».

اما در حال حاضر سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این خصوص چکاری می‌خواهد انجام دهد و چه برنامه راهبری در نظر گرفته شده است؟ در همین راستا به سراغ رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی رفتیم که بدانیم چه اقداماتی در حال انجام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم گفت: 13 آبان که امسال چهلمین سال تسخیر لانه جاسوسی است، یک اقدام بسیار مهمی بود که سرنوشت انقلاب ما را تثبیت کرد و به تعبیر حضرت امام(ره)، انقلابی بزرگ‍‌‌تر از انقلاب اول بود.

وی ادامه داد: در کتاب های درسی، نفس مسأله استکبار ستیزی و نام 13 آبان و روز دانش آموز مطرح شده است اما حقیقتا استفاده از اسناد لانه جاسوسی، به عنوان یک اسناد خدشه ناپذیری که نشان دهنده مداخله‌های غیرقانونی آمریکا در طول سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب در شئون مختلف کشور ما بود، در کتاب‌های درسی به صورت کافی و شایسته وارد نشده است البته ما باید در متون مختلف مثل مجلات رشد و سایت رشد حتما بیش از آنچه هست به این اسناد بپردازیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اضافه کرد: اخیرا خوشبختانه کارگروهی در زیرمجموعه معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری شکل گرفته است تا بتوانیم به‌گونه‌ای البته هوشمندانه و متناسب با موضوع کتاب درسی و در چارچوب برنامه درسی مصوب در ذیل اسناد تحولی، بخش‌هایی از اسناد دخالت‌های غیرقانونی و سلطه‌گرانه آمریکا در کتاب درسی را وارد کنیم.

وی افزود: در کتاب درسی آمادگی دفاعی، مطالعات اجتماعی و برخی کتاب‌های علوم انسانی این بحث مطرح است که از این اسناد استفاده شود و طبقه بندی موضوعی این اسناد نشان می‌دهد که سفارت آمریکا صرفا در عرصه مداخلات سیاسی و بین الملل ورود پیدا نمی‌کرد بلکه در تأثیرگذاری‌های اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و همه شئون ملت ما مداخله‌های سلطه گرانه داشت.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم اظهار کرد: برای نسل‌های آینده ما لازم است این موضوع به عنوان یک ذهنیت واقع بیانه تاریخی تثبیت شود و کار ارزشمندی که 40 سال قبل توسط دانشجویان پیرو خط امام(ره) انجام گرفت در ذهن تاریخی کشور ما تثبیت شود، البته ما این کار را متأسفانه باید با تأخیر انجام دهیم، مطالعاتی قبلا انجام شده و تأملاتی وجود داشته است.

وی گفت: امیدوار هستم برای سال 1400ـ1399 یعنی کتاب‌های سال آینده ما در بخش‌هایی که در کار کارشناسی و تناسب آن با برنامه درسی، همکاران‌مان به جمع بندی برسند، حتما وارد شود ولی فکر می‌کنم در یک بازه دو، سه ساله، این پروژه تکمیل شود. چون ظرافت هایی در این مسأله وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی