برخلاف برآوردها رشد اقتصادی غیرنفتی امسال مثبت است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فرهاد دژپسند امروز در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در رابطه با رشد اقتصادی  امسال کشور گفت: برآورد  بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پولی و همچنین برخی از نهادهای پژوهشی داخلی کشور از رشد اقتصادی امسال این بوده که رشد اقتصادی  امسال بین منفی 4.5 درصد تا منفی 9.5 درصد خواهد بود. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: یکی از دلایل آنها بحث نفت بود اما آمارهای سه ماهه اول سال جاری و  و برآورد مرکز آمار ایران از رشد ماهه امسال این امیدواری را ایجاد کرده که  رشد اقتصادی غیر نفتی متفاوت از برآوردها باشد. 

وی بیان داشت: رشد اقتصادی غیرنفتی سه ماهه اول امسال 4 دهم درصد مثبت بوده و برآورد ما این است که رشد اقتصادی غیرنفتی مثبت خواهد بود. 

دژپسند گفت: علائم هم نشان می‌دهد که رشد اقتصادی غیرنفتی می‌تواند مثبت باشد و بررسی وضعیت  واحدهای تولید در استان‌های مختلف براساس آمار وزارت صمت و جهاد کشاورزی حاکی از روند مثبت است و همچنین براساس چک کردن پارامترهای مختلف مثل مصرف برق در بنگاه‌های اقتصادی و حمل و نقل حاکی از آن است که رشد اقتصادی غیرنفتی مثبت خواهد بود. 

وی  با بیان اینکه در سه ماهه ابتدای امسال بخش کشاورزی 6 و نیم درصد رشد داشته است، بیان داشت: براساس برآورد ما از تولید برنج امسال به خودکفایی خواهیم رسیم و براین اساس امیدواریم رشد مثبت داشته باشیم. 

دژپسند در مورد اجلاس اخیر FATE بیان داشت: این اجلاس شرط گذاشته است که ما باید تا فوریه آینده در صورتی که لوایح به تصویب نرسد وارد لیست سیاه خواهیم شد بنابراین ما در حال بررسی این بحث هستیم. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در رابطه با دستور فروش اموال مازاد بانک‌ها بیان داشت: برای واگذاری شرکت‌ها، دارایی‌ها و اموال مازاد بانک‌ها برنامه جامع داریم و براساس این برنامه امیدواریم تا با مشارکت بخش خصوصی این واگذاری‌ها را انجام دهیم که البته در آینده نزدیک در قالب یک پیوست رسانه‌ای جامع در این مورد اطلاع رسانی انجام خواهیم داد. 

وی افزود: این موضوع ابعاد مختلفی از جمله اموال تملیکی بانک‌ها و اموال مازاد و شرکت‌های فعال دارد و همه اینها در قالب یک سایت بارگذاری شده و در حال تکمیل اطلاعات هستیم و امیدواریم در هفته آینده این کار رونمایی شود و در مورد آن اطلاع رسانی خواهیم کرد. 

ادامه دارد

 

برچسب ها:

اقتصادی