واگذاری سرخابی‌ها تا پایان سال بعید است/ واگذاری برند دو باشگاه شاید

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی گفت: در پی جلسه‌ای که حدود یک ماه و نیم پیش با وزیر ورزش برگزار شد، قرار شد توافق‌نامه در مورد واگذاری سرخابی‌ها امضا شود و صورت‌جلسه آن به کمیسیون ویژه اصل 44 ارائه شود که هنوز صورت جلسه را نداده‌اند.

وی افزود: قرار شد وزارت ورزش صورت جلسه توافق واگذاری را ارائه کند و در آن جلسه که در وزارت ورزش برگزار شد، افراد از سازمان خصوصی‌سازی کمیسیون ویژه اصل 44، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز حضور داشتند و باید هرچه زودتر صورت‌جلسه آن به کمیسیون مجلس ارائه شود.

رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 گفت: یکی از باشگاه‌ها یعنی استقلال ماهیت سهامی خاص دارد که باید تبدیل به شرکت سهامی عام شود و اول باید برند این شرکت‌ها قیمت‌گذاری شوند و بعد از قیمت‌گذاری از طریق برند واگذار شوند و سهام این شرکت‌ها بعد از تبدیل شدن به سهامی عام به تدریج از طریق فرابورس ایران آماده فروش و واگذاری شوند.

وی افزود: مدتی طول می‌کشد که این باشگاه‌ها بتوانند در بازار پایه فرابورس درج شوند و مرحله اول قیمت‌گذاری برند دو باشگاه سرخابی و فروش آن است و در مرحله اصلاح ساختار خود دو باشگاه و افزایش سرمایه برای آماده‌سازی واگذاری است و اساسنامه شرکت‌ها باید به صورت سهامی عام تبدیل شود.

به گفته فولادگر تا زمانی که تعیین تکلیف اموال بدهی‌های دو باشگاه سرخابی مشخص نشود، امکان واگذاری وجود ندارد و باید سهام از طریق فرابورس به مردم، هواداران و پیش‌کسوتان فوتبال واگذار شود.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود، سرمایه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در حد یک میلیون تومان است، گفت: وقتی اصلاح ساختار صورت بگیرد، باید سرمایه آنها نیز اصلاح شود. اما اینکه چگونه باید سرمایه دو باشگاه اضافه شود، بحث دیگری است، چون اگر افزایش سرمایه در قالب یک شرکت دولتی باشد و دولت بخواهد آن را اضافه کند، باید منابع آن در بودجه سال آینده دیده شود. اما اگر در این فاصله از طریق قیمت‌گذاری و فروش برند دو شرکت انجام شود، می‌توانند با افزایش سرمایه آماده واگذاری شوند و نیازی به مصوبه بودجه نیست.

رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 در پاسخ به این پرسش که وقتی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس حق پخش و تبلیغات ندارند، برند آنها به چه دردی می‌خورد، گفت: ما به دنبال این هستیم که حق پخش را هم به آنها بدهیم، با صداوسیما صحبت کردیم و قرار شد جلسه‌ای داشته باشیم و حق پخش دو باشگاه نیز پیگیری شود.

فولادگر در مورد اینکه آیا کسی مایل به خرید برند دو باشگاه است، گفت: باید از یک نقطه‌ای شروع کرد و تا زمانی که برند دو باشگاه قیمت‌گذاری و واگذار نشود، کل واگذاری دو باشگاه زیر سؤال می‌رود و مهم‌ترین شرط همین برند است. اموال دو باشگاه به قدری است که در مقابل اموال بدهی‌های زیادی دارند، اما اصل دارایی دو شرکت برندشان است. 

وی در پاسخ به این پرسش که دو باشگاه سرخابی مشمول ماده 141 قانون تجارت یعنی زیان‌شان بیش از سرمایه و اموال‌شان است، گفت: بله، زیان‌ده هستند، ولی اول باید برند دو باشگاه ارزش‌گذاری شود و شاید ارزش برند بتواند تراز مالی دو باشگاه را بهتر کند و از زیان‌دهی خارج کند.

رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 در پاسخ به این پرسش که آیا تا آخر امسال امکان واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس وجود دارد، گفت: طبق روندی که وجود دارد بعید است تا آخر سال واگذاری به صورت کامل انجام شود و امیدوارم تا آخر امسال بتوانند برند دو باشگاه را قیمت‌گذاری و واگذار کنند.

به گزارش فارس، طبق بند «هـ» تبصره 2 قانون بودجه دولت مکلف شده تا پایان شهریور 98 دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را از طریق فرابورس واگذار کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، برخی مخاطبان «فارس من» با ثبت مطلب «خصوصی سازی باشگاه های ورزشی به خصوص استقلال وپرسپولیس» خواهان پیگیری موضوع از مسئولان شدند.

انتهای پیام/ب

برچسب ها:

اقتصادی