فعال کردن سلول‌های لوزالمعده برای تولید انسولین ممکن شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، محققان آمریکایی به روش جدیدی دست یافته اند که در قالب آن می توان سلول های لوزالمعده را با تاباندن نور برای تولید انسولین در داخل بدن فعال کرد.

بر مبنای آزمایش های انجام شده بر روی موش ها توسط گروهی از پژوهشگران، سلول هایی در درون بدن آنها کاشته شد که با تاباندن نور آبی بر روی آنها تولید انسولین را آغاز کردند. از این طریق امکان تنظیم سطح شکر در خون موجودات فراهم می آید.

 

برای تنظیم شرایط افراد مبتلا به دیابت ضروری است که سطح شکر خون آنها به طور دائم از طریق تزریق انسولین کنترل شود و اگر یک روش درونی برای تزریق انسولین به خون ابداع شود، نیازی به مداخله و تزریق آمپول و غیره وجود ندارد.

محققان می گویند در بدن انسان سلول های لوزالمعده قادر به تولید انسولین به میزان لازم و به طور خودکار هستند. برای بهبود عملکرد سلول های لوزالمعده در این زمینه می توان سلول های خاصی را در آنها کاشت که آنزیمی را به نام photoactivatable adenylate cyclase (PAC) برای تسهیل این فرایند ترشح می کنند. این آنزیم نیز با تاباندن نور آبی فعال می شود و در نهایت مولکولی به نام cyclic adenosine monophosphate (cAMP) تولید می شود که برای ترشح انسولین ضروری است.

انتهای پیام/