ورود مجلس به انحصارزدایی از زبان انگلیسی اشتباه بود

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حمیدرضا حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با بیان اینکه متوجه نشدم مبنای ارائه طرح رفع انحصار آموزش‌ زبان انگلیسی چه بود، اظهار کرد: اساس کار مجلس ارائه این طرح ها نیست. باید کار پژوهشی در چنین مواردی انجام شود و به نظرم ورود مجلس یک اشتباه بود و مجلس، جایگاه چنین طرح هایی نیست.

وی افزود: حذف مدارس تیزهوشان هم کار مجلس نیست، این موارد کار دقیق علمی می‌خواهد و باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی و... طرح و بحث شود.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه درباره مواردی چون آموزش زبان انگیسی باید به نیاز جامعه نیز توجه کنیم، گفت: آیا همه 15 میلیون دانش آموز ما باید زبان انگیسی بیاموزند و جهانی شوند؟ هنر مگر مهم نیست؟ زبان فارسی و ریاضی و ادبیات مگر مهم نیستند؟ در اغلب دروس مشکل داریم.

وی افزود: در مدارس ما باید روی سه زمینه کار شود؛ نخست خود کلاس است. اگر برخی کشورها چون پاکستان در زبان انگلیسی موفق شدند علت این است که کل زبان آموزش آنها انگلیسی است اما در ایران ما مدعی هستیم که در دنیا صاحب نام و قدرت هستیم و می‌خواهیم روزی در دنیا به مقالات فارسی مراجعه کنند، البته که باید به زبان انگلیسی مجهز باشیم.

وی با اشاره به اینکه هرکدام از دانش آموزان در سطحی به آموزش زبان نیاز دارند، گفت: اگر بخواهیم در آموزش زبان موفق باشیم تراکم جمعیت در کلاس باید 15 دانش آموز باشد در حالی که 60 درصد کلاس ها بالای 25 دانش آموز دارند. چند درصد مدارس ما لابراتور آموزش زبان دارند؟ باید برای معلمان هزینه و اطلاعاتشان را بروز کرد.

حاجی بابایی افزود: درصد بالایی از همین 11 هزار و 500 آموزشگاه مربوط به آموزش و پرورش هستند که کانون زبان از همین جمله است. فرق بین کسی که به آموزشگاه می رود و کسی که در مدرسه آموزش می بیند در این است که فرد اول بر اساس نیاز مشخصی به آموزشگاه می رود. 

طلایی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز در این برنامه با بیان اینکه در شاخص EPI که توان زبان انگلیسی را می‌سنجد از سال 2012 تا 2018 از سطح پایین به سطح خیلی پایین رسیده‌ایم، گفت: 35 هفته درسی کامل نداریم. آموزش زبان هم باید هر هفته دوساعت باشد که کامل اجرا نمی‌شود و از پایه های هفتم تا نهم 90 دقیقه در هفته آموزش داریم. در واقعیت مجموعا 300 ساعت آموزش داریم نه 400 ساعتی که رسما باید باشد.

طلایی ادامه داد: دانش آموزان ما باید به چه سطحی در فراگیری زبان برسند؟ طبق استانداردهای بین المللی، قصد مورد نظر آموزش و پرورش سطح سه از شش است که 600 ساعت آموزش لازم دارد. نکته بعدی این است که تابستان نیز یک فاصله یادگیری ایجاد می کند که روی یادگیری زبان اثرمنفی می گذارد. انتهای پیام

برچسب ها:

اجتماعی