به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجیمیرزایی در دومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی، با اشاره به اینکه نهاد گسترده آموزش و پرورش باید از آموزههای دینی بهره بگیرد تا بتواند در تعلیم و تربیت موفق باشد، اظهار کرد: هویت از موضوعات اساسی در آموزش و پرورش است که باید درک درستی از جایگاه آن داشته باشیم تا بتوانیم سند تحول و نظام بنیادین را پیاده کنیم.
وی با بیان اینکه در ساختن یک جامعه بالنده و باشکوه با اتکا به مردمانی باورمند باید بتوانیم ارزشهای اسلامی را حفظ و پیاده کنیم، گفت: انقلاب اسلامی درصدد احیای تمدن اسلامی و تعالی میهن است و عزت و سربلندی مردم را هدف قرار داده است و برای ساختن کشور باید فرهنگ ایرانی اسلامی را محورکار قرار دهیم تا به هدف برسیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در جامعه ما فرهنگ استکبارستیزی تبلیغ میشود و حمایت از مظلومان سرلوحه کار است و اقدامات زیادی برای دستیابی به این هدف مانند ساخت پل و کارخانه انجام شده است اما سنگ بنا و نقطه آغازین و بنیادین این اهداف به میزان یادگیری جامعه بستگی دارد.
وی با بیان اینکه برای اطمینان از دستیافتنی بودن این اهداف، باید روی یادگیری تمرکز شود، اظهارکرد: توانمندی در تکنولوژی رابطه انسان و طبیعت را بهتر کرد اما کیفیت نهادها بستگی به کیفیت یادگیری دارد و ما باید به تعلیم و تربیت و یادگیری در سنین کودکی اهمیت بیشتری دهیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: ارزیابی موفقیت کشورها بر اساس ساماندهی مناسبات اجتماعی و یادگیری است و نظام آموزشی در تنظیم روابط انسان، طبیعت و بهبود مناسبات اجتماعی و کارآمد کردن نهادها نقشآفرین است.
حاجیمیرزایی با بیان این پرسش که نظام آموزشی چگونه میتواند کارآمدی نهادها را محقق کند، تصریح کرد: هویت یکی از محصولاتی است که در پرتو جامعه و یادگیری شکل میگیرد.
وی با بیان اینکه تمایز در کیفیت دیدن، شنیدن و درک کردن وجود دارد و تمایز انسانها در این تفاوتهاست که هویت را شکل میدهد، گفت: هویت یک شناسه و وجه تمایز و نتیجه یادگیری و محصول تعامل با جامعه است و با شناسنامه فرق دارد، اینکه چه تلقی از خود داریم، اهمیت دارد و نظام تعلیم و تربیت و معلمان در شکلگیری هویت نقش مهمی دارند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سرزنش و انگ و برچسب زدن تأثیر زیادی در روح و روان دانشآموزان دارد و باید مراقب باشیم تا این مسائل در دوره پیشدبستانی ریشه نگیرد، گفت: هویت واقعی بیانگر آموزهها و یادگیریها است، رسالت ما مداخله برای ساماندهی بهتر ادراکات است تا دانش آموزان بهتر ببینند، درست بشنوند و درست درک کنند که این نقطه آغاز تحول است.
حاجی میرزایی، کیفیت یادگیری و مداخلات سنجیده را در هویت و تعالیم دینی مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: باید انجام مطالعات بینالمللی در دوره پیشدبستانی را با جدیت بیشتری پیگیری کرد.
وی تصریح کرد: ۸۵ درصد ظرفیت ذهنی کودکان در سن زیر پنجسالگی تحقق پیدا میکند و خانوادهها اصلیترین رکن شکلگیری هویت کودکان هستند و باید بررسی شود که خانوادهها چقدر آماده این مأموریت هستند و به خانوادهها درشکلگیری درست هویت کودکان آموزش دهیم.
وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه باید خانوادهها از روز نخست تولد مراقب تربیت فرزندان باشند، گفت: در دوره پیشدبستانی از وضعیت مطلوب فاصله داریم که باید جبران شود.
وی با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت در دوره پیشدبستانی باید مبتنی بر نمایش، نشاط و شادابی باشد و کوچکترین اهمالی را در این بخش نمیپذیریم، اظهارکرد: خط قرمز ما رعایت استاندارد آموزشی در پیشدبستانی است و باید بانشاطترین نیروها و بهترین برنامهها در این دوره باشند و این همایش ادای دین به تمدن اسلامی، انقلاب، ایران، آرمانها و اهداف شهداست.
حاجی میرزایی خطاب به معلمان گفت: گوهر نابی در دستان معلمان است و عرصه خدمتی دارید که جاودانگی دارد لذا باید خود را تجهیز کرده و وارد این عرصه شوید.
وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک شورای معاونان و مدیرانکل آموزش و پرورش استانهای کشور که در حاشیه دومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیشدبستانی در استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت به نظم و انضباط، مقدمه موفقیتهای بزرگتر است و باید به زمان اهمیت دهیم.
وی با تشکر از میزبانی خوب استان قزوین در برگزاری همایش هویت ملی کودکان، گفت: موضوع بیمه و مسکن فرهنگیان با جدیت دنبال میشود و امیدواریم برای تأمین ۹۷۰ هزار مسکن فرهنگیان به نتیجه برسیم.
حاجیمیرزایی گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان از دولت درخواست کردهایم تا خدمات بیمهای بهتر و کیفیتر به فرهنگیان ارائه شود لذا امیدواریم با موافقت با این درخواست خدمات بیمه فرهنگیان سامان یابد.
وی با بیان اینکه در پرداخت مطالبات معلمان خارج از کشور موفقیتهایی حاصل شده و اگر ۱۱۰درصد تخصیص بگیریم این مطالبات پرداخت میشود، اظهار کرد: رفت و برگشت طرح رتبهبندی فرهنگیان به کمیسیون اجتماعی دولت زیاد بوده است و یکبند از طرح رتبهبندی فرهنگیان باقیمانده است که تصویب خواهد شد و با تصویب آن رتبهبندی فرهنگیان از مهرماه ۹۸در ۵ رتبه اجرایی خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش، شاخصهای رتبهبندی فرهنگیان را براساس مدرک و توانمندی و تخصص دانست و گفت: اگر به دنبال ارتقای جایگاه آموزش و پرورش هستیم باید تحول در خود ما صورت گیرد.
وی افزود: اگر فردا را ما در آموزش و پرورش میسازیم لذا امروز را هم ما میسازیم بنابراین باید ببینیم در شرایط کنونی سهم ما چیست و اگر حتی سهم یک درصد باشد باید در آن یک درصد درست برنامهریزی و تمرکز کنیم و بدانیم تحولات باید از درون آموزش و پرورش آغاز شود.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در جایگاه خطیری هستیم و رسالتی داریم که باید آن را درک کرده و برای انجام آن همت کنیم، اظهار کرد: مسؤولیت همه ما خطیر و بزرگ است که میتواند آخرت ما را آباد یا ویران کند. لذا باید برای پذیرش این مسؤولیت سنگین آماده باشیم و همه ذهن خلاقیت، توان و تخصص خود را به کار گیریم تا به هدف برسیم.
انتهای پیام/