اختلافات تجاری بین چین و آمریکا همچنان پابرجا است

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، مقامات ارشد مذاکره کننده آمریکایی و چینی تلاش می‌کنند تا اختلافات موجود در حوزه تجارت بین دو کشور را به حداقل برسانند.

اظهارات این مقامات نشان می‌دهد که اختلاف بین دو طرف در موضوعات اصلی همچنان پابرجا است.

ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا، می‌گوید:  از یک طرف دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، راضی به حذف تعرفه‌های گمرکی بر واردات کالاهای چینی نیست و از طرف دیگر هنوز مشخص نیست که چین می‌خواهد چقدر از محصولات کشاورزی آمریکا را وارد کند.

رابرت لایت هایزر، نماینده تجاری آمریکا، و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری این کشور قرار بود طی تماسی تلفنی با معاون رئیس جمهور چین سعی کنند که اختلافات بین دو طرف را کاهش دهند.

مقامات آمریکایی می‌گویند: چینی‌ها تمایلی به تعیین رقم برای میزان توافق شده واردات محصولات کشاورزی آمریکایی ندارند که این مسئله به یکی از اختلافات جدی بین دو طرف بدل شده است.

آمریکایی‌ها هم تمایلی بر حذف تعرفه بر واردات کالاهای چینی ندارند.

ترامپ در ماه اکتبر گفته بود که معاون رئیس جمهور چین متعهد شده است که میزان واردات محصولات کشاورزی آمریکا را به دو برابر رسانده و به 40 تا 50 میلیارد دلار در سال افزایش دهد اما پکن تأکید دارد که میزان واردات محصولات آمریکایی را براساس نیاز بازار خود تعیین کند.

پکن همچنین تأکید می‌کند که در قالب فاز نخست توافق تجاری با آمریکا، واشنگتن باید اعمال تعرفه بر واردات کالاهای چینی را متوقف کند که البته این مسئله هنوز از سوی ترامپ مورد موافقت قرار نگرفته است.

راس می‌گوید: مهم است که چین یک تعهد محکم و مشخص دهد.

وی تأکید کرد: چین می‌تواند سالانه 40 تا 50 میلیارد دلار محصولات کشاورزی از آمریکا وارد کند.

وی افزود: سؤال این است که آیا آنها تمایلی به دادن این تعهد دارند؟ و اگر می‌خواهند این تعهد را بدهند راهی برای دور زدن این تعهد وجود دارد؟

وزیر بازرگانی آمریکا گفت که هنوز مشخص نیست که فاز نخست توافق تجاری بین چین و آمریکا در مدت زمان مشخص شده به نتیجه می‌رسد یا خیر. آمریکا می‌خواهد در صورت عدم توافق روز 15 دسامبر تعرفه‌های جدیدی علیه واردات کالا از چین اعمال کند.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی