نظام تعلیم و تربیت در هیچ جای دنیا در اختیار رسانه‌های خارجی قرار نمی‌گیرد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش و نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «چرایی عدم گسترش پیام‌رسان‌های داخلی در آموزش و پرورش» در پاسخ به این پرسش که «ریشه مشکل عدم استقبال از پیام‌رسان‌های داخلی چیست؟»، اظهار کرد: از یک منظر ریشه مشکل را باید در خود پیام‌رسان‌های داخلی دید؛ آنها می‌توانستند در یک مدت مشخص اثبات کنند که می توانند این بار سنگین را بردارند.

وی ادامه داد: البته یک بخش دیگر مشکل به نوع نگاهی که به پیام رسان‌های داخلی وجود دارد بر می‌گردد؛ علت سوم هم این است که پشتیبانی لازم صورت نگرفت تا پیام‌رسان‌ها بتوانند ظرفیت کافی فراهم کنند.

حاجی‌بابایی اضافه کرد: علت بعدی این است که استفاده یا عدم استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی یا خارجی تا میزانی به اعتقادات سیاسی هم برمی‌گردد؛ چندان اراده قوی در دولتمردان و مسؤولان ندیدم تا بایستند و تاکید کنند که باید از پیام‌رسان‌های داخلی به ویژه برای آموزش و پرورش استفاده شود.

وی با بیان اینکه در دوره وزارتم پیگیر اینترانت ملی برای آموزش و پرورش بودیم و کار را هم شروع کرده بودیم، گفت: آن زمان به سمت هوشمندسازی حدود 15 درصد مدارس رفتیم؛ 15 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون پرسنل در آموزش و پرورش و چند صد هزار نفر از افراد مرتبط مانند رانندگان سرویس مدارس را داریم اما باز هم کار به طور کامل جلو نرفت.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه این کارها با بخشنامه وزیر آموزش و پرورش درست نمی‌شود، افزود: یک جایی شورای عالی فضای مجازی باید محکم کار را پیگیری می‌کرد؛ البته نظام تعلیم و تربیت در هیچ کجای دنیا به این شکل در اختیار رسانه‌های خارجی قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید شبکه داخلی ایجاد و دانش‌‌آموزان را مصون کند، ادامه داد: فکر نمی‌کنم روسیه یا چین این کار را انجام دهند و بچه کلاس دوم ابتدایی خود را در معرض رسانه‌های خارجی قرار دهند؛ همه ما دیدگاه‌های‌مان را رک و صریح بیان نمی‌کنیم؛ در حقیقت در کشور ما اینگونه نیست که همه مسؤولان معتقد باشند که از پیام‌رسان خارجی استفاده نکنیم. 

* پیگیری سهمیه بنزین برای معلمان در مجلس

حاجی‌بابایی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی  بر اینکه «تکلیف معلمانی که مسافتشان از منزل تا محل کار زیاد است برای تامین بنزین چه می‌شود و آیا کمکی به این معلمان می‌توان کرد یا خیر»، گفت: خود بنده هم این سوال را دارم و ایرادات ما به کار کارشناسی دولت این بود که وقتی تصمیم کلی گرفته شد، آیا پیش‌بینی کردند که تکلیف خودروهای خصوصی که تاکسی نیستند اما دانش‌آموزان و پرسنل را جابجا می‌کنند، چه می‌شود؟  

وی افزود: دولت بدون اطلاع ما این کار را انجام داد و ما هم مخالف بودیم و سه بار در مجلس رأی گیری شده بود و رأی ندادیم؛ حالا اتفاق افتاده است؛ یکشنبه هم در مجلس جلسه داریم و قرار است مسؤولان توضیح دهند؛ نه فقط برای معلمان و دانش‌آموزان بلکه اقشار مختلفی که از این سهمیه بهره نمی‌برند و چندهزار نفری که با خودروی خصوصی کار می‌کردند اکنون تکلیفشان معلوم نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی