به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، احمد عابدینی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «چرایی عدم گسترش پیامرسانهای داخلی در آموزش و پرورش» در پاسخ به علت عدم اجرای بخشنامه وزارت آموزش و پرورش در یک و نیم سال گذشته مبنی بر ممنوعیت استفاده از پیامرسانهای خارجی و اعلام وزیر وقت آموزش و پرورش مبنی بر فراهم شدن امکان حضور در یک پیام رسان واحد داخلی برای دانش آموزان، اظهار کرد: در کار فرهنگی بخشنامه جواب نمیدهد و کار فرهنگی ابعاد مختلفی دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که «چرا رسانههای داخلی توسعه نیافتهاند؟»، افزود: رقابت یک اصل است با سفارش، توصیه و بخشنامه نمیتوان کاری پیش برد و باید خودمان را در این رقابت، تقویت کنیم؛ انتظار اینکه افراد با توصیه ما از یک رسانه استفاده کنند چندان معقول به نظر نمیرسد.
عابدینی با بیان اینکه این جمله که «آموزش و پرورش باید خودش اینترانت و پیام رسان داخلی را برای دانشآموزانش فراهم کند» عجیب است، گفت: آموزش و پرورش استفاده کننده از خدمات است و حتما باید دسترسی اسان و بدون محدودیت را درنظر بگیریم و فرد اعتماد کند که اطلاعاتش محفوظ میماند.
مهدی انجیدنی مدرس دانشگاه و مدیرعامل پیام رسان گپ نیز در این برنامه در پاسخ به اینکه «اگر بسترهای فنی لازم فراهم است چرا پیامرسانهای داخلی نسبت به پیامرسانهای خارجی دچار ضعف هستند؟»، بیان کرد: خوشبختانه در دو سال اخیر که پیامرسانهای داخلی وارد بازار شدند، رشد خوبی داشتهاند.
وی ادامه داد: شب گذشته در مجموع چهار پیامرسان داخلی 60 گیگابیت در هر ثانیه ترافیک داشته و ارائه خدمت کردهاند؛ این عدد خوبی است و چهار روز قبل یک دهم این رقم ارائه خدمت میدادند. جای افتخار است که در یک هفته بیش از 10 تا 20 برابر مقیاس خود را بزرگ کردهاند که از نظر مهندسی نرم افزار و اصول شبکه ارزشمند است.
این مدرس دانشگاه گفت: هفت پیام رسان فعال داریم که پنج مورد بسیار جدی پای کار هستند. در گزارش سالانه وزارت ارتباطات، مجموع کاربران این شبکه ها 20 میلیون نفر ذکر شده بود اما در همین چند روز اخیر از 40 میلیون گذشته و استقبال بسیار بالا بوده است.
مدیرعامل پیام رسان گپ در پاسخ به اینکه «آیا با وصل شدن اینترنت تعداد این کاربران باز کاهش می یابد؟»، افزود: بله، احتمالا بخشی از این آمار بر میگردد.ولی بخش زیادی باقی میمانند؛ مردم تعجب کردند و تصور میکردند که این پیامرسانها کند و بد هستند. در حالی که اینها پیامرسانهای بومی شدهاند که بخشهای مختلفی دارند و حتی بخش مرتبط با کودک و نوجوان هم دارند.
وی درباره تعداد دانشآموزان یا معلمانی که عضو گروهها و کانالهای این پیامرسانهای داخلی هستند، گفت: آمار با این تفکیک بعید است، وجود داشته باشد. هرچند حساب کنید وقتی همه معلمان به شاگردان خود میگویند در کانال ما عضو شوید، تعداد فعالین آموزش پرورشی در این فضا میلیونها گروه و عضو میشود.
انجیدنی ادامه داد: ولی آنچه مشخص است این است که آمار تبادل پیام روزانه در این چند پیامرسان داخلی دیروز از سقف 400، 500 میلیون پیام خصوصی بین افراد گذشت. مثلا سرعت تبادل پیام در پیامرسان ما حدود 120 هزار پیام در ثانیه بود.
وی افزود: دو پیام رسان خارجی اصلی در کشور داریم؛ باری که روی دوش این دو پیامرسان خارجی بوده حداقل دو تا سه برابر پیام رسانهای داخلی در شرایط فعلی است.
این مدرس دانشگاه با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر ساماندهی پیامرسانها، اظهار کرد: در همین مصوبه آمده است که پیامرسان ها باید پروانه فعالیت بگیرند اما با این وجود تا به حال کسی به سراغ ما نیامده است و ما نمی دانستیم باید چه کنیم تا پروانه دریافت شود.
وی اضافه کرد: خودمان در یک فقره کودکربایی متوجه شدیم که فرد سارق و آن کودک یک پیام در پیام رسان ما تبادل کرده بودند که توانستیم مسیر را دنبال کنیم. در پلتفرمهای ملی وقتی جرایمی اینگونه رخ میدهد میتوان موضوع را دنبال کرد؛ از طرفی موضوع مهمتر این است که چرا باید کودکان ما در پیامرسانهای خارجی حضور داشته باشند و به توصیه مدرسه و معلمان عضو گروههایی شده در آنجا آزمون بدهند و ...؟ این در حالی است که ما پیام رسان های بومی کودکان و نوجوان با شرایط خاص نظارتی والدین و ... داریم.
این مدرس دانشگاه بر ضرورت ارتقای سواد رسانهای تأکید کرد و گفت: اصلا مردم را آموزش ندادهایم که این ابزارها چه هستند و آسیبها و مزیتهای آن چیست و چه ردهبندی سنی را باید برای آنها رعایت کرد؟ در کشور ما برخلاف دیگر کشورها الزامی نداریم که دادههای دستگاههایمان از کشور خارج نشود؛ نظیر بخشنامه وزیر آموزش و پرورش در سال گذشته مبنی بر ممنوعیت فعالیت در پیامرسانهای خارجی زیاد داریم اما اینها هیچگاه پیگیری نمیشوند.
انجیدنی گفت: مسؤولان احساس می کنند باید این موارد واضح را بگویند اما نمیدانم چرا اجراییاش نمیکنند مثلا واضح است که فرزندان ما نباید در پیامرسان خارجی که برای افراد بالای 18 سال ساخته شده حضور پیدا کنند.
وی ادامه داد: در قوانین یونیسف و اتحادیه اروپا حفاظت از بچهها در حریم اینترنت جزو وظایف دولتهاست؛ اینکه پیامرسانهای داخلی ظرفیت نداشتند کجا سنجیده شده است؟ ما دنبال این نیستیم که مانند صنعت خودرو باشیم، اتفاقا همه پیامرسانهای خارجی هم باشند مشکلی ندارد ما توان رقابت داریم.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه ما فقط برابری میخواهیم، اظهار کرد: اگر از ما مالیات میگیرند از پیامرسان خارجی هم بگیرند؛ چرا کشور ما بدون ثبت شرکت به این راحتی اجازه میدهد همه چیز در اختیار پیامرسان خارجی باشد؛ آن هم شرکت رسمی آمریکایی که به فروش داده کاربران معروف است؟
انتهای پیام/