به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، حجت عابدی اصل - دانشگاه علمی کاربردی برای افزایش کیفیت و کمیت فعالیتهای علمی آموزشی خود مناظرهای را با حضور دانشجویان مختلف دانشگاهها تدارک دید. به طوری که گروههای چهار نفره دانشجویی در قالب 8 تیم در یک روز پاییزی در محیط آموزشی با یکدیگر در مورد موضوعات مختلف به رقابت پرداختند.
یکی از راههای افزایش کیفیت آموزشی و بررسی مشکلات و موانعی که بر سر راه فعالیتهای علمی، فرهنگی و آموزشی است برگزاری مناظرههای مختلف در سطح دانشجویان بوده که میتواند نتایج بسیار مطلوبی را به بار آورد. در این رابطه دانشگاههای جامع علمی کاربردی براساس سیاستها و اهداف خود همزمان با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از سوی مقام معظم رهبر انقلاب اسلامی گام دوم تحول در دانشگاه را برداشته است.
دانشگاه جامع علمی کاربردی همانگونه که از نام او مشخص است یک دانشگاه کاربردی است که در کنار آموزشهای تئوری به مهارت افزایی و کارآفرینی دانشجویان میپردازد. درواقع در طی سالهای اخیر این دانشگاه توانسته است نیروی انسانی زیادی را با توجه به رشتههای میان رشتهای که تاسیس کرده وارد بازار کار کند، به طوری که به گفته رئیس این دانشگاه بیش از 90 درصد فارغ التحصیلان در رشتهای که تحصیل کردهاند توانستهاند در بخشهای مختلف و بخصوص حوزه صنایع مشغول به کار شوند.
برگزاری مناظره دانشجویی یکی از فعالیتهای محوری این دانشگاه برای بررسی معضلات و موانع مختلف درحوزه آموزشی، پژوهشی و مهارت افزایی است که این دانشگاه با دعوت از دانشجویان سطوح مختلف علمی از دانشگاههای مختلف سطح استان تهران به بررسی کیفیت آموزشی و تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم را مورد بررسی قرار داده است.

سکانس اول، ارتقاء سطح کیفی مهارتهای دانشجویان
آغاز مناظره دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی که در روز چهارشنبه 29 آبان ماه در دانشکده خبر خبرگزاری فارس در حالی برگزار شد که از همان ساعات اولیه صبح گروههای مختلف دانشجویی در قالب هشت تیم به عنوان مناظرهکنندگان موافق و مخالف با یکدیگر به رقابت پرداخته تا بتوانند طرف مقابل خود را با صحبتها و استدلالهایی که میآورند قانع کنند.
در نخستین مناظره که با موضوع «پذیرش دانشجوی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علمی و کاربردی به ارتقاء سطح کیفی مهارتهای دانشجویان خواهد انجامید» برگزار شد که گروه دانشجویان مرکز علمی کاربردی واحد 23 تهران تهران به عنوان تیم موافق موضوع مورد بحث در جایگاه مذاکره قرار گرفته و با استدلالهای خود به این موضوع پرداختند.
آنها معتقد بودند پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علمی کاربردی به ارتقای کیفی و مهارتهای دانشجویان می انجامد. چرا که دانشجویان این دانشکده توجه به تجربهای که به صورت تجربی دارند میتوانند از نظر تئوری با کسب دانش به عنوان دانشجوی مهارتی محسوب شوند؛ از طرفی وجود شعبهای زیاد این دانشگاه در سراسر کشور یکی از ویژگیهای آن محسوب میشود که در هر نقطه ای از کشور افرادی که احتیاج به تخصص علمی دارند میتوانند در رشته فعالیت شغلیشان تحصیل کنند.
یکی از افراد دیگر این گروه به عنوان تیم موافق گفت: دانشگاه علمی کاربردی باعث میشود جوانان خودباوری را احساس کنند به طور مثال بنده 30 سال سابقه کارکردن داشتن اما به خاطر اینکه در زمینه تخصصیام مدرکی علمی نداشتم در انجام فعالیتهای روزمره خود دچار مشکل بودم. پس در نتیجه داشتن مدرک تحصیلی بسیار برای ادامه فعالیتهای شغلی هر فردی موثر است. من معتقدم کارشناسی ارشد از لحاظ مفهوم کاربردی و علمی دانشجو را به سطح بالایی در فعالیتهای شغلیاش میرساند.
یکی دیگر از اعضای گروه موافق از مرکز علمی کاربردی واحد 23 گفت: انعطافپذیری دانشگاه علمی کاربردی میتواند نه تنها آن را به روز نگه دارد بلکه هماهنگی و ترکیب دانش و علم میتواند مدیران موفقی را وارد جامعه و بازار کار کند.
** در ادامه این مناظره گروه دیگری از دانشجویان از مرکز علمی کاربردی شهرداری ورامین به عنوان تیم مخالف استدلالهای خود را بیان کردند به طوری که به فعالیت در آوردن تمام علوم مختلف در دانشگاه علمی کاربردی آن هم در مقطع کارشناسی ارشد باعث سطح کیفی مسائل نمیشود بلکه ما معتقدیم اگر این دانشگاه براساس سیاستها و رسالت واقعی خود پیش برود میتواند مهارت و سطح علمی خوبی را در همین سطح کاردانی و کارشناسی به دانشجویانش منتقل کند.
این در حالی است که باید بدانیم کارشناسی ارشد برای دانشگاه علمی کاربردی فقط تولید علم میکند و مهارتی را برای دانشجویان در خود ندارد؛ درواقع کارشناسی ارشد با رسالت اصلی این دانشگاه تناقض و فاصله دارد؛ چرا که شعار این دانشگاه علمی شو و کاربردی شو است و نمیتواند در سطح تحصیلات تکمیلی به این شعار دست پیدا کند.
یکی دیگر از اعضای گروه مخالف از مرکز علمی کاربردی شهرداری ورامین افزود: کارشناسی ارشد برای این دانشگاه فاقد تنوع رشته است و زیاد بودن شعبه دانشگاه علمی کاربردی دلیلی بر تولید مهندس نیست؛ همچنین در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان در بازار کار آنگونه که فکر میکنند شغلی وجود ندارد یا اگر هم حرفهای را پیدا کنند نمیتوانند در آن حرفه فعالیت کنند؛ چرا که آنها دارای مدرک تحصیلی بالایی هستند و هر کاری را انجام نخواهند داد. ایجاد مقطع کارشناسی ارشد باعث افزایش مهارت برای دانشجویان و دانشگاه نمیشود بلکه باعث تضعیف شدن دانشگاه میشود.
به گفته مقام معظم رهبری توسعه مهارت در دانشگاهها جزو اصلیترین اهداف است اما بالا رفتن سطح توقع دانشجویان برای دانشگاه علمی کاربردی کار درستی نیست. چرا که تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه را از یک مرکز علمی کیفی به یک مرکز علمی کمی تبدیل میکند.
مراسم مناظره با حضور تعدادی از اساتید دانشگاهی به عنوان داور هدایت میشد به طوری که در اولین موضوع مناظره تیم مرکز علمی کاربردی شهرداری ورامین به عنوان تیم مخالف برنده نخستین مناظره شد.

سکانس دوم؛ توسعه مهارت در سطح جامعه توسط دانشگاه علمی کاربردی
دومین مناظره دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی در حالی برگزار شد که یک تیم از مرکز علمی کاربردی هوشمندسازی به عنوان تیم موافق و تیم دیگری به عنوان مرکز علمی واحد املاک به عنوان تیم مخالف با یکدیگر به رقابت پرداختند که در نخستین مناظره یکی از اعضای تیم موافق گفت: کسب مهارت دغدغه همه کارآفرینها است این دانشگاه سعی کرده این موضوع را با ارامش انجام دهد. در واقع این دانشگاه امکان تحصیل را برای کارآفرینی در سطح کشور به صورت محوری مهیا کرده است.
به طوری که امروزه داشتن مهارت لازم برای وارد شدن به هر شغل و حرفهای از اساسیترین محورها محسوب میشود. درواقع همه کارفرمایان به دنبال نیروهای مهارتی هستند که تخصص لازم را داشته باشند و بتوانند با ورود به صنعت چرخه اقتصادی و تولید را افزایش دهند. امروز هم ایران نسبت به کشورهای دیگر در تقویت نیروی کار عقب نیست اما متاسفانه در حوزه نیروی مهارتی فاصله زیادی با دیگر کشورها داریم. به طوری که یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد را با آن روبرو میکرد مقوله کنکور بود که خوشبختانه دانشگاه علمی کاربردی با تاسیس 600 مرکز در کشور این امکان را برای هر فردی مهیا کرد که بتواند به راحتی در محل زندگی خودش به تحصیل بپردازد. به معنای واقعی میتوانم بگویم دانشگاه علمی کاربردی ضرورت جامعه امروز کشور است.
یکی دیگر از اعضای تیم موافق مرکز علمی کاربردی واحد هوشمندسازی گفت: در حال حاضر بسیاری از اصناف کشور از پتانسیل دانشگاه علمی کاربردی برای مهارتآموزی نیروهای انسانی خود استفاده میکنند که این نشان از نقش محوری این دانشگاه در تربیت نیروی انسانی متخصص دارد.
در ادامه مناظره یکی از اعضای مرکز علمی کاربردی واحد املاک به عنوان تیم مخالف با موضوع توسعه مهارتی دانشگاه علمی کاربردی گفت: این موضوع که دانشگاه در نهادها و سازمانها تاثیرگذار است را همه قبول داریم اما اینکه چقدر توانستهایم در این دانشگاه مهارت ایجاد کنیم مقوله مهمی است. به طوری که دانشگاه علمی کاربردی به عقیده من به کپیبرداری از دانشگاههای دیگر پرداخته است درواقع رشتههای تحصیلی در سایر دانشگاهها را وارد علمی کاربردی کرده و به پذیرش دانشجو میپردازد. این در حالی است که قرار نیست این دانشگاه چون بدون کنکور دانشجو میپذیرد همان رشتههای تحصیلی سایر دانشگاهها را با کمی اضافه کردن واحدهای عملی در اختیار دانشجویان قرار دهد.
از طرفی باید بگویم از آنجایی که 90 درصد دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی شاغل هستند امروز این دانشگاه مدعی است که بیشتر دانشجویانش شاغل هستند در صورتی که افرادی که وارد این دانشگاه میشوند از نظر سنی با دانشجویان واقعی فاصله زیادی داشته و اصولا افرادی هستند که دارای شغلهای مختلف در سطح جامعه بوده و برای فراگیری مهارت در حرفه خود به این دانشگاه آمدهاند.
یکی دیگر از اعضای تیم مخالف مرکز علمی کاربردی واحد املاک معتقد است دانشگاه علمی کاربردی توانمندی لازم و زیرساختهای مورد نیاز برگزاری دوره تحصیلی کارشناسی ارشد را ندارد. این در حالی است که مقام معظم رهبری اقتصاد غیرنفتی را با ایجاد رشتههای جدید مهارتی مورد تاکید قرار دادهاند که در این زمینه دانشگاه علمی کاربردی توانسته با مهارتافزایی دانشجویان در این زمینه گامهای خوبی بردارد. پس نتیجه میگیریم ورود به تحصیلات مقطع کارشناسی ارشد برای این دانشگاه مناسب نیست.
پس از پایان دومین مناظره دانشجویی بین تیمهای مرکز علمی کاربردی هوشمندسازی و مرکز علمی کاربردی املاک داوران این مسابقه تیم برتر را هوشمندسازی اعلام کرده و تیم املاک از دور مسابقات خارج شد.

سکانس سوم؛ مطالبهگری دانشجویان لازمه ارتقاء کیفیت آموزشی
سومین مناظره دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی با موضوع «مطالبهگری دانشجویان لازمه اصلی ارتقاء کیفیت آموزشهای علمی کاربردی است» بین تیمهای مرکز علمی کاربردی واحد 25 و مرکز علمی کاربردی شهرداری ورامین برگزار شد که داوران در این مناظره با دادن 315 امتیاز به تیم شهرداری ورامین و دادن 265 امتیاز به تیم مرکز علمی کاربردی واحد 25 نتیجه خود را با برتری تیم شهرداری ورامین اعلام کردند.

سکانس چهارم؛ دانشگاه علمی کاربردی دانشگاه نسل سوم است
چهارمین مناظره دانشجویی دانشگاههای دانشگاه علمی کاربردی با محور گام دوم دانشگاه توسعه کیفی هدفمند و گسترش گفتمان مهارتی بین تیمهای مرکز علمی کاربردی کهریزک به عنوان تیم موافق و مرکز علمی کاربردی خبرگزاری فارس به عنوان تیم مخالف با موضوع دانشگاه علمی کاربردی دانشگاه نسل سوم است برگزار شد که داوران در این دوره از مسابقه به استدلالهای مرکز علمی کاربردی خبرگزاری فارس رای دادند.

سکانس پنجم؛ کیفیگرایی از اولویت اصلی دانشگاه علمی کاربردی است
در این بخش از مناظره دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی که به عنوان بخش نیمه نهایی محسوب میشد تیمهای مرکز علمی کاربردی شهرداری پیشوا به عنوان تیم موافق و مرکز علمی کاربردی هوشمندساز به عنوان تیم مخالف با ارائه دفاعیات و استدلالهای مختلف با یکدیگر به رقابت پرداختند که در نتیجه داوران با دادن 340 امتیاز به تیم مرکز علمی کاربردی شهرداری پیشوا و همچنین دادن 271 امتیاز به تیم مرکز علمی کاربردی هوشمند سازه تیم شهرداری پیشوا را برنده اعلام کردند.

سکانس ششم؛ برنامههای درسی دانشگاه منطبق با نیازهای شغلی جامعه
مراسم مناظره دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی با برتری تیمهای شهرداری ورامین و مرکز خبرگزاری فارس به مرحله نیمه نهایی راه یافتند و برای مشخص شدن برتری هریک از آنها با یکدیگر درباره دلیل «افزایش گرایش جمعیت دانشجویی به دانشگاه علمی کاربردی اشتغالپذیری بالا است» با یکدیگر به رقابت پرداختند که درنتیجه تیم مرکز علمی کاربردی شهرداری ورامین به فینال راه یافت و تیم مرکز علمی کاربردی فارس به عنوان نفر دوم شناخته شد.
انتهای پیام/