دانشگاه‌ها برای چابکی باید حق تصمیم‌گیری داشته باشند

محمدتقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه دانشگا‌ه‌ها باید حق تصمیم گیری در ضوابط اجرایی داشته باشند، گفت: اگر همه مراکز علمی و دانشگاه‌ها اجازه داشته باشند برای ضوابط اجرایی، مالی و مدیریتی خود تصمیم بگیرند می‌توانند در رسیدن به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر مهارت افزایی،‌کارآفرینی و تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم گام مؤثر و با سرعت بیشتری بردارند.

* استقلال دانشگاه از خروج نیروی انسانی نخبه جلوگیری می کند

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌هایی که می‌توان در تصمیم‌گیری دانشگاه‌ها به آن اشاره کرد، حفظ نیروی انسانی نخبه و فارغ‌التحصیلان‌ دانشگاه‌ها است چرا که مراکز علمی می‌تواند با برنامه‌ریزی و ارتباط با حوزه صنعت، محیط و فضای اشتغال دانشجویان و نخبگان علمی را فراهم کنند. که همین امر باعث می‌شود تعداد قابل توجهی از نخبگان دانشگاهی درون کشور بمانند و در بخش‌های مختلف کشور مشغول به کار شوند.

* باید با انکارکنندگان پیشرفت علم و فناوری با همان قدرت علمی برخورد شود

رئیس دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: معتقدم امروز باید با انکارکنندگان پیشرفت علم و فناوری ایران با همان قدرت علمی برخورد شود. در واقع در حال حاضر نمی‌توان کشور را در حوزه علم و فناوری با کشورهای پیشرفته مقایسه کرد چرا که ما اکنون اول راه هستیم و برای رسیدن به جایگاه و پرچمداری علمی جهان فاصله زیادی داریم. این در حالی است که پیشرفت‌های کنونی علمی در مقایسه با قبل از انقلاب بسیار حیرت آور است.

* اختیارات دانشگاه باعث ایجاد حس رقابت پذیری می شود

احمدی در پایان گفت: داشتن اختیارات برای دانشگاه‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که با این اتفاق دانشگاه‌ها می‌توانند در پذیرش دانشجویان نخبه واساتید توانمند حس رقابت پذیری را در میان متقاضیان ایجاد کرده و در قالب استقلال نسبی که دارند مدیریت کیفیت آموزشی خود را به دست بگیرند.

انتهای پیام/