ورود 42 واگن جدید به خطوط مترو تا پایان امسال

علی امام، مدیرعامل شرکت مترو تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، درباره مطالبه مردم جهت افزایش تعداد قطارهای مترو با توجه به تغییر نرخ بنزین اظهار داشت: دولت برای تأمین 2 هزار واگن بر اساس ماده 58 قانون پنج‌ ساله ششم تکلیف قانونی دارد و بر همین اساس، سال 95 شورای اقتصاد مصوبه‌ای داشت که 1050 مورد از این واگن‌ها برای تهران و 950 مورد برای سایر شهرها تا سال 1400 توسط دولت تأمین شود.

وی افزود: بر همین اساس قرار شد مناقصه‌ تأمین 630 واگن برای تهران از همان 1050 مورد نامبرده شده برگزار شود ولی فرایند ابلاغ آن به سرعت انجام نگرفت و اواخر سال 97 به پیمانکار و شرکای چینی موضوع ابلاغ شد البته هنوز به دلیل مشکلات قرارداد عملیاتی نشده است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران ادامه داد: وزارت کشور هنوز بانک عامل را برای این مسأله نهایی نکرده و از طرفی قرارداد برای تأمین 630 واگن بر اساس یورو است ولی از آنجا که می‌خواهند از فاینانس چین استفاده کنند این موضوع به الحاقیه نیاز داشته بنابراین فرایند لاک‌پشتی بوده و مسیر طولانی را طی کرده است.

امام با اشاره به اینکه سازمان شهرداری‌ها نیز پیگیر این مسأله است، گفت: اخیراً رضا اردکانیان وزیر نیرو به عنوان رئیس کمیته مشترک همکاری‌های بازرگانی ایران و روسیه به این کشور سفر کرده و قرار است تا 4 پروژه را کشور روسیه با ایران همکاری داشته باشد که دو مورد آن مربوط به وزارت نیرو، یک مورد به راه‌آهن و یک مورد مربوط به تأمین واگن در تهران و کلانشهرها است.

وی با تأکید بر اینکه قرار است مسکو تعدادی از واگن‌های مترو تهران و کلانشهرها را تأمین کند اعلام کرد: این موضوع در حال حاضر در مرحله مذاکره است ولی پیش‌بینی‌ها به این صورت بوده که حدود 680 واگن تأمین شود که البته این تعداد فقط برای تهران نیست و امیدواریم بخش زیادی از آن برای پایتخت در نظر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت مترو تهران خاطرنشان کرد: به غیر از این موضوع 70 واگن قطعات آن سال گذشته وارد گمرک شده و قرار است هفته آینده بر اساس همین قطعات دو رام قطار را به بهره‌برداری برسانیم که قبلاً 4 رام نیز در شهریور افتتاح شده بود و 4 رام دیگر نیز تا پایان سال تکمیل و به شرکت بهره‌برداری مترو تحویل داده می‌شود.

امام تصریح کرد: با این حساب تا پایان سال 10 رام قطار مترو تحویل شرکت بهره‌برداری مترو می‌شود ولی قرارداد عملیاتی دیگری به دلیل محدودیت منابع مالی نداریم. 

وی گفت: بر اساس استانداردهای بین‌المللی هر واگن مترو قیمتی حدود یک میلیون یورو دارد و یک رام قطار هزینه 7 میلیون یورویی در پی خواهد داشت که تأمین آن در شرایط اقتصادی کنونی با سختی مواجه است.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی