فرهنگسازی باید برمبنای آموزه‌های قرآنی اتفاق بیفتد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه  آزاد در نشست خبری سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور که در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد گفت: مقوله قران و عترت در جایگاه دانشجویی بسیار مهم است که این جشنواره به میزبانی دانشگاه آزاد در جوار مرقد احمدبن موسی (شاه چراغ) در شهر شیراز برگزار می‌شود.

وی افزود: فرهنگ‌سازی برمبنای آموزه‌های قرآنی از کارهای مهمی است که در نظام جمهوری اسلامی هر روز رونق بیشتری می‌گیرد و در واقع مبنای اصولی و ماندگاری جمهوی اسلامی ایران همین قرآن است.

کلانتری ادامه داد: بخش اصلی کارهای فرهنگی مانند علوم قرآنی از مقطع کارشناسی تا دکتری که در دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور برگزار می‌شود و همچنین فعالیت‌های پژوهشگاه‌ها و درنهایت مسابقات متنوعی که در طول سال تحصیلی اجرا می‌شود بر مبنای آموزه‌های قرآن است که در طول سال هزاران برنامه با این عنوان برای دانشجویان به اجرا در می‌آید. 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه  آزاد گفت: مهمترین کار فرهنگی در دانشگاه فعالیت قرآنی است چرا که یک انسان توفیق پیدا می‌کند با قرآن مانوس شود و از بسیاری از فضاهای غیراخلاقی دور می‌شود. 

کلانتری با بیان اینکه دانشگاه اگر بتواند در حوزه تدبر قرآن حرکت کند به ساخته شدن مدینه فاضله دیگری کمک می‌کند، اضافه کرد: اگر ما امروز به پیشرفت‌های علمی دست پیدا کرده‌ایم نتیجه عمل به قرآن در فضای آموزشی و دانشجویی است.جهان امروز با همه پیشرفت‌هایی که داشته است اما نیازمند انسانیت و اخلاق در سطح زندگی بوده که در کشور ما این مهم از قرآن کریم نشات می‌گیرد. 

وی ادامه داد: ادعای ما این است که قرآن پاسخگوی همه نیازهای بشر در حوزه سبک زندگی و اخلاقی به عنوان الگوی تمام عیار است. 

کلانتری گفت: سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان از یکسال پیش شروع شده که از سوی نماینده نهاد رهبری به رئیس دانشگاه آزاد سپرده شد. 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه  آزاد افزود: این جشنواره دارای سه بخش اصلی است که نخستین بخش آن مربوط می‌شود به حوزه معارف قرآن و عترت که شامل آشنایی با شیوه معصومین، سبک زندگی ایرانی اسلامی و ... است که در تاریخ 21 آبان امسال با حضور 220 نفر در 9 مرکز استانی برگزار شد که منتخبین این بخش مشخص شدند.

کلانتری افزود: بخش دوم این جشنواره به عنوان بخش هنری، ادبی و پژوهشی است که در 16 عنوان تقسیم‌بندی شده و تاکنون 640 اثر به دبیرخانه ارسال شده که از این تعداد 48 اثر به عنوان آثار منتخب انتخاب شده‌ است. 

وی ادامه داد: بخش سوم این جشنواره به نام بخش آوایی و شفاهی است که با حضور 360 نفر مشارکت کننده برگزار خواهد شد و در مراسم اختتامیه از آنها تقدیر می‌شود. 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه  آزاد اضافه کرد: در گام اول تنها در دانشگاه آزاد صد هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند که این تعداد نسبت به دانشگاه‌های دیگر قابل تامل است. البته باید بگویم تعداد مشارکت‌کنندگان در این جشنواره به صورت کلی نزدیک به 200 هزار نفر است. 

وی ادامه داد: در حدود 1200نفر برگزیده از دانشگاه‌های سراسر کشور در 14 آذر ماه مصادف با روز دانشجو در مرقد احمدبن موسی در شیراز تقدیر می‌شوند. 

کلانتری درمورد بودجه این جشنواره تصریح کرد: بخش زیادی از بودجه جشنواره از امکانات موجود در دانشگاه استفاده شده و بخش دیگر از بودجه فرهنگی هزینه شده است. 

انتهای پیام/