این مجرم پس از بازگشت به خانه، با صحنه وحشتناکی مواجه میشود و پی میبرد که مواد شیمیایی باعث شدهاند که پوستش مثل گچ سفید، مویش سبز و لبهایش قرمز شوند. او در ادامه، این ظاهر جدید را قبول میکند و شیوه زندگی متفاوتی را در پیش میگیرد: انجام جرم و جنایت فقط برای لذت بردن؛ او به جوکر تبدیل میشود.
هنوز طعم خرابکاریها و آشوب طلبیها عدهی فرصت طلب و ماجراجو که دلشان به حال این مردم و مرز و بوم نسوخته نگذشته که فیلمی در سایت فیلیمو و نماوا با تیلیغات فراوان عرضه شده که دقیقاً صحه گذاری، تایید، ترویج و نمادسازی برای این جنس آشوبها، خشونتها و خرابکاریهاست؟
چند روزی از فضای اغتشاش و آشوب توسط عدهای وندالیست و خرابکار نگذشته که در اقدامی عجیب و سوال برانگیز سایتهای پخش فیلم (vod) فیلمی را با تبلیغات فراوان بر بستر پخش گذاشتند که قرابت بسیار زیادی با فضای امروز کشور و در تایید آنارشسیم و ترویج خشونت است.
«جوکر» ساخته «تاد فلیپس» آخرین نسخه پیچی هالییود برای کشورهای جهان سوم مثل ایران و لبنان و عراق است. جایی که فرد از حکومت خسته و ناراضی است و تصمیم میگیرد در یک اقدامی جنون آمیز اسلحه به دست بگیرد و ریز و درشت ساختار حکومیت را تیر باران کند.
این فرد افسار گسیخته در این راه حتی به مادر خود هم رحم نمیکند. در واقع «جوکر» در این فیلم تنها راه تغییر ساختار حکومتی یک جامعه را خشونت و ترور میداند. جایی که باید دست به اسلحه برد و شخصا دارو دسته خودت را تشکیل بدهی تا بتوانی حقت را از سیستم (حکومت) پس بگیری؟ پس مجلس و دانشگاه و مدنیت در این جوامع چه جایگاهی دارد؟تصور کنید آرمانشهری را که «جوکر» میخواهد از این طریق (خشونت و تررو) بسازد در آینده چه پتانسیل ویرانگری برای بشر دارد.
اینکه عدهای بدون هیچ قصد و غرضی وارد این مسیر شدند شکی نیست، ولی آیا سازمان سینمایی که مسئولیت نظارت بر عرضه و توزیع محصولات سینمایی و ویدیویی کشور رادارد باید با بی تفاوتی از کنار چنین اتفاقاتی عبور میکند؟
مگر اساسا و لزوما، وظیفه و رسالت سازمان سینمایی همین نیست که بر فضای فرهنگی و هنری و سینمایی کشور مراقبت و نظارت داشته باشد؟ رفتارغیرمسئولانه سازمان سینمایی در این رابطه قابل بخشش نیست. نمایش و توزیع آخرین نسخه فیلم «جوکر» در «فیلیمو»، «نماوا» و سایر بسترهایی چون «روبیکا» ناشی از غفلتی است از سوی ارشاد صورت گرفته است. فیلمی که شخصیت محوریش برای چندین دهه مشغول ایجاد هرج ومرج بوده است.
شخصیت «جوکر» برای بسیاری از کاربران در فضای اینترنت تبدیل به نمادی قدرتمند و باعث الهامبخشی برای آنارشیستها شده است. تعجب نکنید اگر از این به بعد در آشوبها و خرابکاریها عدهای را دیدید که ماسک «جوکر» زده و در حال آتش زدن بانک و مغازههاست.باید پرسید چه معنی دارد در حالی که فیلم «جوکر» با شخصیت روانی اش حتی برای اکران در سینماهای کشورهای اروپایی و آمریکایی بحث برانگیز شده به راحتی در ایران در دسترس همگان قرار میگیرد؟
این فیلم، سراسر همدلی با شخصیت اصلی و اقدامات خشونتبارش است همین جنبه از شخصیت «جوکر»، شبیه داستانهای خبری است که در مورد تیراندازانی میشنویم که قبل از اقدام به کشتار دستهجمعی، با خشونتهای خانگی شروع کرده بودند.
آیا عزیزان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگران ظرفیتهای فیلم برای ایجاد سوءتفاهم و دامن زدن به خشونت نیستند؟
آیا نگران نیستند که در این شرایط جامعه ممکن است فیلم، باعث الهام بخشیدن به یک اقدام خشونتبار شود؟
شاید نمایش این فیلم در شرایط دیگر با چالشهای کمتری مواجه میشد، ولی در این شرایط که جامعه با جلوههای ملموس خشونت اغتشاشگران و مزدوران اجانب دست و پنجه نرم میکند خیلی معقول به نظر نمیرسد.
نویسنده :ایزد مهرآفرین
منبع: روزنامه جوان