بنیان‌های فرهنگی ایران بر اساس مذهب و دین است

محمدحسین یادگاری رئیس اسبق جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه ریشه بنیان‌های فرهنگی ایران در مذهب و دین اسلام است، گفت:ایران باید با توجه به تحریم‌های اعمال شده از سوی کشور‌‌های غربی بیش از گذشته بر روی علم و فناوری سرمایه‌گذاری کند.

وی ادامه داد: اگر امروز در مراکز علمی و تحقیقاتی در مقوله پژوهش و تحقیقات شاهد دستاوردهای حیرت‌آور هستیم به واسطه قرار گرفتن بنیان‌های فرهنگی کشور بر اساس مذهب و دین اسلام است.

* باید روند ارتقاء رتبه اساتید به تولید محصول تغییر یابد

وی افزود: یکی از کارهایی که امروز باید در حوزه نظام آموزشی اتفاق بیفتد تغییر روند ارتقای رتبه اساتید بر اساس تولید مقاله است چرا که باید به جای انتشار و تولید مقاله، تحقیق و تولید محصول جایگزین قانون کنونی ارتقای رتبه اساتید شود.  اگر در سطح مراکز علمی، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها جریان‌سازی علمی با قدرت پیاده و تولید علم  با سرعت بیشتری همراه با تحقیق و تبدیل به ثروت شود بدون شک در آینده نزدیک شاهد تحول اساسی در حوزه علم و فناوری خواهیم بود. 

* بایددر تولید علم از نگاه کمی به نگاه کیفی برسیم

رئیس اسبق جهاد دانشگاهی تصریح کرد:  باید دانشگاه‌ها در حوزه تولید علم و فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی از نگاه کمی به نگاه کیفی تغییر مسیر دهند البته این در حالی است که رسیدن به منویات مقام معظم رهبری باید با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری زیادی همراه باشد چرا که در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌های ما با مشکل بودجه روبرو هستند. 

* جلوگیری از خروج نخبگان با اصلاح ساختار دانشگاهی

یادگاری در پایان گفت: من معتقدم تا زمانی که ساختار دانشگاه‌ها اصلاح نشود متأسفانه شاهد خروج نیروی انسانی نخبه و اساتید دانشمند ایرانی از کشور خواهیم بود.

انتهای پیام/