برخورد متناقض دانشگاه‌ها با پایان‌نامه‌های تقلبی

حسین آقابابایی مدیرکل حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که قرار بود از ابتدای امسال برخورد با تخلفات علمی در دانشگاه‌ها به صورت گسترده و جدی پیگیری شود، این وعده به کجا رسید؟ اظهار داشت: دانشگاه‌ها از ابتدای مهرماه سال جاری، کارگروه‌های اخلاق در پژوهش را تشکیل داده‌اند و موضوع تخلفات پژوهشی و تقلب در پایان‌نامه‌ها را پیگیری می‌کنند.

وی تاکید کرد: موضوعات تخلفات پژوهشی جنبه تبلیغاتی ندارد و به دانشگاه‌ها مربوط می‌شود و دانشگاه‌ها هم پیگیر آن هستند؛ البته پیگیری دانشگاه ها با هم تفاوت دارد.

*رفتار متناقض درباره پایان‌نامه‌ تقلبی

وی ادامه داد: اگر موردی مبنی بر وقوع تخلف وجود داشته باشد یا گزارشی درباره وقوع تخلف پژوهشی یا پایان نامه تقلبی به دانشگاه داده شود، ۲ برخورد متفاوت دیده می‌شود.

به گفته وی، تاکنون این طور بوده که دانشگاه‌های دولتی که اتفاقا تخلف کمتری داشته‌اند، بلافاصله به این گزارش‌ها پاسخ داده‌اند، اطلاعات بیشتر درخواست کرده‌اند و مدارک مربوطه را خواستار شده‌اند و به طور کلی در جریان هستیم که این پیگیری‌ها در دانشگاه‌ها وجود دارد و روی این موضوع حساس هستند.

آقابابایی ادامه داد: اما همیشه این برخورد وجود ندارد؛ برخی دانشگاه‌ها که اتفاقا تعداد تخلفات بیشتری داشته‌اند گویا چندان به این موضوع تمایل نشان نمی‌دهند؛ به طوری که بازخورد اولیه را هم از آنها نگرفته‌ایم که حداقل از گزارش ارایه شده به آنها از مجموعه ما تشکر و اعلام بررسی کنند. 

وی گفت: با این حال از ابتدای سال تحصیلی جاری، شاهدیم که مقابله با تخلف‌های علمی و تقلب‌های پژوهشی در دانشگاه ها جدی‌تر شده و بیش از پیش ساختار پیدا کرده است.

انتهای پیام/