مسافران مترو چقدر افزایش یافتند؟

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم افتتاحیه نصب فیلترهای جاذب دوده بر روی اتوبوس‌های دو کابین اظهار داشت: یکی از اقداماتی که در مسیر کاهش آلودگی هوا در شهرها باید انجام گیرد نصب فیلتر جاذب دوده است که این فیلترها حتی اگر دوده استاندارد باشد نیز جلوی انتشار آن را می‌گیرد.

وی افزود: همه اتوبوس‌ها در پایتخت از سال پیش معاینه فنی آنها انجام گرفت و تقریباً همه اتوبوس‌ها در حد استاندارد کار می‌کنند ولی وجود دوده، ویژگی ذاتی وسایل نقلیه دیزلی است. 

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه استفاده از فیلتر جاذب دوده در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته و تکنولوژی روز دنیا محسوب می‌شود، گفت: 700 اتوبوس بی‌آر‌تی دو کابین مربوط به شرکتی است که در حوزه فیلتر جاذب دوده کار می‌کند و نگرانی‌هایی داشتیم که این فیلترها به اتوبوس‌ها آسیب وارد کند که با نصب فیلتر توسط شرکت تولیدکننده اتوبوس نگرانی ما در مورد صدمه و آسیب به موتور رفع شد.

معاون شهردار تهران بیان داشت: در دوره نخست 50 اتوبوس دو کابین آماده نصب فیلتر جاذب دوده شده که 20 مورد آنها تقریباً کار آنها به اتمام رسیده و هر روز یک اتوبوس دیگر به این تعداد افزوده می‌شود امیدواریم این روند ادامه داشته باشد تا همه اتوبوس‌های شهری مجهز به این سیستم شوند.

وی گفت: برنامه تولید فیلتر جاذبه دوده در داخل کشور نیز آغاز شده و یک شرکت دانش‌بنیان نیز در این زمینه ورود کرده، نمونه‌ای نیز تحویل داده‌اند که در حال تست است و در صورت موفقیت آمار استفاده از این فیلترها افزایش خواهد یافت.

پورسیدآقایی تصریح کرد: سرویس ادارات و دستگاه‌های مختلف همچنین کامیون‌ها و همه وسایل حمل‌ونقل دیزل باید مجهز به فیلتر دوده شوند تا بتوانیم جلوی انتشار ذرات آلاینده از اگزوز این خودروها را بگیریم. 

معاون شهردار تهران بیان داشت: کنترل آب و هوا دست ما نیست، مدتی است که شرایط هوا در حالت سکون قرار گرفته و باید از انتشار ذرات آلاینده توسط خودروها جلوگیری کنیم که البته با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا از تردد خودروهای سواری جلوگیری و این میزان کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه هزینه نصب این فیلترهای جاذب دوده را شهرداری از منابع محدود معاونت حمل‌ونقل پرداخت می‌کند، گفت: این هزینه حدود صد میلیون تومان است ولی باید توجه داشت که دولت باید از جرایم ناشی از معاینه فنی خودروها مبالغی به شهرداری تهران بپردازد تا در زمینه مقابله با آلودگی هوا اقدام کنیم ولی این موضوع محقق نشده است.

پورسیدآقایی گفت: می‌دانیم که دولت با مشکل روبرو است و تحریم‌ها دغدغه‌هایی را ایجاد کرده است و امیدواریم که علی‌رغم تخصیص نیافتن منابع توسط دولت با توجه به افزایش قیمت سوخت جهت رفع آلودگی هوا و مقابله با آن منابعی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی اختصاص یابد.

* شورای شهری‌ها موافق فیلتر جاذب دوده هستند

معاون شهردار تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر پیش از این اعلام کرده فیلترهای جاذب دوده چندان مؤثر نیستند، گفت: مجموعه شورا در کمیسیون محیط زیست موافق این مسأله است البته ابهاماتی برخی از اعضای شورا در این زمینه دارند و می‌گویند که ممکن است نصب فیلتر بر روی موتور اتوبوس آسیب برساند که با تمهیدات پیش‌بینی شده توسط شرکت سازنده اتوبوس نگرانی ما در این زمینه رفع شد. 

وی بیان داشت: پیش از این 50 نمونه از فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌ها نصب شد ولی دائم باید ماده شیمیایی به سوخت آنها اضافه می‌کردیم ولی نسل جدید فیلترها آخرین تکنولوژی دنیا را دارد و نیازی به افزودن مواد دیگر به سوخت خودرو نیست حتی اگر روغن‌سوزی موتور نیز رخ دهد خود به خود فیلتراسیون کامل انجام می‌گیرد.

معاون شهردار تهران در مورد عمر فیلترهای دوده گفت: هر 8 ماه یکبار لازم است که این فیلترها باز شوند و در دمای بالا دوده آنها سوزانده شود و مجدد نصب شوند ولی به طور کلی فیلترهای جاذب دوده عمر زیادی داشته و هر موقع از ذرات آلاینده پر شود به صورت آنلاین اعلام خواهد شد.

* دغدغه مردم از حمل‌ونقل عمومی طبیعی است.

پورسیدآقایی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه علی‌رغم گرانی بنزین، حمل‌ونقل عمومی توسعه نیافته و تمهیدات شما در این زمینه چیست، گفت: مردم گلایه‌هایشان به حق است، آنها انتظار دارند که به دلیل گرانی بنزین امکانات جدیدی حاصل شود ما معتقدیم که حمل‌ونقل عمومی باید افزایش یابد که مذاکراتی با دولت در حال انجام است و شهردار و وزیر کشور نامه‌ای به رئیس جمهور ارسال کرده‌اند.

وی گفت: در این نامه قید شده از منابع درآمد افزایش قیمت سوخت بخشی به حمل‌ونقل عمومی اختصاص یابد و تجربه‌های گذشته نشان داده اگر این مسأله محقق نشود دو ماه دیگر مردم به سمت خودروهای شخصی می‌روند و قیمت برایشان عادی می‌شود.

* افزایش 11 درصدی مسافران مترو

معاون شهردار تهران در ادامه گفت: در هفته آغاز افزایش قیمت بنزین مسافران مترو بیشتر شد و به افزایش 11 درصدی رسید به عبارتی روزانه 200 هزار مسافر مترو بیشتر شده است. 

وی گفت: این مسأله به این معنی است که 200 هزار خودروی تک‌سرنشین با افزایش قیمت بنزین کمتر شده است. 

* اشکالات به طرح جدید ترافیک سطحی است

پورسیدآقایی  در مورد اشکالاتی که منتقدان به طرح جدید ترافیک دارند، گفت: اشکالات وارد شده سطحی و کارشناسی شده نیست، نامه‌ای که پلیس راهور به ما ارسال کرده بود درخواست برای کاهش دو ساعته طرح ترافیک و تقلیل آن به 17 بعدازظهر بود ولی ما دلایل کارشناسی مطرح کردیم و گفتیم اشتباه است.

وی بیان داشت: این مسأله با پیشنهاد پلیس سبب افزایش ترافیک می‌شد ولی با تغییر یک ساعته طرح ترافیک موافقت کردیم و به نظرمان الان شرایط بهتر شده است. بقیه بحث‌های کارشناسی را نیز بررسی می‌کنیم و اگر متوجه شویم به نفع مردم و ترافیک پایتخت است اقدام می‌کنیم. 

معاون شهردار تهران گفت: تغییر در ساعت طرح ترافیک تا پایان سال ادامه خواهد داشت و برای سال آینده تصمیمی گرفته نشده است. 

* هوا در 9 منطقه تهران سالم است

پورسیدآقایی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد اینکه هوا امروز چگونه بود، گفت: رضایت‌‌بخش نیست هنوز وارد هوای ناسالم برای عموم مردم نشده‌ایم ولی شرایط برای کودکان و بیماران خاص و سالمندان آلوده است و فکر نمی‌کنم شاخص کیفیت هوا به 150 برسد و وضعیت برای همه ناسالم شود. 

وی گفت: برای اینکه هوا تنها برای گروه‌های خاص و کودکان ناسالم بود مدرسه تعطیل شد ولی شاخص کیفیت هوا در 9 منطقه شهر کاملاً سالم است و در 7 منطقه شاخص 150 تا 160 دارد. در سایر مناطق نیز شاخص حدود 120 تا 130 است.

معاون شهردار تهران گفت: میانگین شاخص کیفیت هوا در تهران صبح امروز 126 بود که نشان می‌دهد پایداری هوای شهر افزایش یافته و علی‌رغم اینکه روز ششم سکون هوا را می‌گذرانیم ولی شرایط ناسالم برای همه افراد نشده و این نشان می‌دهد که ذرات آلاینده کمتر از قبل بوده است. 

پورسیدآقایی یادآور شد: نمی‌توان وضعیت هوا را چشمی ارزیابی کرد ولی بر اساس بررسی‌ها شاخص کیفیت هوا در شهرهای اطراف مناسب نیست و کرج آلوده‌تر از تهران است. 

* 8 درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهای پایتخت

وی در مورد علت آلودگی هوا در تهران،‌گفت: 80 درصد آلودگی هوا ناشی از خودروها در پایتخت و 20 درصد ناشی از صنایع ‌آلاینده است. شاخص آلایندگی هوا در مناطق پیروزی، ری و شادآباد به 150 رسید و این موضوع نشان می‌دهد که تردد خودروهای سنگین و دیزلی علت آلودگی در این مناطق است.

معاون شهردار تهران گفت: سهم گرمایش خانگی در آلودگی هوای تهران چندان زیاد نیست و در پایتخت بیشتر گاز استفاده می‌شود و مصرف گازوئیل در گرمایش خانگی زیاد نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی