به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مجتبی زینیوند رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی با اشاره به تفاهمنامه بین این سازمان و ستاد اقامه نماز و اقدامات صورت گرفته در این خصوص اظهار کرد: اجرا و پیگیری فعالیتهای پرورشی، فرهنگی و تربیتی در مدارس غیردولتی یکی از مهمترین برنامههایی است که از سوی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی مورد تأکید است و کیفیت بالای این فعالیتها از مطالبات اولیا و دستاندرکاران و مسؤولان اجرایی کشور و مؤسسان مدارس غیردولتی است.
وی افزود: با توجه به اهمیت مدیریت اقامه نماز با هدف زنده نگهداشتن، عزت و ارزش بخشیدن به نماز در جامعه و در بین دانشآموزان، طرح مبین از سال 1394 برای مدیران مدارس دولتی به اجرا در آمده است و در ادامه اجرای این طرح، تفاهمنامهای بین سازمان مدارس غیردولتی، ستاد اقامه نماز کشور و اداره کل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش در سال 1398 منعقد شد.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در اجرای بند 2 این تفاهمنامه موضوع نهادینه کردن طرح مبین و اجرای آن برای مدیران مدارس غیردولتی درسطح کشور بهمنظور دانشافزایی و آشنایی با قوانین و مقررات پرورشی و شیوه مدیریت اقامه نماز و مهارتهای لازم در خصوص نماز شناسی و چگونگی دعوت به نماز، تعداد 8000 مدیر مدرسه از سراسر کشور در این دوره آموزشی شرکت خواهند کرد.
وی تصریح کرد: در فاز اول این طرح با برنامهریزی انجامشده و همکاری ستاد اقامه نماز و دفتر قرآن و عترت وزارت آموزشوپرورش، در روزهای شنبه و یکشنبه 9 و 10 آذرماه در اردوگاه شهید باهنر برگزار میشود که 1000 نفر از مدیران و مؤسسان مدارس غیردولتی شهر تهران در این دوره آموزشی حضور خواهند داشت.
زینیوند در مورد ضرورت اجرای طرح مبین برای مدیران مدارس گفت: از آنجا که بین برگزاری نماز و اقامه نماز تفاوت وجود دارد، برای اقامه نماز باید برنامهریزی لازم صورت گیرد تا مدیران شیوه مدیریت اقامه نماز را در مدارس فرا گیرند.
وی اضافه کرد: طرح آموزشی مبین که مخفف عبارت «مدیریت برنامههای یاوران نماز» است ویژه مدیران و مؤسسان مدارس غیردولتی با کد آموزشی 92504037 به میزان 16 ساعت باهدف دانشافزایی و تعمیق فرهنگ نماز و قرآن و عترت در سراسر کشور برگزار خواهد شد. استفاده از مدرسان باسابقه در حوزه پژوهشهای دینی و قرآنی از ویژگیهای این طرح است.
معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: در راستای اجرای فاز اول این طرح، طی نامهای به شهر تهران ابلاغ شد و 2 جلسه کارشناسی برگزار و شرایط تفاهمنامه موردبحث و بررسی قرار گرفت و بعد از تقسیم وظایف، نحوه اطلاعرسانی و هماهنگی با مدیران و مؤسسین برای حضور در دوره، مشخص شد.
وی ادامه داد: از دیگر اقدامات انجامشده، تشویق مؤسسان مدارس غیردولتی برای اختصاص فضای مناسب و اجرای مطلوب اقامه نماز جماعت و همچنین اجرای برنامههای پرورشی و برگزاری مسابقات قرآنی منطبق بر دستورالعملهای معاونت پرورشی در مدارس غیردولتی از سایر موارد موردتوجه است.
زینیوند در مورد تقویت فعالیتهای پرورشی و فرهنگی در مدارس غیردولتی گفت: رویکرد تقویت فعالیتهای دینی از اولویتهای سازمان مدارس غیردولتی است و با در نظر داشتن لزوم و اهمیت آن، بهترین نیروها در قسمت پرورشی و علوم دینی در مدارس غیردولتی، سازماندهی شدهاند.
وی اظهار کرد: یکی از اقدامات ارزنده سازمان مدارس غیردولتی، اجرای طرح پژوهشی بوده است که در آن 500 فعالیت پرورشی منطبق با سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و طی این پژوهش، از دانش آموزان، معلمان، مدیران و معاونان پرورشی نظرخواهی شد که در نهایت 30 فعالیت اصلی و کلیدی آن استخراج و بهعنوان کتاب راهنمای عمل فعالیتهای پرورشی و فرهنگی تدوین شد.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای ادامه داد: کتاب راهنمای عمل فعالیتهای پرورشی و فرهنگی بهصورت آزمایشی در استانهای منتخب و در مدارس منتخب آنها اجرا خواهد شد تا در عمل چالشهایی که ممکن است پیش آید و یا ایراداتی که به نگارش محتوا وارد باشد مورد تجدیدنظر قرار گیرد و اصلاح شود و انشاءالله در آینده این راهنمای عمل در تمام مدارس غیردولتی مورداستفاده و استناد قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/