صدرالدین علی پور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس با بیان اینکه تجربه های جهانی نشان میدهد که موضوع آلودگی هوا یک موضوع سیستمی است که مولفه های چندگانه ای شامل حال آن میشود، اظهار کرد: اگر از مکزیکوسیتی به عنوان یک تجربه یاد کنیم می توان گفت این شهر زمانی در زمره ۱۰ شهر آلوده جهان قرار داشت و امروز از این لحاظ دچار مشکل نیست بنابراین باید تجربه های موفق را مورد بررسی قرار دهیم.
وی با تاکید بر این نکته که در حل مشکل آلودگی هوا همه دست اندرکاران باید با یک دیگر به صورت سیستمی همکاری کنند، اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی با تدوین قوانین، دولت با تامین بودجه و انجام به موقع امور از سوی مسئولان نهادهای مرتبط می توانند شرایط کاهش آلودگی هوا را فراهم کنند.
مدیر کل سابق محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران شهرداری در این زمینه به ذکر مثال هایی پرداخت و گفت: در این خصوص وزارت نفت با کنترل و ارتقا کیفیت سوخت، وزارت صنعت با نظارت و کنترل بر شیوه تولید خودروها و نصب قطعات کنترل کننده آلودگی هوا مثل کاتالیست و کنیستر، می تواند نقش موثری را در کاهش آلودگی هوا ایفا کند. در دنیا از زمان تولید خودرو توسط خودرو سازان تا پایان عمر محصول، خودرو ضمانت تعویض دارد و افزون بر آن خودروساز به ازای تولید هر خودرو عوارض آلایندگی پرداخت می کند که صرف زیر ساخت توسعه حمل و نقل عمومی میشود.
وی تاکید کرد: اختصاص بودجه از سوی دولت به منظور توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با تاکید بر حمل و نقل ریلی از جمله مواردی است که باید در راستای کاهش آلودگی هوا مورد توجه قرار گیرد.
مدیرعامل سابق ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به نقش پلیس در این فرآیند توضیح داد: پلیس راهور باید در زمان اجرای طرح های ترافیکی نظارت کافی بر شیوه تردد خودروها را اعمال کند، در حال حاضر در زمان آلودگی در برخی از کشورها طرح های ویژه ای اجرایی می شود که پلیس بر شیوه اجرای آنها نظارت می کند.
قائم مقام سابق شرکت کنترل کیفیت هوا همچنین با اشاره به نقش صدا و سیما در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم تصریح کرد: در این میان نباید از نقش مهم شهروندان غافل شد اما تا زمانی که زیرساخت ها به صورت کامل فراهم نشود نقش مردم و تمایل آنها به استفاده از حمل و نقل عمومی زیر سوال می رود.
مدیر کل سابق محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، شهرداری را به عنوان یک نهاد عمومی و نزدیک ترین ارگان محلی به مردم معرفی کرد و گفت: در همه کشورهای دنیا شهردار یک شهر در این باره از همه دستگاه ها مطالبه گر است و بعضاً کنترل هایی را انجام میدهد . این در حالی است که در برخی از شهرها پلیس راهور زیر مجموعه شهرداری است و به این ترتیب شهرداری می تواند بر طرح های ترافیکی نظارت کند.
علیپور با تاکید بر لزوم تامین اعتبارات به منظور گسترش حمل و نقل عمومی گفت: اگر اعتبارات تامین شود شهرداری می تواند نسبت به انجام مسئولیت های خود با سرعت بیشتری عمل کند. اگرچه متاسفانه در کشور ما موضوع آلودگی هوا به یک امر آیینی تبدیل شده و هر سال با آغاز فصل سرما و وارونگی دما از ابتدای آبان ماه بحث های مرتبط با آلودگی هوا شروع می شود و به محض رسیدن فصل بهار پایان می یابد.
وی با اشاره به اینکه در بحث آلودگی هوا شهرداری یک نهاد مطالبه گر است، افزود: اگر اعتبارات به موقع به منظور گسترش حمل و نقل عمومی به شهرداری اختصاص یابد این امکان فراهم می شود که اتوبوس و مترو با یارانه دولتی، سریع و ارزان در اختیار شهروندان قرار گیرد.
قائم مقام سابق شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه صنایعی که از اطراف شهر تهران مستقر شده اند حتی در پیک آلودگی هوا هم به فعالیت خود ادامه می دهند، گفت: این صنایع بعضاً از سوخت مازوت استفاده می کنند که درصد ذرات معلق را افزایش می دهد. ذرات معلق یکی از شاخص های اصلی آلودگی هوا در شهر تهران را تشکیل می دهد ،اما متاسفانه نظارتی بر شیوه فعالیت این صنایع صورت نمی گیرد.
علیپور با بیان اینکه قانون هوای پاک صراحتا وظایف همه دستگاه ها را در بحث آلودگی هوا مشخص کرده است، گفت: سازمان حفاظت محیطزیست به عنوان دستگاه حاکمیتی و نظارتی متولی اجرای قانون هوای پاک در کشور است. این سازمان باید موضوعات مرتبط با بحث آلودگی هوا را از دستگاه های مرتبط پیگیری و نظارت کند و اگر دستگاهی به وظایف خود عمل نکرد با آنها به جدیت برخورد کند.
وی ادامه داد: متاسفانه در سال های اخیر در روندی اشتباه در بحث آلودگی هوا همه نگاه ها به سمت شهرداری تهران معطوف شده و این در حالی است که وظایف مرتبط به عهده ١٠ دستگاه گذاشته شده و شهرداری در صورت تامین بودجه وظیفه گسترش حمل و نقل عمومی و نظارت بر شیوه معاینه فنی را بر عهده دارد.
مدیر عامل سابق ستاد معاینه فنی خودروهای تهران تاکید کرد که تجربه نشان می دهد در چنین شرایطی در برخی از کشورهای دنیا شهرداری به عنوان نهادی مطالبه گر از سوی مردم به منظور کاهش آلودگی هوا محدودیت هایی را اعمال می کند زیرا آلودگی هوا می تواند صدماتی را به شهروندان، گروههای حساس مثل کودکان، سالمندان، بیماران و زنان باردار وارد کند.
وی با بیان اینکه تجربه ثابت کرده یکی از منابع آلاینده شهر تهران منابع متحرک همانند خودروها و موتورسیکلتها هستند، اظهار کرد: اما متاسفانه نظارت درستی روی کنترل تردد این عوامل آلاینده انجام نمی شود.
علیپور با بیان اینکه شهرداری هم یک دستگاه اجرایی در این زمینه است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست باید بر روند اجرای تکالیف همه دستگاهها نظارت کافی داشته باشد.
انتهای پیام/