به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست تشریح و ارائه گزارش عملکرد یکساله پروژه ارتقاء ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برترکشور به تراز بین المللی که در این وزارتخانه برگزار شد،گفت: تعریف دانشگاه تراز جهانی بر اساس رتبه بندی بین المللی انجام میشود که این نظام رتبه بندی هنوز نقاط ضعف و قوت هایی دارد. طرح پروژه ارتقاء ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برترکشور به تراز بین المللی دو سال است که در کشور اجرا شده است.
وی ادامه داد: دانشگاهها در تحریم بسیار بهتر و پررنگ تر از وزارت علوم می توانند دیپلماسی علمی را پیش ببرند و تاکید وزارت علوم هم این است که دانشگاهها در این زمینه پررنگ تر عمل کنند.
خاکی صدیق ادامه داد: برخی میگویند که دانشگاههای تراز جهانی به این رتبه بندی چندان توجه نمی کنند و دانشگاههای کشورهای جهان سوم درگیر این رتبه بندیها هستند در حالی که دانشگاه های تراز اول جهانی مانند هاروارد، کمبریج و دیگر دانشگاههای تراز جهانی به رتبه بندی اهمیت می دهند.
* کدام دانشگاهها در تراز بین المللی برتر شدند؟
وی افزود: دانشگاه صنعتی شریف برای دومین سال متوالی رتبه اول را کسب کرده است.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: پس از دانشگاه شریف، دانشگاه تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت، امیرکبیر، صنعتی اصفهان، خواجه نصیرالدین طوسی، علوم پایه زنجان، فردوسی مشهد، اصفهان، شیراز، شهید بهشتی، تبریز، خوارزمی، علامه طباطبایی و الزهراء در رتبه های بعدی قرار دارند.
* کدام پژوهشگاهها در تراز بین المللی برتر شدند؟
وی با اشاره به وضعیت پژوهشگاهها گفت: پژوهشگاه دانشهای بنیادی، برای دومین سال متوالی مقام اول را کسب کرده است.
خاکی صدیق گفت: پژوهشگاه های پلیمر و پتروشیمی، مواد و انرژی، هواو فضا، ژنتیک، رنگ، شیمی مهندسی شیمی، زلزله، علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
*دانشگاهها براساس چه شاخصهایی برتر شدند؟
وی گفت: یکی از شاخص ها نسبت دانشجویان به هیات علمی است که دانشگاه علوم پایه زنجان در این شاخص از دانشگاه های دیگر بهتر بوده و دانشگاه های تربیت مدرس و تهران در رتبه های بعدی قرار دارند.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در شاخص درصد دانشجویان خارجی به کل دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد از تمام دانشگاهها پیشی گرفته است و دانشگاه اصفهان و تهران در رتبه های بعدی قرار دارند.
وی تصریح کرد: در شاخص پژوهشگر پسا دکتری به تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف از سایر دانشگاهها جلوتر بوده و سپس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و تربیت مدرس در ردههای بعدی قرار دارند.
خاکی صدیق خاطر نشان کرد: در شاخص دورههای مشترک آموزشی با دانشگاههای خارجی دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول و دانشگاههای امیرکبیر و علم و صنعت در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در شاخص نسبت تعداد اسناد علمی نمایه شده به اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در رتبه اول، صنعتی شریف و امیرکبیر در رتبه های بعدی قرار دارند.
وی ادامه داد: در شاخص نسبت تعداد ارجاعات مقالات چاپ شده در پنج سال اخیر دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول، دانشگاه صنعتی اصفهان و صنعتی امیرکبیر در رتبه های بعدی قرار دارند.
خاکی صدیق افزود: همچنین در شاخص تعداد مقالات پر ارجاع به اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در صدر بوده و دانشگاه های صنعتی شریف و امیرکبیر در رتبه های بعدی قرار دارند. در شاخص تعداد اختراعات ثبت شده در آمریکا، اروپا و ژاپن دانشگاه اصفهان رتبه اول و دانشگاه های صنعتی شریف و شیراز در رتبه های بعدی بودند.
خاکی صدیق ادامه داد: در شاخص تعداد شاغلان در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری دانشگاهها، دانشگاهها رتبه اول و دانشگاه فردوسی مشهد و امیرکبیر در رتبههای بعدی قرار دارند. در شاخص تعداد شرکتهای زایشی دانشگاهها دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان رتبههای بعدی را دارند.
وی تصریح کرد: در شاخص تعداد استارت آپ های دانشجویی دانشگاه تهران رتبه اول، دانشگاه شریف و امیرکبیر رتبه های بعدی را دارند.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در شاخص تعداد شرکتهای فعال در پارکهای علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر رتبه اول را داشته و فردوسی مشهد و تربیت مدرس رتبه های بعدی را دارند.
وی گفت: همچنین در شاخص سرانه فرصت مطالعاتی خارج از کشور اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه اول و دانشگاه علوم پایه زنجان و دانشگاه تهران رتبههای بعدی را دارند.
خاکی صدیق افزود: در شاخص مجموعه تعداد فرصتهای مطالعاتی محققان خارجی دانشگاه تهران رتبه اول و دانشگاه شیراز و علامه طباطبایی رتبههای بعدی را دارند.
*طرح ارتقاء ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی ۱۰ ساله خواهد بود
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به آینده طرح ارتقاء ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی گفت: این طرح ده ساله است و دو سال از اجرای آن گذشته و ادامه آن قطعی است.
وی ادامه داد: نتایج امسال سال ۹۹ اعلام می شود و امکان بازبینی برخی سیاست های اجرایی پس از دو سال اجرا وجود دارد.
انتهای پیام/