به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هفتمین گردهمایی دانشگاه ها و پژوهشگاه های عضو طرح اقتصاد مقاومتی ارتقا ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برترکشور به تراز جهانی که صبح امروز در سالن همایش شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، با بیان اینکه، آنچه که از دانشگاه تراز جهانی تعریف میکنیم بر اساس رتبهبندی بینالمللی، سنجش میشود، اظهار داشت: این نظام رتبه بندی نقاط ضعف و قوتهایی نیز دارد و در چند سال اخیر رتبه بندی دانشگاهها با دیپلماسی علمی گره خورده است.
وی افزود: در شرایط کنونی کشور و با توجه به تحریمهای اعمال شده، دانشگاهها بهتر و پررنگتر از وزارت علوم میتوانند در دیپلماسی علمی فعالیت کنند و آن را پیش ببرند؛ البته توجه ما به این موضوع به این معنی نیست به کارکردهای دیگر دانشگاهی توجهی نمی شود.
خاکی صدیق با بیان اینکه به طرح ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر کشور به تراز بینالمللی شبهههایی وارد میشود، گفت: یکی از شبهههای وارد شده به این طرح این موضوع است که خود دانشگاههای تراز جهانی خیلی به این رتبه بندی تاکید نمیکنند و این دانشگاههای کشورهای جهان سوم هستند که به این رتبه بندیها اهمیت میدهند، ولی در واقع اینگونه نیست، بلکه دانشگاههای تراز اول جهانی مانند هاروارد، کمبریج و دیگر دانشگاههای در این ردیف نیز به موضوع رتبه بندی اهمیت میدهند و در آمارشان به موارد رتبهبندی دانشگاه خود اشاره و استناد میکنند.
معاون آموزشی وزارت علوم به بخشی از نتایج طرح ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: این طرح دو سال است که اجرا شده و ما در سال سوم اجرای این طرح قرار داریم و در این مدت دانشگاه صنعتی شریف برای دومین سال متوالی رتبه اول را کسب کرده است پس از دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علوم پایه زنجان، فردوسی مشهد، اصفهان، شیراز، شهید بهشتی، تبریز، خوارزمی، علامه طباطبایی و الزهرا در رتبههای بعدی قرار دارند.
خاکی صدیق با اشاره به وضعیت پژوهشگاهها در این طرح، گفت: از بین پژوهشگاهها نیز پژوهشگاه دانشهای بنیادی، برای دومین سال متوالی مقام اول را کسب کرده است و پژوهشگاههای بعدی مانند پلیمر و پتروشیمی، مواد و انرژی، هوافضا، ژنتیک، رنگ، شیمی و مهندسی شیمی، زلزله شناسی و مهندسی زلزله و علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به برخی از شاخصهایی که برای طرح مذکور ارائه شده است، گفت: یکی از این شاخصها، نسبت دانشجویان به هیات علمی است که وضعیت دانشگاه علوم پایه زنجان در این شاخص از دانشگاههای دیگر بهتر بوده و دانشگاههای تربیت مدرس و تهران در رتبههای بعدی قرار دارند. در شاخص درصد دانشجویان خارجی به کل دانشجویان، دانشگاه فردوسی مشهد از سایر دانشگاهها پیشی گرفته و دانشگاههای اصفهان و تهران در رتبه های بعدی قرار دارند.
وی در ادامه گفت: در شاخص پژوهشگر پسادکتری به تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف از سایر دانشگاهها جلوتر بوده و سپس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه تربیت مدرس در ردههای بعدی هستند. در شاخص دورههای مشترک آموزشی با دانشگاههای خارجی نیز دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول و دانشگاه های صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت در رتبه های بعدی قرار گرفتند.
خاکی صدیق گفت: در شاخص نسبت تعداد اسناد علمی نمایه شده به اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در رتبه اول، صنعتی شریف و امیرکبیر در رتبه های بعدی قرار دارند.
وی افزود: در شاخص نسبت تعداد ارجاعات مقالات چاپ شده در پنج سال اخیر، دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول و دانشگاه های صنعتی اصفهان و صنعتی امیرکبیر در رتبههای بعدی قرار دارند. همچنین در شاخص تعداد مقالات پرارجاع به اعضای هیات علمی، دانشگاه صنعتی اصفهان در صدر بوده و دانشگاههای صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر در رتبههای بعدی قرار دارند. در شاخص تعداد اختراعات ثبت شده در آمریکا، اروaپا و ژاپن نیز دانشگاه اصفهان رتبه اول و دانشگاه های صنعتی شریف و شیراز در رتبه های بعدی بودند.
معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه گفت: در شاخص تعداد شاغلان در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری دانشگاهها، دانشگاه تهران رتبه اول و دانشگاههای فردوسی مشهد و صنعتی امیرکبیر در رتبههای بعدی قرار دارند. در شاخص تعداد شرکتهای زایشی دانشگاهها، دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان رتبههای بعدی را دارند.
وی تصریح کرد: در شاخص تعداد استارت آپهای دانشجویی، دانشگاه تهران رتبه اول، دانشگاه های صنعتی شریف وصنعتی امیرکبیر رتبههای بعدی را دارند. در شاخص تعداد شرکتهای فعال در پارکهای علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر رتبه اول را داشته فردوسی مشهد و تربیت مدرس رتبه های بعدی را دارند. همچنین در شاخص سرانه فرصت مطالعاتی خارج از کشور اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه اول و دانشگاه علوم پایه زنجان و دانشگاه تهران رتبه های بعدی را دارند.
خاکی صدیق افزود: در شاخص مجموعه تعداد فرصتهای مطالعاتی محققان خارجی، دانشگاه تهران رتبه اول و دانشگاههای شیراز و علامه طباطبایی رتبه های بعدی را دارند.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به آینده طرح ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی، گفت: این طرح ده ساله است دو سال آن گذشته و ما در سال سوم آن قرار داریم، نتایج امسال سال ۹۹ اعلام میشود و با توجه به موانع و چالشهای بینالمللی زیادی که در این راه است وزارت علوم قصد دارد این طرح را ادامه دهد.
وی تاکید کرد: امکان بازبینی برخی سیاستهای اجرایی پس از دو سال اجرا توسط کمیته هدایت و نظارت طرح و همچنین امکان بررسی درخواستهای جدید برای ورود به طرح و بازبینی حضور دانشگاه ها و پژوهشگاهها بر اساس شاخصهای طرح توسط کمیته هدایت و نظارت وجود دارد.
انتهای پیام/