حمایت دانشگاه الزهرا(س) از دانشجویان توان‌خواه

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در حال حاضر با گسترش انواع رشته‌های ورزشی و نیاز حیاتی معلولان به تحرک و فعالیت بیشتر جسمانی، لزوم بکارگیری روش‌ها و شیوه‌های جدید و اختصاصی معلولان بیش از پیش احساس می‌شود، سالهاست که این باور و ذهنیت نادرست که محدویت‌های جسمی و حرکتی مانع فعالیت‌ ورزشی و تمرینات بدنی معلولان می‌شود، کنار گذاشته شده است.
دانشگاه الزهرا(س) نیز در راستای حمایت از دانشجویان معلول و توان‌خواه، شرایط و بسترهای مناسبی را به منظور انجام فعالیت‌های بدنی مستمر و مناسب با هدف ایجاد انگیزه و کاهش عوارض ثانویه معلولیت برای آن‌ها فراهم کرده است.
آنچه در پی می‌آید گفت‌وگو با محدثه عابدینی فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه است که با وجود محدودیت جسمانی (کم‌بینایی) افتخاراتی را در رشته شنا کسب کرده است.
*از چه سالی فعالیت‌های ورزشی خود را آغاز کرده‌اید؟
من به دلیل اینکه از همان ابتدا و بصورت مادرزادی با مشکل کم‌بینایی مواجه نبودم و این عارضه حدود ۱۰ سالی است که گریبانگیر من شده، فعالیت‌های ورزشی را در منزل و بصورت انفرادی انجام می‌دادم اما بعد از بروز مشکل کم‌بینایی، به دلیل ایجاد برخی مشکلات روحی و عدم وجود امکانات برای انجام فعالیت‌های ورزشی معلولان در محل سکونتمان، این فعالیت‌ها به حداقل رسید.
بعد از قبولی در دانشگاه الزهرا(س) و اطلاع از شرایط و امکانات اداره تربیت بدنی برای دانشجویان توان‌خواه و پیگیری‌ها و تشویق‌‌های مکرر مسؤولان این اداره برای انجام تمرینات ورزشی، انگیزه تمرین در رشته شنا برای من شکل گرفت و این روند از سال ۹۴ برای من آغاز شد. بطوریکه با انجام تمرینات ورزشی مکرر در همان سال، توانستم جزو ۱۰ نفر اول مسابقات دانشجویان معلول دانشگاه‌های کل کشور شوم و پس از آن نیز در سال‌های ۹۵، ۹۶، ۹۷ در مسابقات داخلی دانشگاه موفق به کسب رتبه در رشته شنا شدم.
*دانشگاه الزهرا(س) تا چه حد در ایجاد انگیزه و روحیه دانشجویان توان‌خواه در انجام تمرینات ورزشی موثر بوده است؟
دانشگاه الزهرا(س) با شرایط و امکاناتی که برای این دسته از دانشجویان فراهم کرد، این باور را در ما زنده کرد که می‌شود با وجود محدودیت جسمی، در رشته‌های ورزشی مورد علاقه خود فعالیت کرد و موفق بود.
دانشجویان توان‌خواه به دلیل مشکلات جسمی خود، روحیه حساس و آسیب‌پذیری دارند و بهادادن و توجه به علاقه‌مندی‌هایشان، تاثیر بسیار مثبتی در روحیه آن‌ها می‌گذارد.
دانشگاه برای من که دو دوره از زندگی را تجربه کرده‌ بودم و پس از یک دوره سلامتی با این مشکل مواجه شدم و طبیعتا به لحاظ روحی بسیار آسیب دیده بودم، انگیزه و اعتمادبنفس ایجاد کرد.
مسؤولان اداره تربیت بدنی دانشگاه بسیار دلسوزانه پیگیر دانشجویان توان‌خواه هستند و دائما با محبت، انگیزه را درون بچه‌ها ایجاد و حفظ می‌کنند.
*بطور کلی عملکرد اداره تربیت بدنی را در رابطه با دانشجویان توان‌خواه چگونه ارزیابی می‌کنید و چه پیشنهادی برای بهتر شدن آن دارید؟
از دید من اداره تربیت بدنی دانشگاه عملکرد بسیار قابل قبولی دارد چون از یک طرف شرایط و امکانات بسیار مناسبی را چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ معنوی برای ما فراهم کرد و از طرفی با پیگیری‌های مداوم، محرکی برای ادامه دادن بود.
تقاضا می‌کنم اداره تربیت بدنی، همیشه به همین صورت دانشجویان توان‌خواه را مورد توجه قرار دهد و از آن‌ها حمایت کند زیرا این امر در ایجاد روحیه و احساس مثبت در این دسته از افراد بسیار موثر خواهد بود.
انتهای پیام/