تسهیلات 6.5 هزار میلیاردی برای دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از صداوسیما، حمید قاسمی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: هدف از این طرح این است که تمام هزینه‌های بار و مسافر به سمت سی ان جی برود و هزینه‌ها کمتر شود.

وی تصریح کرد: در این فرایند خودرو‌های تولید شده در کشور که در چرخه مسافر هستند مثل خودر‌های ون، وانت بار‌ها و تاکسی‌ها به سمت سی ان جی شدن می‌رود.

قاسمی گفت: در این طرح هزینه هر خودرو ۴ میلیون و ۵۰۰ تومان است که برای جامعه هدف یک میلیون ۴۶۴ هزار خودرویی تعریف شده است و تمام هزینه از محل صادرات فراورده‌های نفتی تامین می‌شود و رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه از ۲ میلیون و ۴۰۰ خودروی وانت در کشور یک میلیون و صد هزار دستگاه سی ان جی سوز هستند تصریح کرد: هدف از این طرح این است که کلیه وانت بار‌ها به مرور سی ان جی سوز شوند.

مجری طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین گفت: در این طرح صددرصد ون‌ها و ۲۰۰ هزار تاکسی مسافربر شخصی هدف گذاری شده اند که به این ترتیب ۱۰۰ درصد بار و مسافر را پوشش خواهند داد.

قاسمی گفت: با سی ان جی سوز کردن خودرو ماهانه ۴۰۰ هزار تومان صرفه جویی می‌شود که سالانه ۵ تا ۶ میلیون تومان برای هر خانوار صرفه جویی خواهد داشت.

اردشیر دادرس رئیس انجمن سی ان جی و صنایع وابسته نیز گفت: بعد از ۵ سال توقف رشد صنعت سی ان جی، دو طرح بزرگ هوشمند سازی مصوب ۲۲ اسفند ۹۷ از خرداد ۹۸ اجرایی شد و برای کمک به مکانیزه کردن جایگاه‌های سوخت و تست و بازرسی مخازن و همچنین طرح مصوب شورای اقتصاد با تمهیدات دولت و دستورالعمل خوب موجب رونق صنعت سی ان جی خواهد شد.

وی افزود: شرایط نقدینگی صنعت سی ان جی وضع بحرانی دارد که امیدواریم بعنوان کشوری با صنعت پیشرو و اول در صنعت سی ان جی، این طرح را به خوبی مدیریت کنیم.

دادرس گفت: ۵ تا ۶ کارخانه مخزن سازی در تهران سالانه بالای یک میلیون مخزن می‌توانند تولید کنند که در دنیا بی نظیراست، اما اکنون نیمه فعال هستند که دولت با ترمیم کارخانه‌ها می‌تواند به تولید و خدمات رسانی کمک کند.

وی افزود: با حمایت دولت و با نصب جدید کیت ساز‌ها شتاب لازم برای ماشین‌های جدید ایجاد شد.

پوریا محمدیان مدیرکل حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور گفت: با اجرای طرح اصلاح مصرف سوخت، انگیزه رانندگان برای دوگانه سوزکردن خودرو بالا رفته است از جمله در حوزه سرویس مدارس، تاکسی‌های اینترنتی، آژانس‌های تاکسی تلفنی و وانت بار‌های پرتردد که مخاطب تسهیلات مصوبه شورای اقتصاد هستند.

وی تصریح کرد: در حوزه مسافربر‌های شخصی با شناسایی و اولویت بندی که به وسیله بانک‌های اطلاعاتی وزارت کشور انجام می‌شود به شرکت‌های پخش فراورد‌های نفتی معرفی می‌شوند تا از طریق کارگاه‌ها دوگانه سوز شوند.

محمدیان افزود: با اجرای طرح سهمیه بندی قبلی در سال ۸۵ نهضتی در دوگانه سوز کردن خودرو‌ها اتفاق افتاد و از ۳۲۰ هزار تاکسی کشور بیش از ۹۰ درصد دوگانه سوز شدند، اما در ۸ سال اخیر میزان خودرو‌های گازسوز کم شد که سی ان جی را به حاشیه برد.

سیدرضا مفیدی مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت هم در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: این طرح به موقع و با تدابیر قبلی آماده اجرایی شدن است.

وی افزود: سامانه www.irngb.ir برای ثبت نام و نوبت گیری خودرو‌هایی که گاز سوز می‌شوند فعال است و بیش از ۳۰۰ مرکز در سراسر کشور آماده خدمت رسانی و خدمات ارائه شده نیز به طور کامل استاندارد است.

وی افزود: رانندگان خودرو برای تست مخزن‌های نصب شده یا مخزن‌های جدید و یا برای گاز سوزکردن خودرو می‌توانند از این سامانه استفاده کنند.

زراعتکار معاون انرژی سازمان برنامه و بودجه نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: این طرح از محل ماده ۱۲ رفع موانع تولید رقابت پذیر تامین مالی و از محل بازپرداخت صادرات فرآورده‌های نفتی تامین منابع و همچنین از محل صرفه جویی منابع انرژی بازپرداخت سرمایه‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: محاسبات نشان می‌دهد با توجه به پایین بودن هزینه سی ان جی، به طور متوسط صرفه جویی، به میزان سالانه ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان برای مردم به همراه خواهد داشت.

معاون انرژی سازمان برنامه و بودجه گفت: در انتهای طرح یعنی بعد از ۴ سال، حدود ۷ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین کم خواهد شد که معادل ساخت یک پالایشگاه خواهد بود همچنین علاوه بر صرفه جویی و کاهش هزینه‌های بخش حمل و نقل عمومی از نظر زیست محیطی هم اثر مطلوبی خواهد داشت و در کاهش آلاینده‌ها کمک خواهد کرد.

وی با تکذیب شایعه افزایش قیمت سی ان جی افزود: قیمت سی ان جی تغییر نخواهد کرد و اصلاح قیمت در بخش سی ان جی در دولت مطرح نیست. در بخش تاکسی ها، بیش از ۸۵ درصد تاکسی‌های کشور گازسوز هستند.

اسعدی کارشناس مسائل انرژی نیز در ارتباط تلفنی گفت: آمار و ارقام گویای اینست که اگر بتوانیم خودور‌ها را به سمت سی ان جی سوز کردن ببریم صرفه جویی ۲۰ میلیون لیتر در روز و کاهش گاز‌های آلاینده را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: به علت توسعه نامتوازن سی ان جی در کشور در تناسب خودرو‌های سی ان جی سوز و جایگاه‌ها و نوسانات سیاست‌های اتخاذ شده و نداشتن برنامه مشخص، این طرح پابرجا نبوده است، بنابراین برای ترغیب درست این هدف باید انگیزه لازم برای احداث جایگاه‌ها و حمایت‌های لازم در ساخت تجهیزات سی ان جی فراهم شود که نیازمند سیاست‌های حمایتی دولت است.

انتهای پیام/ب

برچسب ها:

اقتصادی