یادداشت/ فرهنگ مطلوب دانشجویی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محمدرضا باقری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی در یک یادداشت به بررسی مساله فرهنگ مطلوب دانشجویی پرداخت.
متن یادداشت به شرح ذیل است: 
« 1- منظور از فرهنگ دانشجویی چیست؟
در تعریف از فرهنگ صاحب نظران تعاریف متعددی دارند و از اینکه در یک قالب محدود شود مشکل است. در واقع فرهنگ شامل اعتقادات، ارزشها، الگوهای رفتاری و آدابی است که در فرد و جامعه وجود دارد که در زندگی فردی و روابط اجتماعی از آن پیروی می شود و تحت تاثیر آنهاست. همانطوری که مقام معظم رهبری در کنار رسالت اصلی دانشگاه یعنی علم آموزی، نسبت به پرداختن به مساله فرهنگ تاکید دارند، نشان از نقش بی بدیل دانشگاه در فرهنگ سازی و معرفی ساختار فرهنگی بر مبنای ارزشهای اسلامی در جهت رسیدن به کمال انسان دارد. لذا فرهنگ دانشجویی یک فرهنگ سطحی نگر نیست بلکه برگرفته از ارزشهای الهی و دینی است که موجب کمال و تقرب الهی خواهد شد و با توجه به حس مسئولیت پذیری و درک صحیح دانشجو از فضای جامعه و علاقه و دغدغه ای که نسبت به رسالت فرهنگی خود دارند در راستای فرهنگ اصیل اسلامی و دینی بخوبی نقش آفرینی خواهند کرد و به سمت و سوی آرمانهای بلند آسمانی و الهی حرکت می کنند و در همین جهت تشکلهای دانشجویی با همکاری مسئولان دانشگاه بخصوص مسئولان فرهنگی در ارائه یک الگوی فرهنگی نشأت گرفته از معارف غنی اسلام تلاش خواهند کرد و با وجود کاستیها ناامید نشده بلکه نقش خود را در عرصه فرهنگی به نحو مطلوب ایفا می‌کنند و شاهد رشد و ارتقای فرهنگ اصیل دینی و اسلامی خواهیم بود.
2- الگوی مطلوب فرهنگ دانشجویی چیست؟
داشتن یگ الگوی نمونه و مطلوب دانشجویی نیازمند همکاری مراکز علمی و فرهنگی کشور است که باید مورد توجه مسؤولان نظام آموزشی و فرهنگی در یک سطح مهم نظری و عملی قرار گرفته و الگویی را ارائه کنند و در تصمیم گیریها بدان توجه داشته باشند تا بعنوان یک مهندسی فرهنگی در دانشگاهها مورد عمل قرار گیرد. دولت و برنامه ریزان در سطح کلان جامعه باید نسبت به فرهنگ سازی اهتمام ویژه ای داشته و با بهره گیری از الگوی مناسب اسلامی، ارزشها و هنجارهای فرهنگی را از طریق شاخص ها و ارزشهای قرآنی و معارف اهل بیت (ع) ارائه نمایند چرا که نقش فرهنگ در تربیت و شخصیت دانشجو تاثیر بسزایی دارد. در مکتب الهی اسلام معیارها و ملاک هایی برای انسان ارائه شد که می توان از این شاخصها در فعالیتهای آموزشی و فرهنگی در بیان یک فرهنگ مطلوب بکار گرفت. و نیز تغییر و بازنگری در بعضی از سرفصلهای دروس، بکارگیری از اساتید و مدرسان خاص، روابط صمیمانه بین دانشجویان و اساتید و ارائه طرحهای موثر می تواند ما را در این مهم یاری نمایند.
3- نقش فناوریهای نوین ارتباطی در این زمینه چگونه است؟
امروزه جامعه استعماری و استکباری تمام سعی خودشان را بکار گرفته اند تا از طریق فناوری نوین بخاطر تسلط و قدرتی که در این مورد دارند، فرهنگ و الگوی خود را به جهان عرضه و تحمیل بکنند اگر در این میان جامعه ای نتواند برای خودش یک الگوی مناسب و مطلوب ارائه کند یقیناً مغلوب آنها خواهد شد جامعه ای که امروزه در جهان سوم مشاهده می شود نشان از یک فرهنگ متزلزل در ارائه یک ارزش فرهنگی است و این یعنی خطر جدی و بزرگ برای آنها که توان رقابت با غرب را ندارند اما در جامعه اسلامی ما با مراجعه به بنیانها و ارزشهای اصیل اسلامی که از طریق قرآن و روایات اهل بیت (ع) در اختیار داریم می توانیم با استفاده از فناوریهای نوین تمام تهدیدهای غرب را به فرصت تبدیل و برای رشد فرهنگی خود استفاده کنیم
4- چند نمونه از مولفه های قرآنی را در این زمینه بیان کنید؟
قرآن سرشار از مولفه هایی هست که ما را در ارائه یک فرهنگ مطلوب رهنمون می کند بعنوان نمونه:
الف) انجام عمل صالح؛ در قرآن همیشه کسانی که عمل صالح را انجام می دهند در کفه ترازوی بالاتری قرار دارند ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات انسانهایی که عمل صالح انجام می دهند در خسران نیستند و یا کسانی که عمل صالح انجام بدهند از مخلوقات خوب خدا هستند (بینه/7). دانشجو با افکار نو و خوب و انجام عمل نیکو می تواند بدور از آفات ها و آسیبها خودش را محفوظ نگهدارد.
ب) مانوس بودن با قرآن؛ یکی از روشهایی که می تواند در مسیر انسان موجب ترقی و پیشرفت او شود، الگو برداری است. در مقوله فرهنگ و فرهنگ سازی نیز همین طور است. دانشجو با الگوبرداری می تواند یکی از بهترین ارزشها و روشهای تربیتی را که می تواند برای او مفید و موثر باشد، انتخاب نماید. لذا در قرآن هم این موضوع آمده است آنجایی که پیامبر اسلام (ص) را به عنوان الگو و اسوه نیکو برای مسلمانان معرفی می کند «احزاب/21) لذا آشنایی و مانوس بودن همراه با توجه و تعقل در آیات الهی قرآن می تواند در این مورد راهگشا باشد و از دریای بیکران تعالیم قرآنی بهره مند شود.
ج) مسئولیت پذیری؛ همیشه احساس مسؤولیت در افراد باعث می شود تا خودش را از گناه و معصیت دور نگهدارد و در انجام اعمال خود پاسخگو باشد و در راه رسیدن به هدف والا چه در حوزه فردی و چه در حوزه اجتماعیی سعی و تلاش نماید. در قرآن آمده: «به طور قطع از نعمت هایی که در اختیار آدمیان قرار گرفته است، پرسش خواهد شد» (تکاثر/8) لذا دانشجو نیز باید در این زمینه با بهره گیری از مکتب اسلام و قرآن از بی تفاوتی برحذر باشد و احساس مسئولیت در تعیین سرنوشت خود در اجتماع داشته باشد. همانگونه که مقام معظم رهبری نیز فرمودند: ما هر کداممان در هر جائی که هستیم، باید برای سرنوشت کشور و برای آینده‌ی کشور، احساس مسئولیت و تعهد کنیم و بدانیم که می‌توانیم نقش ایفا کنیم.
د) اخلاق حسنه؛ اخلاق در اسلام از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است تا آنجا که پیامبر اسلام (ص) فرمودند: انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق. دانشجو نیز در جامعه اسلامی باید متخلق به اخلاق حسنه باشد و بر مبنای فرهنگ قرآنی و اسلامی گفتار و کردار خوب خود را به نمایش بگذارد و دانشجو می تواند به عنوان یک الگوی علمی و اخلاقی این رفتار را در جامعه از خود نشان دهد. خداوند متعال با معرفی پیامبر اسلام (ص) به عنوان الگوی برتر حسن خلق خطاب به ایشان می¬فرماید: به سبب لطف و رحمت الهی بود که با آنان نرم خویی و مهربانی کردی و اگر درشت خوی و سخت دل بودی، قطعاً از گِرد تو پراکنده شده بودند (قلم/4)
و هم چنین موارد متعدد دیگری هستند که هر یک به نوبه خود می توانند در ایجاد و تقویت فرهنگ دانشجویی تاثیر گذار بوده و موجب سعادت دنیوی و اخروی انسانها را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/