بین واقعیت و احساس فساد فاصله زیادی وجود دارد/ در مبارزه با فساد باید سیستمی عمل شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری محمد نهاوندیان امروز در پنجمین همایش مبارزه با فساد که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه بخش خصوصی برگزار کننده همایش مبارزه با فساد است این بدان معناست که دستیابی با این مهم جز با هماهنگی همه امکان پذیر نیست. 

دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا افزود: توجه به فساد نه فقط  در کشور ما بلکه در همه کشورهای جهان بسیار بیشتر از گذشته شده است و علت آن دسترسی گسترده‌تر مردم به اطلاعات و فضای مجازی است؛ بنابراین بسیاری از دولت‌ها با مساله فساد اقتصادی فقط به عنوان یک مساله اقتصادی روبرو نیستند بلکه به سرعت تبدیل به مساله سیاسی و حتی آشوب‌های خیابانی می‌شود.

* بین واقعیت فساد و احساس فساد فاصله زیادی وجود دارد

وی افزود: البته بین واقعیت فساد و احساس فساد گاهی می‌تواند فاصله باشد و واقعیت فساد به دلیل بزرگ نمایی و اخبار جعلی و اتهام‌های ثابت نشده می‌تواند کمتر از احساس فساد باشد. یکی از مسئولان مسائل ارتباط جمعی گزارشی از به نقل از یک مرکز نظر سنجی در ایران گفتند که فاصله بین احساس فساد و مشاهده فساد خیلی زیاد است و در پاسخ به این سوال که به نظر شما فساد چقدر گسترده است مردم در اکثریت بالایی پاسخ دادند که خود شما و خانواده شما با فساد چقدر برخورد داشته‌اید درصد پایین می‌آید بنابراین این پدیده اجتماعی باید بررسی شود. 

نهاوندیان گفت: فساد اقتصادی به رشد لطمه می‌زند و کارآمدی را پایین می‌آورد و هم آهنگی حلقه‌های مختلف فرآیند اقتصاد را دچار اختلال می‌کند و به رشد لطمه می‌زند و از طرفی فساد اقتصادی به عدالت لطمه می‌زند و اگر مردم احساس فساد کنند به سرمایه اجتماعی لطمه می‌زند. 

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: اگر اعتماد عمومی بین بخش‌های مختلف جامعه و بین ملت و دولت و بین نهادهای مدنی لطمه بخورد همه آحاد جامعه لطمه می‌بیند لذا مبارزه با فساد در انسجام اجتماعی و قابلیت مقاومت یک جامعه نقش مهم دارد. 

* در مبارزه با فساد باید سیستمی عمل شود

وی اظهار داشت: توجه به مفاسد اقتصادی اگرچه اخیرا خیلی زیاد شده ولی جدید نیست و از اول انقلاب یکی از بحث های جدی مبارزه با فساد بود و خیلی از مصادره‌هایی که صورت گرفته حاکی از آن بود که آنها نتیجه فساد اقتصادی بوده است.

نهاوندیان با اشاره به سخنرانی رهبری انقلاب در سال 79 در رابطه با مبارزه فساد گفت: در سال 80 فرمان 8 ماده‌ای مبارزه با فساد صادر شد و بعد ستاد مبارزه با فساد تشکیل شد و بطور کلی در 40 سال گذشته به این موضوع توجه شده اما آیا الان جامعه رضایت دارد از مبارزه با فساد که باید گفت توقع خیلی بالاتر است.

وی افزود: در مبارزه با فساد هم نقد شده و هم مبارزه شده ولی اگر رضایت نیست باید ریشه آن را جستجو کرده و آن را تکمیل و اصلاح کرد  زیرا بنظرم نتیجه این آسیب شناسی به یک نکته اساسی ما را رهنمون می‌کند که مساله مبارزه با فساد اقتصادی مساله یک بخش و یک بنگاه نیست بلکه در مقابله با فساد باید سیستمی نگاه شود و هماهنگ عمل شود و اقدام ریشه‌ای به اقدام مصداقی ترجیح داده شود.

* برای مردم خروجی مبارزه با فساد مهم است

نهاوندیان گفت: گاهی در بحث مبارزه با فساد دستگاهی مساله را گردن دستگاهی دیگر می‌اندازد و گاهی دستگاهی بر علیه دستگاه دیگر حرف می‌زند اما مردم این را نمی‌خواهند و نمی‌پسندند و مردم می خواهند که نتیجه سیستم عادلانه و معقول باشد.

وی با اشاره به مساله موسسات مالی غیر مجاز گفت: یکی از مسائلی که سپرده گذاران داشتند و به آنها می گفتند که بانک مرکزی به آنها مجوز نداده آنها می‌گفتند صدا و سیما در مورد این موسسات تبلیغ می‌کرد و برای مردم تفاوت چندانی بین بانک مرکزی و نیروی انتظامی و ... وجود ندارد و همه آن را متعلق به یک جامعه می‌دانند بنابراین برای مردم هم در مبارزه با فساد خروجی مهم است. 

معاون اقتصادی رئیس جمهور بیان داشت: اگر همه وحدت نظر پیدا کنیم که همه در یک قایق نشسته‌ایم آن وقت به راه‌حل‌های سیستمی و بلند مدت می‌رسیم. 

وی گفت: باید کاستی‌ها را بدست آورد و باید در مبارزه با فساد ریشه‌ای برخورد شود .

* قیمت‌های غیرواقعی منتفع‌هایی دارند که در برابر حذف آنها مقاومت می‌کنند

نهاوندیان افزود: اگر در نظام اقتصادی و در شیوه تخصیص منابع روش‌ها روش‌های رانت‌زایی باشد و باعث شود که کسی به ثروت بادآورده دست یابد ناشی از قیمت‌های غیرواقعی است؛ حرکت به سمت قیمت‌های واقعی عزم ملی می‌خواهد به دلیل اینکه هر قیمت غیر واقعی منتفع دارد مقاومت صورت می گیرد. 

این خبر تکمیل می‌شود...

برچسب ها:

اقتصادی