بابت صادرات متانول نگرانی نداریم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جلیل قصامی مدیرعامل شرکت آپادانا خلیج فارس، امروز در نشست خبری گفت: فلسفه ایجاد شرکت‌های پتروشیمی عسلویه ناظر به منابع گازی عظیمی است که بین ایران و عراق وجود دارد. با توجه به مشترک بودن این میدان و همچنین با توجه به اینکه قطر با کمک شرکت‌هایی مثل توتال و شل در حال برداشت از این میادین گازی‌ است ما نیز نباید در این حوزه عقب بمانیم.

قصامی افزود: البته باید توجه داشت که این گاز تولیدی صرفا نباید در بخش خانگی مصرف شود و باید به فکر ایجاد و توسعه زنجیره ارزش افزوده این محصول نیز باشیم. در این راستا هلدینگ خلیج فارس برخی پتروشیمی‌های گازی تعریف کرده تا از گازی که تولید میشود ارزش افزوده ایجاد کند. هلدینگ خلیج فارس با توجه به نبود متانول در سبد تولید پتروشیمی‌ها اقدام به ایجاد این واحدها کرد و این پروژه‌ها را به تنهایی به پایان رساند. در حال حاضر نیز به دنبال توسعه زنجیره پایین دستی متانول هستیم.

وی اظهار داشت: شاخص توسعه کشورها براساس مصرف متانول تعریف می‌شود و در این شاخص ما در دنیا رتبه مطلوبی داریم. با ادامه زنجیره متانول میتوانیم انواع چسب‌ها و رزین‌ها و کف‌پوش‌ها و ... را تولید کنیم. حتی در کشورهای پیشرفته از متانول به عنوان یک سوخت پاک در خودروها استفاده می‌شود.

قصامی افزود: در تکنولوژی جدید از متانول برای تولید اتیلن و پروپیلن استفاده میکنند. IRR این واحدها ۳۶.۶ درصد است و بازگشت سرمایه‌ی بسیار بالایی دارد. هلدینگ خلیج فارس برنامه ریزی کرده تا در جهت حرکت به سمت صنایع پایین دستی پتروشیمی، تبدیل متانول به پروپیلن و اتیلن را در دستور کار قرار دهد.

مدیرعامل شرکت آپادانا خلیج فارس در ادامه گفت: لیسانس واحد متانولی که ما ایجاد کردیم مربوط به شرکت کازاره سوئیس است که ظرفیت فعلی آن ۱۶۵۰ هزار تن در سال است. بودجه‌ای که برای این طرح پیش‌بینی شده حدود ۴۶۲ میلیون یورو است که ۳۵۴ میلیون یورو برای EP و ۱۰۸ میلیون یورو برای C می‌باشد. بر اساس سیاست استفاده حداکثری از صنایع داخلی ما تلاش کردیم تمامی تجهیزاتی که تولید داخل هست را از شرکت‌های داخلی تامین کنیم ولی در برخی موارد که تولید داخل وجود نداشت از بهترین برندهای دنیا استفاده کردیم. در حال حاضر، متانول تولیدی پتروشیمی ما از گرید 2A است که خلوص ۹۹ درصد دارد و جز باکیفیت‌ترین متانول‌ها در دنیا است.

قصامی افزود: در کشور ما در حال حاضر 8.3 میلیون تن متانول تولید می‌شود که ۳۰۰ هزار تن آن در داخل مصرف می‌شو و ۸ میلیون تن دیگر صادر میشود.در حالی که کشوری مانند چین ۶۰ میلیون تن تولید دارد و ۱۰ میلیون تن نیز متانول وارد میکند. یعنی ۷۰ میلیون تن مصرف داخلش است و در بازار صادرات جایگاهی ندارد. ما همه‌ متانول مان را از گاز متان تولید میکنیم ولی چین ۸۰ درصد متانول خود را از زغال سنگ تولید میکند که این زغال سنگ خود آلودگی‌های زیست محیطی زیادی دارد یعنی میخواهم بگویم در مقایسه با کشور چین وضع مطلوبی داریم. البته ما در نظر داریم که زنجیره ارزش متانول را ایجاد کنیم و این کار باعث ارزش افزوده ۲۰ برابری می‌شود.

وی تاکید کرد: در بحث صادرات متانول بازارمان تضمین شده است و هیچ نگرانی بابت صادرات این محصول نداریم.

قصامی با تاکید بر اینکه پتروشیمی آپادانا 47 درصد پیشرفت دارد و سال 1400 به بهره برداری می رسد، گفت: این پتروشیمی روزانه ۴۰۰۰ متر مکعب مصرف متان دارد و ۱۶۵۰ هزار تن متانول تولید میکنیم که تمامی این متانول صادر می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی