به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در ایران از سالهای میانی دهه 80 با ساخت و توسعه مجتمعهای نمایشگاهی در سراسر کشور و بهبود کیفیت نمایشگاهها، اولین تلاشها در راستای معرفی توانمندی صنعتی و خدماتی کشور صورت گرفت. در این راستا در قالب نمایشگاههای مرسوم، شرکتها توانمندی و مزایای رقابتی خود را در قالب کالا و خدمات عرضه کرده تا در صورت جلب نظر توسط بازدیدکنندگان زمینه برای فروش کالا و یا عرضه خدمات فراهم شود و بازدیدکنندگان نسبت به خرید اقدام کنند. این فرایند بعضاً با انتقاداتی همراه بوده که در این مورد، عدم حضور مجموعههای بهرهبردار بزرگ دولتی، افزایش نه چندان زیاد حجم فروش شرکتها و حمایتهای لفظی مسئولان از جمله انتقادات وارده به نمایشگاههای رایج در کشور است.
تجربه کشورهای موفق در بازارسازی محصولات واحدهای تولیدی نشاندهنده آن است که در کنار مدلهای سنتی و رایج مذکور از روشهای دیگری نیز برای برگزاری نمایشگاههای تبلیغاتی استفاده میکنند، نمایشگاههای معکوس از جمله این روشها است. در مدل مذکور، دستگاههای دولتی و خصوصی به عنوان میزبان نمایشگاه، نیازهای خود را مطرح میکنند و در طرف مقابل بخشهای دارنده توانمندی در زمینه تولید کالا و خدمات با توجه به تواناییهای خود به این نیاز پاسخ خواهند داد.
در این شرایط، سال جاری که شروعی برای دهه پنجم انقلاب اسلامی و دهه متصل به سال 1404 و چشم انداز 20 ساله کشور محسوب میشود، از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده است. ابتدای امسال رهبر معظم انقلاب، مشکل اساسی کشور را همچنان مشکل اقتصادی عنوان کردند و با تأکید بر اهمیت نقش تولیدات داخلی در رشد اقتصادی کشور، رونق بخشی به تولید داخل را لازمه حل بسیاری از مشکلات اقتصادی دانستند. از این رو سیاستهای کشور باید به سمت رفع موانع اقتصادی حرکت کند.
به گفته کارشناسان اقتصادی، جان گرفتن تولید در کشور بیشک نیازمند پارامترهای مختلفی است که باید مورد توجه قرار گیرند و در این میان، اشتغال و امنیت شغلی در سایه تولید به وجود میآید و تولید ملی مقدمهای بر اشتغالزایی، کارآفرینی و افزایش بهرهوری در تمامی عرصهها به شمار میرود که بهبود وضعیت اجتماعی، رفاه زندگی مردم و رشد و توسعه اقتصاد کشور را موجب میشود.
در عین حال، رونق تولید وجوه مختلفی دارد و یکی از جنبههای آن، خروج از وابستگی به نفت و درآمدهای نفتی است. در شرایطی که با بحرانهای اقتصادی مواجهیم راه نجات کشور در تولید داخلی است و هرچه تولید رونق بگیرد، کالا و خدمات ایرانی هم رونق میگیرد و به تبع آن، اشتغال، بنگاههای تولیدی، نیروی کار و سرمایههای انسانی نیز تقویت و حفظ میشوند.
تجربه کشورهای موفق در بازارسازی محصولات واحدهای تولیدی نشاندهنده آن است که در کنار مدلهای سنتی و رایج معرفی محصولات، از روشهای دیگری نیز برای برگزاری نمایشگاههای تبلیغاتی استفاده میکنند و در آن، برای خرید تجهیزات یا دریافت خدمات اعلام نیاز میکنند.
یکی از ابزارهای تقویت تولیدات داخلی ایجاد ارتباط نزدیک بین سازندگان و خریداران است تا صنعتگران ضمن آشنایی بیشتر با نیاز بازار نسبت به تولید آنچه که مورد درخواست بازار است اقدام کنند. طی سالهای پیش هرچند گاهی تلاشهایی برای برقراری ارتباط نزدیک بین تولیدکنندگان و تجار و همچنین دانشگاه و صنعت صورت گرفت اما هیچگاه یک شبکه دقیق و جامع در این زمینه شکل نگرفت و همچنان شاهد فاصله بین این بخشهای موثر در اقتصاد کشور هستیم. در عین حال، در سالهای گذشته اقدام جدی برای اعلام نیاز به تولیدات صنعتی و ارائه درخواست ساخت تجهیزات و یا محصولات صورت نگرفته بود و این اتفاق در بسیاری موارد باعث شد تا با وجود توان داخل، تقاضای خرید بسیاری تجهیزات و محصولات از طریق خریدهای خارجی تأمین شود. اما برای رفع این معضل رهبر معظم انقلاب در دیدار با تولیدکنندگان بر لزوم ایجاد نمایشگاه دائمی توانمندیهای تولید داخل تأکید کردند و در این راستا برنامهریزی برای در معرض نمایش قرار دادن دستاوردهای نخبگان و سازندگان داخلی در دستگاههای مختلف شکل گرفته که دومین نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) از آن جمله است. این نمایشگاه با همکاری شورای علوم، تحقیقات و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و مرکز تحول و پیشرفت ریاست جمهوری 26 الی 29 آذر امسال در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار خواهد شد.
در این خصوص با امیر عباس اختراعی، رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی کشور گفت و گو کردهایم که در ادامه میخوانید:
اختراعی درباره مزیت برگزاری نمایشگاههای تقاضا محور اظهار داشت: تا پیش از این، نمایشگاهها محلی برای عرضه توانمندی بود. یکی از مشکلات این نمایشگاهها این است که صاحبان نیاز به طور کامل با توجه به محدودیت فرصت و زمان نمایشگاه نمیتوانند توانمندیها را با نیازهایشان انطباق دهند و این باعث میشود فعالیتهای پژوهشی در مسیر علوم کاربردی و نیازهای روز و جدی جامعه قرار نگیرد.
وی افزود: نمایشگاههای تقاضا محور پدیده پربرکتی هستند، از این جهت که مشتری طرح نیاز میکند و صاحبان توانمندی میتوانند با پی بردن به نیازها، هستههای تحقیقاتی و طراحی مهندسی خود را حتی در بخشهای دانشگاهی ایجاد کنند. این یک حرکت رو به جلو است. در حالی که در نمایشگاههای عرضه توانمندی به رغم وجود نیاز، به دلایلی در دستگاه مشتری اراده خرید به وجود نمیآید. بنابراین صاحب تکنولوژی و خدمات همیشه در بلاتکلیفی خوف و رجا میماند که آیا محصولش منجر به بازار میشود یا خیر.
* در نمایشگاه تقاضا محور مشتریان پا به میدان میگذارند
رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی تصریح کرد: زمانی که مشتری خود پا به میدان میگذارد این نیاز رسمیت پیدا میکند تا با کسی که توان رفع آن را دارد، همکاری شکل گیرد. این مسئله از برکات تحریم است. وقتی فشارها جدی میشود مجبور میشویم به توانمندیهای خودمان اتکای بیشتری کنیم. در نتیجه به جای اینکه چششمان به در باغ سبز غرب و کشورهایی که هیچ وقت کمک واقعی به ما نکردند باشد، به خودمان نگاه میکنیم.
وی با اشاره به اینکه نمایشگاههای تقاضا محور پدیده نوپایی به شمار میروند، خاطر نشان کرد: کارهای نوپا آفتهای خاص خود را هم دارد و زمان میبرد تا حرفها شنیده شوند. یکی از بهترین راههای سنجیدن میزان جدیت نیاز دستگاهها، ارائه پروتکلهای رسمی و جدی همکاری در همان فضای نمایشگاه است. یعنی بین مشتری و کسانی که مدعی توانمندی هستند در همان زمان ارزیابی مقدماتی شکل بگیرد و پیش از پایان نمایشگاه، به شرط رعایت چارچوبهای قراردادی از سوی دو طرف، پروتکلهای همکاری حداقل در قالب تفاهم نامه امضا شود.
* حمایت از ساخت داخل مطالبه رهبری است
وی در مورد عدم استقبال برخی شرکتها از جمله خودروییها و شرکت نفت برای حضور در نمایشگاه تقاضا محور سال گذشته نیز گفت: خوشبختانه ما رهبر هوشمندی داریم که در سخنرانی خود برای اصحاب صنعت بر موضوع اهمیت نقش آفرینی شرکتهای داخلی در عمق بخشی به این گونه نمایشگاهها تأکید داشتند. برای الزام ورود شرکتهای مختلف دولتی به این نمایشگاهها، فرمایشات رهبری ابزار خوبی است که مسئولان و دستاندرکاران از آن به عنوان اهرم مطالبهگری استفاده کنند. همچنین ما زیرساختهای قانونی خوبی داریم که از جمله آنها قانون استفاده حداکثری از توانمندیهای داخلی است.
طبق قانون استفاده حداکثری از توان تولید داخل، دستگاهها موظفند نیازمندیهای خود را به صورت دورههای 6 ماهه به وزارت صنعت اعلام کنند. در عین حال، وزارت صنعت نیز باید توانمندی شرکتها را در قالب سامانه کامل برای اطلاع دستگاهها ارائه کند.
* دستگاهها باید 6 ماه یکبار نیازمندیهای خود را ارائه کنند
اختراعی ادامه داد: قانون مذکور در 24 مورد نسبت به متن مصوب سال 1391 تغییراتی داشت که نکات ارزندهای در آن است. بر اساس آن، دستگاهها موظفند نیازمندیهای خود را به صورت دورههای 6 ماهه به وزارت صمت معرفی کنند. از طرفی وزارت صمت هم باید توانمندی شرکتها را در قالب سامانه کامل برای اطلاع دستگاهها ارائه کند. در متن قانون بحث جرمانگاری برای کسانی که به آن توجه ندارند نیز لحاظ شده است. این قانون باید در کنار برنامه نمایشگاهها توضیح داده شود تا افراد متوجه باشند که ممکن است با مجازاتهایی روبرو شوند. با طرح این قانون، هم مسئولان دستگاههای دولتی و هم سازندگان و مبتکران به حقوق و وظایف خود آشنا خواهند شد.
* کوچک شمردن توانمندیهای داخلی اشتباه بزرگی است
اختراعی درباره توان صنعت داخل برای تأمین حداقل نیمی از نیازهای کشور اظهار داشت: این توان وجود دارد. ما در انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی همواره توانمندی تمام شرکتهای بخش خصوصی که درگیر این حوزه هستند را رصد میکنیم تا اگر در جلسات قرار است نکاتی را درباره توان داخل بیان کنیم، شکل شعاری نداشته باشد. صادقانه میگویم همان طور که بزرگتر نشان دادن توانمندی ایرانی کار اشتباهی است، کوچک شمردن آن هم اشتباه بزرگی است.
وی تاکید کرد: باید توجه کنیم همه افراد داخل در یک طرف میز نشستهایم و آن سوی میز نیز بدخواهان ما نشستهاند. برای ما دنیای غرب، در باغ سبزی بیش نیست. آنها امتحان خود را پس دادهاند. آمریکا از ابتدای انقلاب، ما را تنها گذاشت و دشمنیاش را با ما شروع کرد. همچنین غربیها در دوران جنگ کمکهای زیادی در زمینه سلاحهای شیمیایی به عراق کردند و مشکلات زیادی برای ما به وجود آوردند. وقتی هم درهایشان را به روی ما باز کردند کالاهای خود را چندین برابر قیمت به ما فروختند. در حال حاضر شرکتهای داخلی چیزی کم ندارند.
* استفاده از کاتالیزورهای ساخت داخل در صنایع پتروشیمی
رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی تصریح کرد: اکنون که درها بسته شدهاند صنایع پتروشیمی از انواع کاتالیزورهای ساخت داخل استفاده میکنند. شرکتهای ما در حوزه تولید نیرو در قالب نیروگاههای برقی و آبی، بادی و بخار پا در جای پای کشورهای با توانمندی بالا گذاشتهاند. حتی در حوزه صنعت نفت نیز ما موفقیتهای زیادی داریم ولی آنچه ما بدان محتاج هستیم، باور داخلی است. اگر صاحبان دستگاههای دولتی و تصمیمگیرندگان پروژهها بخواهند شرکتهای داخلی را با بهترین برندهای جهان مقایسه کنند، این مقایسه ناجوانمردانه است. زیرا همان برندهای جهانی با پولهایی که از پروژههای ما کسب کردهند خودشان را توسعه دادهاند. تلاش کارشناسان ایرانی نیز میتواند با سرمایهگذاری خودمان توسعه پیدا کند. باید روی اینها سرمایهگذاری کنیم و تاوان کار خودمان را پس بدهیم. همه فرمایشات رهبری هم به این موضوع اشاره دارد. متأسفانه به این مسائل کمتر توجه شده است.
* شرکتهای ایرانی قابلیت تأمین بیش از 50 درصد نیازهای صنعت را دارند
وی افزود: ما قادر هستیم حتی بیش از 50 درصد نیازهای حوزه صنعت را در داخل تأمین کنیم. در عرصههای مختلف از جمله در صنایع معدنی بسیاری از نیازها در داخل برطرف میشود. رهبری بارها در فرمایشاتشان اشاره کردند که بچه هایی که میتوانند پیشرفته ترین تجهیزات نظامی و علوم هستهای را ایجاد کنند چرا در تولید خودرو داخلی نمی توانند اثر خوبی نشان دهند؟ این کار هم شدنی است اما باید دید در دستگاهها چقدر نگاه به داخل وجود دارد؟
* دستگاههای داخلی کارنامه مثبتی در اعتماد به تولید داخل ندارند
اختراعی درباره عملکرد دستگاههای داخلی در اعتماد به توان داخل نیز گفت: کارنامه مثبتی در این بخش نداریم. این کارنامه، یک کارنامه یکساله تحصیلی نیست. کارنامه عملکرد 20 ساله است که در حال حاضر بیرون آمده و ناشی از پارامترهای متعدد است.
درباره عملکرد دستگاههای داخلی در اعتماد به توان داخل ،کارنامه مثبتی وجود ندارد. این کارنامه در واقع کارنامه عملکرد 20 ساله است که ناشی از پارامترهای متعدد بوده است.
به گفته وی، یک پارامتر مربوط به نگاه جزیرهای میشود. برای مثال دغدغه متولی بخش نفت فقط استخراج، راندمان، پالایش و تولید بیشتر و با کیفیتتر بوده است و برای رسیدن به این هدف با برندهایی که این کارها را بهتر انجام میدادند کار میکرد. در حالی که به این فکر نشد به موازات توجه به بهرهبرداری بهتر و در کنار استفاده از برندهای خوب باید در داخل صنعتی راه بیندازیم تا اگر روزی درها بسته شد همه چیز به روی ما بسته نشود.
وی ادامه داد: این همان نگاه جزیرهای است. در صنعت خودور هم هدف تیراژ و سود بیشتر بود ولو اینکه این قطعات را شرکتهای چینی تولید کنند. در حالی که سازندگان داخل هم میتوانند این کار را انجام دهند ولی ما میخواستیم قطعات را ارزانتر و سریعتر تهیه کنیم، در حالی که مدیران مسئولیت اجتماعی و ملی دارند. آنها در زمان مدیریتشان باید فکر کنند که چگونه زیرساخت بسازیم و آینده خوداتکایی بیشتری داشته باشیم تا به معنای واقعی، خودرو ملی ساخته شود. نه اینکه وقتی درها بسته شد مشخص میشود چقدر این خودرو ملی بوده است و حالا الان نمیتوانیم آنها را حتی کامل کنیم.
انتهای پیام/