خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: محسن حاجیمیرزایی 12 شهریور 1398 با رأی اعتماد نمایندگان مجلس توانست به عنوان شصت و هشتمین وزیر آموزش و پرورش ایران و پانزدهمین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب، به ساختمان شهید رجایی راه پیدا کند.
حاجیمیرزایی قبل از تصدی پست وزارت، برنامههایی را به مجلس پیشنهاد داد و وعده کرد که تلاش میکند تا این وعدهها تحقق یابد.
برنامههای که آقای وزیر قبل از وزارت به مجلس داد
رویکردها و باورها
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنای سیاستها، راهبردها و برنامههای وزارت آموزش و پرورش اســت که مســیر تحولات و چرخشهای اساســی را در نهاد تعلیم و تربیت ترسیم نموده است. زیرنظامهای این ســند چارچوب قابل اعتمادی برای جاری سازی و اســتقرار برنامههای تحولی فراهم نموده و لازم است کلیه فرایندها، اقدامــات و تأمین و تخصیص منابع در نظــام آموزش و پرورش در راستای اجرای برنامههای زیرنظامهای سند تحول بنیادین باشد.
آموزش و پرورش به عنوان مهم ترین نهاد تربیت نیروی انســانی و مولد سرمایه انسانی و اجتماعی امری حاکمیتی تلقی میشود که اداره کارا و اثربخــش آن منوط به ایجاد عزم ملی جلب مشــارکت و همکاری هدفمند و گســترده مردم، سازمانها و ارکان حاکمیت در تمام ســطوح و بهره مندی سنجیده از ظرفیتهای بخش خصوصی است.
مؤثرترین عامل ایجاد، استقرار و پایدارسازی تحول در نظام تعلیم و تربیت معلمان هســتند و توجه عمیق و راهبــردی به فرایندهای جــذب، آموزش، نگهداشــت، ارتقا، افزایش رضایت شــغلی، ارتقای منزلت، ســطح انگیزش و بهبود شرایط معیشتی آنان از اولویتهای اصلی نظام تعلیم و تربیت است.
نظام مدیریت در آموزش و پرورش باید مبتنی بر شایسته سالاری باشــد زیرا بهبود کیفیت نظام آموزشی و ارتقای بهره وری منابع در آن، منــوط به بهره گیری از مدیران ارزشگــرا، توانمند و با انگیزه اســت و لذا انتخاب آنان باید فارغ از دســتهبندیها و جناح بندیهای رایج در درون نظام سیاســی بوده و بر اساس مهارتهای حرفهای و صلاحیتهای شــخصیتی مبتنی بر معیارهای مرجع اخلاقی و دینی باشد.
تربیت متوازن و رشــد شایستگیهای پایــه و تربیت جامع در ابعاد اعتقادی، عبادت اخلاقی، اجتماعی و سیاسی، علمی و فناورانه، هنری، زیستی و بدنی زمینه ساز دستیابی به مراتبی از حیات طیبه اســت. بر همین مبنا تحکیم و تقویت عوامل مؤثر تربیت و تعدیل و رفع موانع آن باید مد نظر قرار گیرد.
تأمین و بسط عدالت در بهره مندی از فرصت ها و امکانات تعلیم و تربیــت با کیفیت به ویــژه در مناطق محروم و مرزی، روســتاها، حاشــیه شهرها و مناطق عشایری در راســتای تأکیدات سند تحول بنیادین ضروری است.
ارتقــای کیفیت مدارس دولتی و حرکت به ســمت کاهش تنوع مدارس در راســتای عدالت آموزشــی و تربیتی از اهمیت اساسی برخوردار است.
لزوم توجه به شکل گیری هویت دینی و ملی از دوران کودکی بر مبنای آموزه های دینی و براســاس مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دوره ابتدایی و به ویژه دوره پیش دبســتانی را از اهمیتی اساسی برخوردار می سازد. بر همین اساس، تعلیم و تربیت متناسب با اقتضائات روانشناســی رشــد کودکی و نوجوانی و ایجاد شادابی و نشاط در برنامه های آموزشــی و تربیتی این دوره بنیادین ضرورتی اساسی است.
حرکت از سمت حافظه محوری به مهارت آموزی، رویکردی اصلی در آمــوزش و پرورش اســت که باید در کلیه برنامه های درســی و فعالیت های آموزشــی و تربیتی پیگیری شود. برداشتن دیوار میان جامعه و مدرســه و پیوند آموزه های آموزشــی بــا زندگی واقعی از اولویت های اساسی آموزش و پرورش است.
اتخــاذ رویکردهای تمرکززدایی و مدرســه محوری به افزایش توانمندی و اختیارات ارکان مدرســه و بهبود نظام تصمیم گیری و مشــارکت فکری و خلاقیت مدیران و معلمان مدارس می انجامد که باعث بالندگی هرچه بیشــتر مدارس می شــود و مدارس بالنده و توانمند، پیشــران آموزش و پرورش کیفی و کانون پیشــرفت محلی محسوب می شوند.
طراحی مکانیسمهای مبتنی بر «رقابت تنظیم شــده» در نظام آموزشــی با محوریت نگاه بــه آموزش و پرورش به عنــوان بازاری جورســاز در تعالیم جدید علم اقتصاد از اصول این دوره مدیریت در آموزش و پرورش خواهد بود.
نیاز به حرکت به سمت خانواده و والدین در کلیه شئونات مربوط به مدرســه خصوصا بازنمایی نظام تامیــن مالی آموزش و پرورش با استفاده از مدلهای پیشرفته در این حوزه.
توســعه ســوادآموزی از راهبردهای اساســی انقلاب اســامی و جمهوری اســامی ایران اســت و بر همین اســاس وزارت آموزش و پرورش همچنان راهبرد توســعه ســوادآموزی را بــا هدف جلب بازماندگان از تحصیل و افزایش پوشــش ســوادآموزی در بازه های سنی مختلف به عنوان اولویتی اساسی پیگیری خواهد کرد.
بهبود کیفیت راهبری و مدیریت در آموزش و پرورش:
- طراحی و استقرار استاندارد صلاحیت حرفهای و شایستگی های تخصصی مدیران و اصلاح فرایند انتخاب و انتصاب آنان
- تفویض اختیار از ستاد به سطوح استانی، منطقه ای و مدرسه ای
- افزایش مشــارکت معلمــان و فرهنگیان در تصمیم ســازیها و تدوین برنامه ها
- افزایش مشــارکت والدین و خانواده ها به عنوان رکن اصلی تعلیم و تربیت دانش آموزان
- تدوین نظام نامه تعامل و مشارکت با ارکان سهیم و مؤثر آموزش و پرورش به منظور دســتیابی به ادراک مشترک، جلوگیری از اتلاف منابع و بهره مندی بهینه از ظرفیت آنان
- عملیاتــی نمودن سیاســت های دولت الکترونیک و زیرســاخت فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش و مدارس
- ارتقای سلامت نظام اداری با استفاده از حکمرانی داده محور
- ترویج قانون گرایی و ســنجش میزان آن بر اســاس شاخصهای بهروز
- اشاعه فرهنگ مسؤولیت پذیری، پاسخگویی و تکریم ارباب رجوع در کلیه سطوح سازمانی وزارت آموزش و پرورش
- استقرار الگوی مدرســه محوری با تحکیم و تقویت مدیریت آموزشگاهی
ایجاد تحول در اقتصاد آموزش و پرورش:
- اصلاح ساختاری و جدی نظام بودجه ریزی با رویکرد بودجه ریزی بر مبنای عملکرد و استفاده از حکمرانی داده محور در این اصلاحات
- طراحی و استقرار نظام رفاه فرهنگیان در راستای ارتقای خدمات معیشتی، رفاهی، درمانی، مسکن و مصرف آنان
- توسعه مشارکت خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار، جذب منابع مسؤولیت اجتماعی شرکت ها، ترویج فرهنگ وقف در حوزه تعلیم و تربیت و تقویت نقش و اثربخشی شوراهای آموزش و پرورش استان ها و مناطق
-ایجاد شفافیت و پاسخگویی نسبت به عملکرد مالی در سطوح مختلف سازمانی از ستاد تا مدرسه (و ایجاد حساب یکپارچه و سامانه حسابداری مدارس و ارایه بیلان مالی سالانه به اولیاء مدارس و ذینفعان)
- بهره مندی از ساز و کارهای تخصیص منابع و ارتقای بهره وری و مدیریت بهینه مصارف و منابع
- بازنگری اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان با تأکید بر نظارت و بهره مندی مستمر فرهنگیان از امکانات و منابع صندوق و نظارت دقیق و جامع بر عملکرد این صندوق برای بهرهمندی بیشتر فرهنگیان و جلوگیری از بستریابی فساد
ساماندهی فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی
- مکان یابی فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی با توجه به تحولات جمعیتی، پراکنش فضاهای موجود و شعاع دسترسی
- رعایت اســتاندارد سرانه زمین و فضا در ســاخت مدارس جدید الاحداث
-کاهش تعداد مدارس کوچک و ایجاد مدارس متوســط و بزرگ و ایجاد امکان تعلیم و تربیت تمام ســاحتی در راســتای تحقق اهداف سند تحول بنیادین
- طراحی، ســاخت و تجهیز مدارس با رعایت الزامات بهداشــتی، ایمنی و استانداردها
- طراحی، ساخت و متناسب سازی مجتمع های آموزشی و تربیتی دختران با الزامات فنی و فرهنگی
- اولویت دهی به محصولات داخلی در ساخت و تجهیز مدارس
- متناسب سازی مدارس با الزامات مربوط به دانشآموزان با نیازهای ویژه
- استانداردســازی تأسیسات و وسایل گرمایشی مدارس با توجه به اقتضائات و شرایط جغرافیایی
توسعه و ترویج فرهنگ پژوهشگری و پرسشگری
-کاربست یافتههای پژوهشی و ارزشیابی در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری در سطوح ستادی و صفی نظام تعلیم و تربیت
- بهره مندی مؤثر از ظرفیت دانشــگاهی و مراکز علمی کشــور در مرتفع نمودن نیازهای پژوهشی حوزههای مختلف آموزش و پرورش کشور
- ارتقای شایستگیهای پژوهشی معلمان در زمینه اقدام پژوهی و درس پژوهی
- تحکیم و تقویت پژوهش سراهای دانش آموزی به منظور پرورش دانش آموز پژوهنده
- رصد و پایش مســتمر تحولات آمــوزش و پرورش در عرصه های ملی، منطقه ای و بین المللی
- تدوین و ابلاغ آیین نامه، مستندسازی، انتشار و اشاعه یافته های پژوهشی و نوآوری های بومی در آموزش و پرورش
- ایجاد ســاز و کارهای قانونی و ســاختار مناســب برای سنجش، ارزشیابی و پایش ملی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی
- استقرار ارزشیابی شایستگی محور در سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیت دانشآموزان
- توسعه منابع و پایگاه های اطلاعات علمی و پژوهشی
توســعه و ترویــج فعالیــت هــای پرورشــی و فرهنگــی در راســتای تحکیــم و تحقــق اهــداف ســاحت هــای اعتقـادی، عبـادی، اخالقـی، اجتماعـی، سیاسـی و هنـری
- تعمیق تربیت و آداب اسلامی و تقویت التزام و اعتقاد به ارزش های انقلاب اسلامی با هدف زمینه سازی برای دستیابی متربیان به مراتبی از حیات طیبه
ارتقای نقش و افزایش مشارکت نهاد خانواده در فرایند تعلیم و تربیت تمام ساحتی با تأکید بر توسعه مهارت ها و آداب زندگی اسلامی - ایرانی، تحکیم بنیان خانواده و تعمیق و اعتلای تربیت دینی و اخلاقی
- ساماندهی، تأمین نیروی انسانی و ارتقای مستمر دانش و شایستگی های حرفه ای مربیان، معلمان، کارشناسان و مدیران در حوزه پرورشی مطابق با قانون احیای معاونت پرورشی
- استقرار نظام فراگیر ارایه خدمات مشاوره، راهنمایی و هدایت تحصیلی، تربیتی، شغلی و تحکیم نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان در راستای مقابله با آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی و تقویت سلامت روانی برای دانش آموزان تمامی دوره های تحصیلی با همکاری سازمان ها، نهادها، دانشگاه ها، مؤسسات و مراکز آموزش عالی و حوزه های علمیه
- ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در دوره های تحصیلی و کمک به افزایش مهارت های هنری و خلاقیت فکری دانش آموزان
- تقویت فعالیت های تشکل های دانش آموزی به منظور تحقق تربیت متوازن و متعادل، تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز و کسب شایستگی ها و مهارت های شهروندی
ارتقــای ســطح سلامت، بهداشــت و ایمنــی دانــش آمـوزان و توسـعه و ترویـج فعالیـت هـای تربیـت بدنـی و ورزش در جهــت تحقــق ســاحت زیســتی بدنــی
- تأمین، حفظ و ارتقای سلامت دانش آموزان از طریق توسعه نظام مراقبت از سـلامت جسمانی، روانی و اجتماعی با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی
- ارتقای ســطح آگاهی و مسؤولیت پذیری فردی و اجتماعی دانشآموزان نســبت به محیط زیســت به عنوان امانت الهــی و افزایش مشارکت اجتماعی آنان در حفظ و نگهداری از محیط زیست
- بهره مندی از ظرفیت های تربیت بدنی مدارس و ورزش مدارس در ترویج رفتار و منش پهلوانی و اخلاقی و ارتقای سطح مهارت های اجتماعی و روانشناختی دانشآموزان
توسعه عدالت آموزشی و پرورشی
- توسعه فرصت های دسترسی به آموزش های با کیفیت مطلوب و کارآمدسازی مدارس اعم از دولتی و غیردولتی
- حرکت به ســمت رقابت تنظیم شده برای بهبود کیفیت مدارس با عملکرد ضعیفتر
- افزایش پوشش دوره پیش دبســتانی در برنامه ششم توسعه، در مناطق محروم و دو زبانه با استفاده از منابع دولتی و در سایر مناطق با مشارکت و سرمایه گذاری مردم و سایر نهادها
- توانبخشــی و کیفیت بخشــی تعلیم و تربیت دانــش آموزان با نیازهای ویژه و ســرآمد، در دوره های مختلف تحصیلی، با تأکید بر استقرار و توسعه الگوی تلفیقی طراحـی، تدویـن و اجـرای برنامـه هـا بـر مبنـای زیرنظام هــای ســند تحــول بنیادین
- تحکیم نظام راهبردی سند تحویل بنیادین به منظور ایجاد هماهنگی، یکپارچگی و تعامل نظام مند و مؤثر درون و برون سازمانی در راستای اجرایی نمودن سند تحول بنیادین
- همسوسازی تخصیص منابع مالی و انسانی و مدیریتی، قوانین و مقررات، وظایف، فرایندها و رویههای وزارت آموزش و پرورش با زیرنظام های سند تحول به منظور ارتقای اثربخشی و کارایی سیستم
- متوازن سازی محتوا، برنامه ها، فعالیت ها و فرایندها در ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت
بازمهندسی برنامه درسی
- تولید بستههای آموزشی در راستای توسعه شایستگیهای مورد تأکید سند تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی
- تولید مواد و رســانههای آموزشــی با اولویت حوزه های آداب و مهــارت های زندگی، رفع نیازهای زیســتن در عصر اطلاعات و ارتباطات و توجه به مسائل زیست محیطی
- تصویب استانداردهای حوزه های تربیت و یادگیری مطابق برنامه درسی ملی
-تحکیم تفکر، تحقیق، خلاقیــت و نوآوری و تحول در روش های یاددهی و یادگیری
- ایجاد انعطاف در برنامه های درسی
- متناسب سازی حجم و تعداد دروس برای ارتقای کیفیت یادگیری
- اشاعه و پایش برنامه درسی ملی در قالب شاخص های مندرج در اسناد تحولی
تدوین برنامه جامع، تأمین و بهسازی منابع انسانی
اصلاح نظام پرداخت براساس شایستگیها، صلاحیتها و ویژگی های شغلی معلمان
- متناسب ســازی منابع انســانی در چارچوب برنامه درس ملی و شرایط اقلیمی و اهداف سند تحول بنیادین
- بازآموزی معلمان از طریق توسعه شبکه مدیریت دانش و استفاده بهینه از فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی
- تأمین و تربیت ســرمایه انســانی کیفی با محوریت دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی و بهره مندی از ظرفیت سایر دانشگاه ها و نهادهای ذی صلاح به عنوان یک رویکرد تکمیلی
- متناسب سازی عناوین و محتوای رشته های تحصیلی نظام تربیت معلــم با نیازهای جاری و آتی تعلیــم و تربیت و تأکید بر راه اندازی رشته های تلفیقی و چند مهارتی
- تحکیــم و ارتقای منزلت اجتماعــی و فرهنگی معلمان و افزایش انگیزه و رضایت شــغلی آنان و بزرگداشــت ســرمایه های نمادین و مفاخر تعلیم و تربیت و تکریم بازنشستگان
* 3 فعالیت مهم آقای وزیر از نگاه روابط عمومی
مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مهمترین فعالیتهای حاجی میرزایی در نود روز آغازین خدمت در وزارت آموزش و پرورش را منتشر کرد که شامل تعیین تکلیف استخدامی معلمان حقالتدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، ابلاغ نظام رتبهبندی معلمان، تفاهمنامه تأمین مسکن فرهنگیان بوده است.
تعیین تکلیف استخدامی معلمان حقالتدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی:
استخدام معلمان حقالتدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در سه گروه مربیان پیشدبستانی، آموزشدهنده مستمر (دو نفر و بالاتر) نهضت سوادآموزی، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و حقالتدریسان غیرمستمر تعیین تکلیف شد که شرایط آن به شرح زیر است:
مربیان پیشدبستانی
افرادی که از سال ۱۳۷۹ تا قبل از سال ۱۳۹۱ با یکی از مراکز پیشدبستانی دولتی یا کلاسهای پیشدبستانی ضمیمه مدارس دولتی همکاری داشتهاند و برابر اسناد، مدارک ثبت و احرازشده، از محل اعتبارات دولتی حقالزحمه دریافت نمودهاند.
آموزشدهنده مستمر (دو نفر و بالاتر) نهضت سوادآموزی
آموزشدهندگانی که از سال ۱۳۷۹ تا قبل از سال ۱۳۹۲ حداقل دو دوره بهصورت مستقیم با نهضت سوادآموزی همکاری مستمرداشته و در هر دوره حداقل دو نفر سوادآموز را تحت پوشش قرار داده و حقالزحمه خود را از محل اعتبارات دولتی دریافت نموده و همکاری آنان هماکنون ادامه دارد.
آموزشیاران نهضت سوادآموزی
فردی که با رعایت ضوابط و مقررات آموزشی و اداری با مجوز گزینش، گواهی آموزش تدریس بدو خدمت و شناسه تدریس در نهضت سوادآموزی از سال ۱۳۷۹تا قبل از سال ۱۳۹۲با نهضت سوادآموزی همکاری داشته و حقالزحمه خود را از محل اعتبارات دولتی دریافت نموده و همکاری آنان هماکنون ادامه دارد.
حقالتدریسان غیرمستمر
افرادی که از سال ۱۳۷۹تا قبل از سال ۱۳۹۱در مدارس دولتی بهعنوان نیروی حقالتدریس آزاد با وزارت آموزشوپرورش همکاری داشته، دارای شناسه حقالتدریس صادره از سوی آموزشوپرورش بوده و حقالزحمه خود را از محل اعتباراتدولتی دریافت کردهاند.
ابلاغ نظام رتبهبندی معلمان
پس از تصویب نظام رتبهبندی معلمان در هیأت وزیران، این طرح برای اجرا به آموزش و پرورش ابلاغ شد که مشمولان و شرایط آن به شرح زیر است:
-این طرح شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان پرورشی، مراقبان سلامت، مشاوران، معاونان و مدیران واحدهای آموزشی است که حدود ۸۷۰ هزار نفر در سراسر کشور از امتیاز این طرح بهرهمند خواهند شد.
- معلمان با ۲ سال سابقه کار و بالاتر شامل این طرح میشوند و معلمان باسابقه بیش از ۲۴ سال در این طرح بهصورت ویژهای دیده خواهند شد.
-دریافتی معلمان ابتدایی به دلیل تماموقتی و سختی کار ۱۰ درصد بیشتر خواهد بود.
-معلمان در ۵ رتبه و با سنوات ۲-۶-۱۲-۱۸-۲۴ سال خدمت رتبهبندی خواهند شد.
-رتبههای پایینتر بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش حقوق خواهند داشت.
-اعتبار طرح رتبهبندی فرهنگیان ۲۰۰۰ میلیارد تومان است.
-از ابتدای مهرماه ۹۸در احکام فرهنگیان لحاظ خواهد شد.
-متوسط دریافتی معلمان براثر اجرای رتبهبندی ۴۲۰ هزار تومان خواهد بود.
تأمین مسکن فرهنگیان
با امضای تفاهمنامه بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازی مقرر شد 170 هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان فاقد مسکن احداث شود که شرایط احراز متقاضیان به شرح زیر خواهد است:
-متقاضی و افراد تحت تکفل وی باید فاقد زمین یا واحد مسکونی بوده و تاکنون از هیچیک از امکانات دولتی مانند زمین، واحد مسکونی با تسهیلات یارانهای خرید و احداث مسکن استفاده نکرده باشند.
- متقاضی، متأهل و یا سرپرست خانوار باشد.
-زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن میتوانند در زمره متقاضیان قرار گیرند.
-فرد متقاضی حداقل دارای پنج سال سابقه سکونت متوالی در شهر موردتقاضا باشد.
-تمام فرهنگیان فاقد مسکن اعم از کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی شاغل در ادارات و مناطق آموزشی و همچنین بازنشستگان مشمول استفاده از مفاد تفاهمنامه هستند.
به گزارش فارس، مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، این 3 اقدام را به عنوان 3 فعالیت مهم وزیر آموزش و پرورش در این 90 روز اعلام کرده است که البته هنوز مزه شیرین تحقق آن زیر زبان فرهنگیان نرفته است و باید دید آیا شیرینی مزه آن هم به شیرینی گفتارش است.
البته وزیر آموزش و پرورش در این 90 روز برنامههای متعددی را آغاز کرده است از ایجاد کارگروه اقتصادی تا پیگیری وضعیت حقوق و مزایای معلمان، اما باید نتایج این فعالیتها را در آینده دید و قضاوت کرد.
انتهای پیام/