به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، حجتالاسلام علی ذوعلم رئیس ستاد هفته پژوهش در آموزش و پرورش در جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشآموزی که در دبیرستان پسرانه فرهنگ برگزار شد، اظهار داشت: چندین مورد از اشکالات پژوهش دانشگاهی بسیار شایع است که به مقوله پژوهش ضربه میزند.
وی ادامه داد:گاهی پدر ومادرها به جای دانشآموزان برخی وظایف را انجام میدهند در حالی که آنچه دانشآموز به مدرسه ارائه میکند باید حاصل کار خودش باشد.
رئیس ستاد هفته پژوهش در آموزش و پرورش گفت:گاهی دیده شده مربیان و معلمان بیشتر از وظیفه کمک و رفتار کرده و در واقع کار پژوهشی دانشجو را انجام میدهند که در این صورت پژوهش کلیشهای میشود و از خلاقیت آن کم میشود.
ذوعلم ادامه داد: این موارد را در برخی جشنوارههای پژوهشی دانشآموزی دیدهایم که آنچه که به جشنواره ارائه شده نمیتوانسته حاصل کار یک دانشآموز باشد.
وی افزود:همچنین نباید انتظار داشته باشیم یک دانشآموز به عنوان یک پژوهشگر حرفهای و در حد استاد دانشگاه کار انجام دهد بلکه باید پژوهش ذیل برنامه درسی دانشآموز انجام شود و اهداف برنامه پژوهشی دانشآموزی واقع بینی باشد.
رئیس ستاد هفته پژوهش در آموزش و پرورش گفت: رقابت زدگی اجباری دیگر آفت پژوهش در کشور است که اگرچه رقابت خوب است اما وقتی از حد اعتدال خارج شود ضربه خواهد زد.
ذوعلم خطاب به وزیر علوم گفت: اخیرا از من پرسیدند که چگونه پژوهش میتواند در کشور رشد کند که جواب دادم اگر کنکور نباشد.
انتهای پیام/