به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشآموزی اظهار داشت: اگر معتقدیم که آینده باید بهتر باشد باید نسل آینده را بهتر از نسل حال حاضر تربیت کنیم.
وی ادامه داد: باید به دانشآموزان یاد دهیم که چگونه سؤال طرح کنند که به معنی پرسشگری است و چگونه پاسخ سؤال را پیدا کنند که به معنی تربیت پژوهشگر است.
به گفته غلامی، گاهی یک تحقیق و پژوهش 50 سال طول میکشد اما چون پرسش و روش صحیح طرح شده است در نهایت تحقیق به نتیجه مطلوب رسیده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با شرح وضعیتی از سطح علم و پژوهش در دانشگاههای کشور افزود: فارغالتحصیلان دانشگاهی ایران در اغلب جاهای دنیا به لحاظ تئوری جزء افراد باسواد و جزء باسوادترینها هستند اما در بحث عملی کمتر فرصت پژوهش پیدا میکنند.
وی گفت: به این ترتیب به دلیل حجم زیاد مباحث تئوری بحث کارهای عملی و پژوهش کمی مغفول مانده است.
غلامی ادامه داد: بعد از انقلاب اغلب مناصب مهم علمی کشور را خالی تحویل گرفتیم زیرا کارشناسان خارجی در آنها بودند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برای پاسخگویی به نیاز آن زمان کشور دانشگاهها در کمتر از 15 سال همه مناصب خالی را پر کردند و پس از آن وارد مرحله دوم فعالیت دانشگاهها که همان بحث پژوهش است شدیم و هم اکنون در حوزه صنایعی مانند نانو جزو 10 کشور برتر دنیا قرار گرفتهایم.
به گفته غلامی از حدود 10 سال پیش این سؤال مطرح شد که دانشهایی که در حال حاضر در کشور تولید شده به چه درد کشور میخورد و برای پاسخگویی به این سؤال مراکز رشد، پارکهای علم و فناوری و مراکز عملیاتی پژوهشی راهاندازی شدهاند و در نتیجه این فعالیتها شاهد شکلگیری شرکتهای دانشبنیان، بسیاری هستیم که امروزه تعداد زیادی از شرکتهای دانشبنیان ایرانی در دنیا بازار پیدا کردهاند.
ادامه دارد/