یادگاری: دین و مذهب باعث ایجاد بنیان‌های فرهنگی می‌شود

محمدحسین یادگاری رئیس سابق جهاد دانشگاهی در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه مذهب و دین باعث ایجاد بنیان‌های فرهنگی می‌شود، گفت: یکی از ویژگی‌هایی که در کشور ایران وجود دارد مقوله مذهب و دین است که نه تنها باعث ایجاد بنیان‌های فرهنگی شده بلکه در بسیاری از مسائل اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی توانسته تأثیرگذاری خوبی را به همراه داشته باشد. در واقع یکی از اساسی‌ترین مباحثی که در حوزه آموزش و پژوهش در ایران مورد توجه قرار گرفته و تا حد زیادی توانسته تأثیر مثبتی بگذارد مقوله مذهب و دین است.

* مذهب و دین به رشد و شکوفایی علم و فناوری کمک کرده است

وی افزود: مقوله مذهب و دین جزء مباحثی است که در کشورهای غربی به هیچ عنوان به آن توجه نمی‌شود و این موضوع برای ما اهمیت زیادی دارد چرا که توانسته در بسیاری از موارد به رشد و شکوفایی علم و فناوری کمک کند. در واقع باید به این نکته اشاره کنم که پیشرفت‌هایی که در حوزه انرژی هسته‌ای و صنایع هوافضا و بسیاری دیگر در چند سال اخیر اتفاق افتاده است برخی از آن مربوط به اعتقادات دانشمندان ایرانی و پشتکار آنها دارد. 

* بخشی از پیشرفت‌های علم و فناوری همراه با مذهب و دین حاصل شده است

رئیس سابق جهاد دانشگاهی تصریح کرد: به عقیده من زمانی یک اثر هنری می‌تواند فاخر واقع شود که روح را به تعالی برساند چرا که اگر دستاوردی را با هنر آمیخته نکنیم بدون شک اثرگذاری نخواهد داشت. در حوزه پیشرفت‌های علم و فناوری هم اگر مذهب و دین با فعالیت‌های پژوهش و تحقیقاتی همراه نباشد نمی‌تواند نتایج خوبی حاصل شود.

* باید ارتقای اساتید بر اساس تحقیق و تولید محصول تغییر پیدا کند

وی اضافه کرد: یکی از اقداماتی که باید در حوزه کیفیت آموزشی انجام شود موضوع ارتقای رتبه اساتید است که در حال حاضر این رتبه‌بندی بر  اساس تولید مقاله حساب می‌شود. این در حالی است که باید ارتقای اساتید بر اساس تحقیق و تولید محصول تغییر پیدا کند. در واقع باید فعالیت‌های پژوهشی جریان‌ساز شده و در کنار تولید علم نیازهای جامعه را برطرف کند.

*  عملکرد مراکز علمی باید به نگاه کیفی تغییر کند

یادگاری در پایان گفت: در حال حاضر فعالیت‌های آموزشی و علم و فناوری با نگاه کمی اتفاق می‌افتد که باید در این رابطه عملکرد مراکز علمی به نگاه کیفی تغییر کند. 

انتهای پیام/