واکنش سازمان برنامه به گزارش جبران کسری بودجه نهادها با منابع هدفمندی+توضیحات فارس

به گزارش خبرگزاری فارس، مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور در واکنش به انتشار گزارشی با عنوان "منابع هدفمندی یارانه‌ها کسری بودجه کدام نهادها را جبران کرد؟/از نهاد ریاست جمهوری تا وزارت ارشاد"، توضیحاتی به خبرگزاری فارس ارسال کرد که متن کامل آن در ادامه آمده است:

*منابع و مصارف یارانه ها در لایحه بودجه سال 1399 شفاف است

در بند ۳۱ جدول شماره ۱۴ مبلغ ۲۹,۲ هزار میلیارد تومان برای مصارف مندرج در جداول ۷ و ۹ لایحه بودجه و در بند ۲۵ مبلغ ۳.۴ هزار میلیارد تومان از مستمری‌های افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) درج شده است که در مجموع، ۳۲.۶ هزار میلیارد تومان بوده و با استناد به بند ب ماده ۳۹ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ایجاد شفافیت در مصارف قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، به تفکیک برنامه اجرایی ذیل دستگاه‌های سیاستگذار در جدول۷، به تفکیک دستگاه‌های اجرایی در جدول ۱-۷ و به تفکیک ردیف متفرقه در توضیحات ذیل جدول (۹) درج شده‌است.

به منظور شفاف سازی هزینه‌ها در لایحه بودجه ۱۳۹۹، تمامی پرداخت‌هایی که در قالب یارانه به آحاد جامعه پرداخت می‌شده و از مصادیق مصارف هدفمندی موضوع ماده۳۹ قانون برنامه ششم توسعه و مصارف مندرج در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها محسوب می‌شود، مشخص و به جدول منابع و مصارف مندرج در تبصره ۱۴ لایحه بودجه انتقال یافته است.

 این مصارف شامل مستمری‌ها، بیمه‌های اجتماعی، کمک به بخش سلامت، خرید تضمینی آب و برق، یارانه‌ کالاهای اساسی و... است. همچنین با استناد به ماده ۱۱ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت مجاز است تا ۲۰ درصد  خالص وجوه حاصل از اجرای این قانون را به منظور جبران آثار آن بر اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای هزینه کند.

علاوه بر ۳۰,۹ هزار میلیارد تومان مصارف دستگاه‌های اجرایی از محل منابع هدفمندی بابت موارد مندرج در بند ۲، مبلغ ۱۷۰۰ میلیارد تومان نیز بابت برخی ردیف‌های متفرقه مندرج در جدول ۹، پیش‌بینی شده‌است.

بخشی از اعتبارات یارانه‌ها که در جدول شماره ۹، بالغ بر ۲,۳۷۱ میلیارد تومان پیش‌بینی شده‌است از محل منابع عمومی تامین می‌شود.

با توجه به موارد فوق‌الذکر، هیچ ابهامی در منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها وجود ندارد و ارتباط کاملاً منطقی بین ردیف‌های منابع و مصارف مربوطه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ وجود دارد. لذا با مطالعه و بررسی دقیق تمامی ردیف‌هایی که از محل منابع هدفمندی تامین اعتبار می‌گردد می‌توان به عدم صحت ابهامات مطرح شده پی‌برد.

*توضیحات فارس درباره واکنش سازمان برنامه و بودجه

براساس این گزارش، توضیحات خبرگزاری فارس درباره واکنش سازمان برنامه و بودجه به شرح زیر است:

الف- سازمان برنامه و بودجه در این توضیحات مجموع رقمی که از منابع هدفمندی از جداول 7 و 9 لایحه بودجه 99 تامین می شود را 32 هزار و 600 میلیارد تومان ذکر کرده است. این در حالی است که رقم مندرج در ردیف 31 جدول تبصره 14 این لایحه برای این موضوع، 29 هزار و 300 میلیارد تومان بوده است. حال این سوال مطرح است که دلیل تفاوت این ارقام چیست؟

ب- سازمان برنامه و بودجه در حالی برای توجیه اختصاص 29 هزار و 300 میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه ها برای جبران کسری بودجه برخی نهادها، به ماده 11 قانون هدفمندی یارانه ها استناد کرده است که مشخص نیست سهم حدودا 73 هزار میلیارد تومانی شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت و نیرو از منابع هدفمندی یارانه ها (ردیف های 13 تا 22 جدول تبصره 14 لایحه بودجه 99) با استناد به چه ماده ای از این قانون بوده است؟

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی