حاجی‌میرزایی: «شبکه‌های اجتماعی» رفتار و ذهن همه ما را متأثر کرده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی در مراسم بزرگداشت روز ملی پژوهش در آموزش و پرورش و آئین تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده، گفت: هفته پژوهش فرصتی است که بفهمیم در چه جایگاه در جریان پژوهش ایستاده‌ایم.

وی ادامه داد: به عقیده من باید ببینم پژوهش کدام یک از مسائل ما را حل کرده است آن هم در شرایطی که با منابع بسیار محدود و فرصت کم و گذرا مواجه هستیم و انتخاب‌های ما بر تصمیمات آینده جمعیت عظیمی تأثیر می‌گذارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای تصمیم‌گیری آگاهانه نیازمند توجه به واقعیات عینی و ملموس هستیم، اظهار داشت: پژوهش از این منظر مهم است اما وجه اهمیت آن این است که آرمان و اهداف ما را تأمین کند.

وی ادامه داد: ما با محیطی در ارتباط هستیم که دائماً در حال تغییر است اگر نتوانیم درک روشنی از آینده داشته باشیم در شرایطی که با آن مواجه می‌شویم برخوردمان سنجیده نخواهد بود.

حاجی‌میرزایی با ذکر مثالی اقتباس شده از تمثیل‌های مولانا، گفت: کودک در رحم مادر به ابزارهایی مسلط می‌شود که در آن فضا به آن نیازی ندارد مثل چشم و دهان اما اگر این قابلیت‌ها به درستی شکل نگیرد حیات این جهانی فرد با معلولیت همراه خواهد بود. این ظرفیت‌ها در این جهان هم وجود دارد و اگر به درستی ظرفیت‌های وجودی افراد پرورش نیابد، با معلولیت مواجه می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی، رفتار و ذهن همه ما را متأثر کرده و حتی در مناسبات سیاسی و فرهنگی اثر گذاشته است. این تحولات انسان‌ها را به فضاهای جدیدی برده که اگر نگاه هوشمندانه‌ای نداشته باشند دچار استیصال و عقب‌ماندگی می‌شویم؛ پژوهش این مجال را می‌دهد که با آینده به روشنی مواجه شویم.

به گفته وی،‌نسبت آموزش و پرورش با تحقیق دو نسبت جدی و اساسی است نخست اینکه موظف است افراد را پرسشگر و پژوهشگر بار بیاورد.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: امروز کارکرد نظام تعلیم و تربیت این است که دانش و تجربه با هم به فرد منتقل شود تا مواجه هوشمندانه‌ای با تغییرات داشته باشد و بتواند از شخصیت و هویت خود دفاع کندبرای این توانمندی باید از ظرفیت‌های پژوهشی سود ببریم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شخص پژوهشگر سنجیده سخن می‌گوید و سخنانش مبتنی بر حقایق و شواهد معین است،‌گفت: نسبت آموزش و پرورش با پژوهش باید بگونه‌ای باشد که پژوهش‌محوری رکن قرار بگیرد. به نحوی که نظام آموزشی و کنکور باید بر اساس این ظرفیت سنجیده شود در غیر اینصورت صحبت از پژوهش شعاری بیش نیست.

وی افزود: تمام مسائل و مشکلاتی که در کشور وجود دارد، با پژوهشگری قابل حل است و هیچ عرصه‌ای همانند آموزش و پرورش برای پرورش پژوهشگری و رشد خلاقیت مناسب نیست.

وزیر آموزش و پرورش گفت: وجود 42 هزار معلم اقدام‌پژوه شایسته این وزارتخانه نیست و باید ما 700 هزار معلم پژوهشگر داشته باشیم.

فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز در این مراسم به ارائه گزارشی از اقدامات پژوهشی صورت گرفته در این وزارتخانه پرداخت و گفت: آموزش و پرورش در حوزه اقدام‌ پژوهش که از برنامه‌های مهم این نهاد به حساب می‌آید، توانسته است در سال کنونی 41 هزار معلم را به پای میز معلم‌پژوهنده بکشاند که از این تعداد 13 معلم به عنوان معلم اقدام‌پژوه برگزیده انتخاب شده‌اند.

وی ادامه داد: امسال 40 طرح پژوهشی پایان یافته که از این میان 3 طرح برگزیده شده است.

کریمی در خصوص اشاعه تجارب حوزه مدیریت پژوهش نیز گفت: این مسأله از اهداف این پژوهشگاه است و ما نیازمند مدیر پژوهشی خاص آموزش و پرورش هستیم که به همین منظور تجارب شورای تحقیقات استان‌ها را درگیر کرده‌ایم که از مجموعه استان‌ها سه تجربه شایسته تقدیر شناسایی شده‌اند.

وی در خصوص وجود 250 پژوهشگاه در حوزه آموزش و پرورش در کشور نیز توضیح داد: از این تعداد تنها 2 پژوهشگاه رسمی هستند و مابقی به صورت غیررسمی در قالب تشکل‌های استانی فعالیت می‌کنند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در چارچوب هفته پژوهش 650 مدیر پژوهش‌سراها شناسایی شدند که از این میان سه مدیر برتر معرفی می‌شوند همچنین از میان دانشجو‌معلمان و دبیرپژوهشگران که از دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی انتخاب شده‌اند سه دانشجوی برتر معرفی می‌شوند.

کریمی با اشاره به اینکه کمیته‌های پژوهشی این معاونت هم در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند، گفت: سه کمیته برتر شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه تولیت پژوهش در این وزارتخانه بر عهده پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش است،‌گفت: این بخش معرف تمام‌نمای پژوهش وزارت آموزش و پرورش است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از فعالیت‌های دامنه‌دار در این حوزه خبر داد و گفت: محورهای این فعالیت‌ها مبتنی بر پاسخگویی نظام آموزش و پرورش به مسائل روز این حوزه و شناسایی نیازها است و از آنجایی که همه مسائل پژوهشی آموزش و پرورش را پوشش می‌دهیم در چارچوب برنامه توسعه آموزش و پرورش در حال حرکت به سمت و سوی مناسب هستیم.

وی عمده‌ترین محورهای فعالیت را اجرای طرح‌های پژوهشی، آینده‌پژوهی، فراتحلیل، تیمز و پرلز طراحی و اجرای مطالعات تربیتی عنوان کرد و گفت: پژوهش به شکل جدیدی بر موضوع مدرسه‌پژوهنده وارد شده تا به بهره‌گیری دیدگاه‌های معلمان برای خروج از بحران‌های تربیتی در دستور کار قرار گیرد.

ادامه دارد...

برچسب ها:

اجتماعی