به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، فخرالدین دانشآشتیانی وزیر اسبق آموزش و پرورش در مراسم بزرگداشت روز ملی پژوهش و آیین تجلیل از معلمان پژوهنده به توضیح ضرورت نگاه جدید به کارکرد مدرسه پرداخت و گفت: از آنجایی که بنای اصلی تعلیم و تربیت در مدرسه است باید به توضیح مفهوم تربیت در قالب مدرسه بپردازیم. کشورهای پیشرفته به سمت توسعه از طریق دانش و مهارت جلو رفتهاند و دیگر بنای توسعه خود را در ساختارهای اقتصادی نمیگذارند.
وی افزود: موج سوم دانایی با مفهوم وسیعی همراه است که شامل فرهنگ، ایدئولوژی، ارزشها و نهادها میشود.
وزیر اسبق آموزش و پرورش در خصوص توسعه داناییمحور گفت: در این شیوه باید به جامعه اطلاعات و مسائل دانشبنیان را منتقل کنیم. مهمترین مسأله در ترویج آن تبیین این مفهوم در دل آموزش و پرورش است تا به افراد به عنوان سرمایههای انسانی توجه کند.
دانش آشتیانی با تأکید بر اینکه مبنا قرار گرفتن این مفهوم باعث حرکت ما به سمت جامعه انسانی میشود که با بیشترین مشارکت و کمترین هزینهها مسائلش را حل و فصل میکند.
وی ادامه داد: اشکال نظام تعلیم و تربیت ما این است که به تقویت بُعد تحلیل ذهن توجه نمیکنیم و تمرکز ما بر بُعد حافظهای ذهن است بنابراین آموزش و پرورش ایران بر محور IQ (هوش منطقی) حرکت میکند در حالی که تربیت برمبنای IQ نمیتواند یک انسان سعادتمند به جامعه تحویل دهد.
وزیر اسبق آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: EQ یا هوش هیجانی باعث ارتقای جنبه انسانی ذهن (پرورش) میشود که افراد را در مواجهه با مسائل روزانه توانمند میکند و در نتیجه باعث توسعه انسانی در کشور میشود.
دانش آشتیانی با تأکید بر اینکه برای تحقق توسعه باید نظام آموزشی، انسانمحور باشد اظهار داشت: اگر این اتفاق نیفتد فعالیتهای اقتصادی هم ما را به توسعه نخواهد رساند.
وی افزود: آموزش و پرورش نباید مدرسهداری کند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فرایندهای نظام تعلیم و تربیت در کشور ما معلم را پژوهشگر بار نمیآورد گفت: همه چیز از جمله کتاب درسی، کتاب کار و کتب راهنما به صورت آماده در اختیار معلمان قرار میگیرد و این مسأله باعث میشود معلم در برنامههای درسی مشارکت نداشته باشد تا زمانی که این فرایند ادامه داشته باشد و مدیریت مدارس از سوی وزارت آموزش و پرورش دنبال شود ما نمیتوانیم ادعا کنیم که معلم پژوهشگر در کشور داریم.
انتهای پیام/