حضور 500 شرکت دانش‌بنیان و عرضه 9 هزار محصول و تجهیزات آزمایشگاهی در نمایشگاه ایران ساخت

اسماعیل قادری‌فر مدیرکل دفتر تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درمورد آغاز به کار نمایشگاه ایران ساخت، اظهار داشت: هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی پیشرفته ایران ساخت با رویکرد رونق تولید در توسعه کسب و کارهای فناورانه و نوآورانه شرکت‌های دانش بنیان ایرانی فردا صبح (سه‌‌شنبه) طی مراسمی رسماً در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار می‌کند. 

* رشد ۳۰ درصدی محصولات نمایشگاه ایران ساخت

وی افزود: نمایشگاه امسال با توجه به اینکه در سالی هستیم که به تاکید مقام معظم رهبری سال رونق تولید است از لحاظ کمی و کیفی و میزان حضور شرکت‌های دانش‌بنیانی که در عرصه ساخت و تولید تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته مورد نیاز محققین دانشگاهی فعالیت می‌کنند رشد حداقل ۳۰ درصدی را تجربه می‌کند.

مدیرکل دفتر تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در نمایشگاه امسال نزدیک به ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان حدود ۹ هزار محصول و تجهیزات آزمایشگاهی را عرضه می‌کنند؛ یک سبد حمایتی بسیار متنوعی اعم از اعطای یارانه‌های خرید به دانشگاه‌ها، تسهیلات لیزینگ به خریداران غیر دانش بنیان و حمایت‌های مادی و معنوی از شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه عرضه خواهد شد. 

قادری‌فر یادآور شد: اکثر محصولات در سال‌های گذشته عمدتاً با خروج ارز از برندهای معتبر بین‌المللی خریداری می‌شد، اما این یک جلوه‌ای از خودباوری ملی محققین جمهوری اسلامی ایران است که برای انجام تحقیقات کاربردی و تقاضا محور خودشان از تجهیزات ایرانی استفاده می‌کنند.

 وی اضافه کرد: ما به دنبال تکثیر این الگو و مدل در سایر حوزه‌ها هستیم، در حوزه‌هایی مانند تجهیزات پیشرفته پزشکی، سلول‌های بنیادی، ‌نانو فناوری، حمل و نقل پیشرفته که اتفاقا فردا هم همزمان با این نمایشگاه، نمایشگاه  حمل و نقل پیشرفته در محل مصلی امام خمینی(ره) به همت وزارت راه برگزار می‌شود که مأمنی برای استارت‌پاپ و شرکت‌های دانش‌بنیان است و شاه بیت همه این فعالیت‌ها و این رویدادها ا ین است که در متلاطم‌ترین شرایط اقتصادی که متاسفانه در آن به سر می‌بریم و تحریم‌ها و فشارها و اعراب‌هایی که استکبار جهانی علیه ملت بزرگ ایران روز به روز عرضه می‌کنند و زعم خودشان ما را تحت فشار قرا رمی‌دهند یک فرصتی برای شکوفایی علمی و رونق کسب و کارهای فناورانه در کشور به همت محققان ایرانی و فناوران برجسته ایرانی فراهم شده و این فرصت کشور را وارد یک بهار علمی کرده است. 

مدیرکل دفتر تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: باید به تحریم به عنوان یک تحریم فرصت‌ساز نگاه کنیم. راه عبور کشور از پیچ‌های تندی اعم از اقتصاد،‌ تحریم، گردنه‌ها و سنگلاخ‌هایی که دشمن برای ما اجرا می‌کند علم و فناوری و پاسخگویی به هنگام و به روز به نیازهای جامعه است. این موضوع مهمی است که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و هست.

* حضور ده‌ها هیات خارجی و هیأت‌های تخصصی از کشورهای همسایه

قادری‌فر در ادامه خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه شاهد حضور ده‌ها هیات خارجی و هیأت‌های تخصصی از کشورهای همسایه و عمدتاً مسلمان هستیم که از دانشگاه‌های برتر این کشورها مثل کشور عراق، افغانستان،‌ پاکستان‌، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و عمان  هستیم که با توانمندی‌های برجسته جمهوری اسلامی ایران در حوزه فناوری پیشرفته ساخت تجهیزات آزمایشگاهی آشنا می‌شوند  و قراردادهای خوبی نیز در این زمینه‌ها منعقد می‌‌شود. 

وی در پایان گفت: پیش‌بینی می‌کنم امسال چیزی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان حداقل فروش قطعی را در نمایشگاه تجربه کنیم که یک رکورد بسیار خوب در عرضه محصولات فناورانه است؛ ضمن اینکه در این نمایشگاه  از چند محصول جدید و فناورانه رونمایی خواهد شد  و خبرهای خوشی نیز در راه است. 

انتهای پیام/