شناسایی کشورهای هدف در صادرات مبل/ ظرفیت 500 میلیون دلاری صادرات مبل

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس حسن احمیدان امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه 8 درصد اشتغال کشور به صنعت چوب و مبلمان تعلق دارد گفت: نزدیک 70 هزار میلیارد تومان گردش مالی این صنعت است. 

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه این صنعت جزء صنایع زودبازده به شمار می‌رود، افزود: این در حالی است که بالغ بر 50 درصد ظرفیت کارخانجات خالی است. 

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان اظهار داشت: اتحادیه در سال‌های گذشته در بازدید از کشورهای هدف صادراتی روند واردات و صادرات و برنامه‌ریزی عملیاتی نسبت به استراتژی صادراتی  مبلمان را انجام داده  و کشورهای هدف صادراتی را در این زمینه شناسایی کرده است. 

وی اظهار داشت: این کشورها کشورهای عراق، روسیه، عمان، قطر، سوریه، کشورهای اوراسیا و ... هستند که به لحاظ فرهنگی یا مذهبی مشترکاتی با ما دارند. 

وی با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز و افزایش آن فرصتی را برای صادرات ایجاد کرد، گفت: اگرچه قیمت ارز نسبت به یکی، دو سال گذشته 4 برابر افزایش یافته است اما قیمت مبلمان بیش از 2 برابر افزایش نیافته است. 

احمدیان با بیان اینکه واردات مبل ممنوع است، بیان داشت: در سال‌های اخیر با توسعه صنعت مبلمان کشور واردات به یک دهم کاهش یافت و اکنون نیازی به واردات در این زمیه نیست اگرچه با توجه به تعالی که در این صنعت به دست آورده‌ایم نگرانی از واردات این محصول وجود ندارد. 

*  ظرفیت 500 میلیون دلاری صادرات مبلمان کشور

در ادامه این نشست محسن منتظری نماینده سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: طی چند سال گذشته روند صادرات ما در زمینه مبلمان رو به رشد بوده و در 12 ماهه سال 98 رشد صادرات مبلمان کشور 145 نسبت به 12 ماهه سال 96 بوده است. 

وی بیان داشت: در سال 97 ارزش صادرات مبلمان کشور 27 میلیون دلار بوده در حالی که ارزش صادرات مبلمان در سال 96 فقط 12 میلیون دلار بوده است. 

منتظری بیان داشت: اگرچه صادرات در این بخش رقم قابل توجهی نیست اما رشد 145 درصدی صادرات حاکی از آن است که ظرفیت‌های خوب صادراتی وجود دارد و می‌توان صادرات در این صنعت را تا 500 میلیون دلار هم پیش‌بینی کرد و برای آن برنامه‌ریزی کرد. 

وی گفت: در 8 ماهه امسال نسبت به 8 ماهه 97 هم رشد صادراتی در این بخش 40 درصد بوده است. 

نماینده سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در 8 ماهه ابتدای امسال ارزش صادرات مبلمان کشور 30 میلیون دلار بوده است. 

وی گفت: در خصوص واردات مبلمان (شامل کالای تمام شده، کالای واسطه‌‌ای و مواد اولیه) کاهش داشته‌ایم و واردات آن در سال 97 فقط 9 میلیون دلار بوده است. 

منتظری بیان داشت: البته با توجه به ظرفیت و تعداد کارگاه‌های فعال در بخش صنعت مبلمان کشور رقم 30 میلیون دلار برای صادرات ناچیز است. 

وی گفت: پیشنهاد شده تا یک میز تخصصی برای صادرات مبلمان در سازمان توسعه تجارت تشکیل شود. 

در ادامه این جلسه علیرضا عباسی رئیس اتحادیه درودگران و مبلمان تهران بیان داشت: یکی از موضوعاتی که به تولید و صادرات مبلمان آسیب رسانده برپایی فروشگاه‌‌های با نام نمایشگاه در پارک‌ها و امکان دیگری در سطح کشور و تهران بوده است. 

وی با بیان اینکه اغلب این واحدها بدون شناسنامه بودند، اظهار داشت: از طریق اتحادیه درودگران اقداماتی برای جلوگیری از برگزاری این نمایشگاه انجام شد و با موافقت وزیر صنعت، اتاق اصناف و استاندار تهران مقرر شد تا دیگر این نمایشگاه در تهران برگزار نشود همچنین قبادی معاون وزیر صنعت دستور دادند در کل شهرستان‌ها کشور این نمایشگاه‌ها برگزار نشود و در مقابل سالی یک یا حداکثر دو بار نمایشگاه‌هایی با رویکرد صادرات و رونق تولید برگزار شود. 

عباسی اظهار داشت: بر این اساس برگزاری نمایشگاه‌ در حوزه مبل فقط  با مجوز اتحادیه‌های صنف درودگران و اتاق‌های اصناف در تهران و شهرستان‌های امکان پذیر است. 

به گزارش فارس، نهمین نمایشگاه مبلمان و تجهیزات اداری و بیست و نهمین نمایشگاه مبلمان منزل 4 تا 7 دی ماه 98 در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. 

انتهای پیام/ 

برچسب ها:

اقتصادی