ستاری:اقتصاد کشور از نفت به دانش‌بنیان در حال تغییر است

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در افتتاحیه بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار و آغاز به کار هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت که همزمان با بیستمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر برگزار شد، اظهار داشت: در همه دنیا اساتید دانشگاهی شرکت‌هایی دارند و در حوزه‌های مختلف در صنعت واقعی کار می‌کنند اما در ایران زمانی که استاد شرکت داشته باشند یا با صنعت ارتباط بگیرد پسندیده نبود و در دوره طولانی در این تفکر گیر افتاده بودیم.

وی گفت:‌ معتقدم با مالیات بازنشسته‌ها و پول مردم درس خوانده‌ایم تا مشکلات‌شان را حل کنیم و آنها هزینه آموزش ما را تقبل کرده تا آینده‌شان ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه ایجاد زیرساخت وظیفه دولت است اما محصول حاصل تلاش بخش خصوصی است، گفت: در گذشته فقط مسئولان ارشد کشور درباره اقتصاد دانش‌بنیان صحبت می‌کردند اما اکنون مدیران میانی هم در این باره مشغول شده‌اند و همه درباره شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دانش بنیان صحبت می‌کنند.

*وظیفه ما تنها آموزش نیست

ستاری گفت: وظیفه ما تنها آموزش نیست بلکه به دنبال مدل‌های موفق هستیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: زمانی که 6 سال پیش نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز کردیم، چه کسی فکر می‌کرد امروز تجهیزاتی با قیمت بالای 10 میلیارد تومان ساخته و عرضه شوند و آیا تصور می‌کردیم که پیچیده‌ترین محصولات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بتوانیم خودمان بسازیم.

به گفته ستاری اعتماد مردم و مسئولان به اکوسیستم جدید و بازیگران جدید که مدیران زیر 30 سال دارند، نقطه قوت تلاش‌های ماست.

*اقتصاد کشور در حال پوست‌اندازی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان است

وی ادامه داد: در حال پوست‌اندازی اقتصادی هستیم و از اقتصادی که پایه آن پول رانت نفت بوده، به سمت اقتصاد دانش‌بنیان در حال حرکت هستیم.

ستاری گفت:‌ در 6 سال گذشته مدیران وزارت علوم برای این تغییر کمک کرده‌اند و برای تغییر از یک اکوسیستم آموزشی به یک اکوسیستم دیگر ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یاری رسانده‌اند که دانشگاه‌های نسل چهارم تنها بخشی از این اکوسیستم جدید است.

انتهای پیام/