حمایت 50 درصدی معاونت علمی از محصولات هایتک

رضا اسدی‌فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست‌جمهوری در حاشیه بازدید از هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در هفتمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران هستیم؛ خوشبختانه این نمایشگاه همزمان با نمایشگاه هفته پژوهش که وزارت علوم برگزار می‌کند  شروع به کار کرده است؛ بنابراین یک هم‌افزایی خوبی اتفاق افتاده است و اساتیدی که برای بازدید از نمایشگاه هفته پژوهش حضور می‌یابند فرصت دارند  تا از این نمایشگاه هم بازدیدی داشته باشند.

* ارائه بیش از ۹ هزار محصول و  تجهزات آزمایشگاهی در نمایشگاه ایران ساخت 

وی اظهار داشت: در مجموع ۳۵۰ شرکت بیش از ۹ هزار محصول را در این نمایشگاه ارائه کرده‌اند که اغلب تجهیزات آزمایشگاهی هستند و بخش کمتری مواد شیمیایی مورد نیاز آزمایشگاه‌ها برای کارهای تحقیقاتی در نظر گرفته شده است و معاونت علمی یک مدل حمایتی خاصی در نمایشگاه ایران ساخت دارد که تجهیزات را از نظر تکنولوژی در چهار سطح قرار می‌دهد.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: سطح اول تجهیزات پیشرفته و هایتک هستند که ۴۰ درصد تخفیف از معاونت علمی می‌گیرند؛ یعنی هر دانشگاه یا پژوهشگاهی که تجهیزات آزمایشگاهی را خریداری کند ۶۰ درصد مبلغ را می‌‌پردازد و ۴۰ درصد از یارانه معاونت علمی استفاده می‌کند.

وی اضافه کرد: مبلغ یارانه و تجهیزات برای سطح دوم ۲۵ درصد است؛ برای سطح سوم ۱۰ درصد و برای سطح چهارم که تجهیزات خیلی عمومی هستند، مشمول حمایت نمی‌شوند و صرفاً بدون حمایت می‌توانند محصولاتشان را در نمایشگاه بفروشند.

* حمایت ۵۰ درصدی معاونت علمی از محصولات هایتک

اسدی‌فرد اظهار داشت: در سال ۹۷ حدود ۱۱۰ میلیارد تومان فروش تجهیزات آزمایشگاهی نمایشگاه ایران ساخت را داشتیم؛ امیدوارم همچنان استقبال خوبی در این زمینه صورت گیرد. بیشتر شرکت‌ها براساس نیاز بازار محصولات جدید و پیشرفته‌ای ارائه و محصولاتشان را ارتقاء می‌دهند؛ محصولاتی که برای بار اول ارائه شود و در دسته محصولات هایتک قرار بگیرد ۱۰ درصد بیشتر حمایت می شود یعنی به جای ۴۰ درصد از ۵۰ درصد حمایت برخوردار می‌شود.

وی گفت: در این نمایشگاه شاهد حضور ده‌ها هیات خارجی و هیات‌های تخصصی از کشورهای همسایه و  عمدتا مسلمان هستیم، که بتوانند بازدید داشته باشند و در قالب نمایشگاه خرید انجام دهند و امیدواریم بتوانیم در بحث توسعه صادرات کارهای خوبی انجام بدهیم و قراردادهایی منعقد کنیم.

* حضور بیش از ۵۰ شرکت در بازارهای صادراتی 

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: از مجموع ۳۵۰ شرکت، بالغ بر ۵۰ شرکت وارد بازارهای صادراتی شده‌اند و چندین شرکت با یکدیگر مشارکت می‌کنند و تجهیزات را با برندهای غیرایرانی عرضه و وارد بازارهای صادراتی می‌کنند.

اسدی‌فرد در مورد مشارکت شرکت‌ها با برندهای غیرایرانی، با بیان اینکه ابتدا بحث تحریم‌ها و سپس شناخته شدن شرکت‌ها مطرح است ،‌تصریح کرد: اگر برندی مستقیما به ایران وصل باشد نمی‌تواند در بازار اروپایی و خیلی از بازارها حضور داشته باشد؛ همچنین شناخته شدن شرکت‌ها را در بر می‌گیرد که اغلب شرکت‌های جدیدی هستند که در بازار بین‌المللی شناخته نشده‌اند و به سمت یک شریک قدرتمند‌تر می‌روند که برند مشهور و شناخته‌ شده‌‌ای دارند که این محصول خاص را ندارد با هم مشارکت و محصول را تولید می‌کنند و تحت برند می‌فروشند و هر دو از منافع برخوردار می‌‌شوند.  

* ۹۰ درصد شرکت‌ها دانش‌بنیان هستند

وی اظهار کرد: نمایشگاه ایران ساخت از نظر حمایت واقعی از تولید که یک مدل تحریک تقاضا و بازار است با یارانه‌ای که معاون علمی به مشتریان می‌دهد آنها را علاقمند می‌‌کند که از تجهیزات داخلی خریداری کنند؛ در شرایط تحریم، هم ارز از کشور خارج می‌شود و هم خرید شرایط بسیار سختی دارد و خدمات پس از فروش داده نمی‌شود بنابراین به جای آن تصمیم بگیرند از کالاهای داخلی استفاده کنند که غریب به ۹۰ درصد شرکت‌ها دانش‌بنیان و حاصل کار خود دانشگاه‌ها هستند.

انتهای پیام/