قیمت انواع محصولات کشاورزی/ رشد 3.75 دلاری قیمت گندم در بازارهای جهانی

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، امروز در بازارهای جهانی قیمت گندم با افزایش قابل ملاحظه‌ای مواجه شد اما قیمت ذرت کاهش داشت. بازار دانه‌های روغنی هم چندان رونقی نداشت و قیمت انواع دانه‌های سویای خوراکی و سویای روغنی با کاهش جدی قیمت مواجه شدند. در دیگر سو محصول اساسی شکر رشد اندک داشت.

امروز در بازار جهانی قیمت هر بوشل گندم با رشد 3.75 دلار نسبت به روز گذشته به قیمت 552 دلار به فروش رفت. قیمت ذرت هم کاهش 75 سنتی داشت و هر بوشل از این محصول به قیمت 386.25 دلار معامله شد. دانه سویای روغنی کاهش 4.5 دلاری را تجربه کرد و سویای خوراکی نیز 2.4 دلار با افت همراه شد. 

در گروه محصولات کشاورزی نرم هم شکر رشد اندک 7 سنتی را تجربه کرد و در گروه دام هم دام زنده و پرواری کاهش‌هایی به ترتیب 17 سنت و 82 سنت را تجربه کردند. 

به گزارش فارس، بررسی قیمت محصولات کشاورزی از آن لحاظ برای کشور اهمیت دارد که ایران در بخشی از محصولات واردکننده است و هر گونه نوسان قیمت در بازارهای جهانی روی قیمت داخلی هم تأثیرگذار است.

ایران در تأمین 70 درصد خوراک دام و طیور وابسته است بنابراین هر گونه تغییر در قیمت ذرت در قیمت داخلی هم تأثیرگذار خواهد بود. از سوی دیگر امسال قرار است 2.5 میلیون تن گندم وارد کنیم اگر چه مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی همچنان اصرار دارند که تولید به اندازه کافی بوده و به دلیل اشکال در سامانه و سیستم خرید گندمها خریداری نشده است اما کمیته‌ای که در این زمینه تشکیل شده تصمیم به واردات کرده است.

در زمینه دانه‌های روغنی هم ایران بیش از 90 درصد در تأمین این محصولات وابسته است که عمده این روغن‌ها از سویا استحصال می‌شود. 

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی