بازگشایی پنجره نوآوری تجارت

اخبار شرکت‌ها_ هیبت اله سمیع معاون مدیر عامل بانک تجارت در امور سازمان و سرمایه گذاری‌ها پس از بازگشایی و بازدید این مرکز اظهارداشت: این محیط برای پرورش ایده‌های نو، رشد و شکوفایی استارتاپ‌ها شبکه سازی و کار اشتراکی، جذب سرمایه و تجاری سازی فراهم شده که گفت‌وگو با جوانان ایده‌پرداز و کارآفرین در این فضای متفاوت، پویا، پرانرژی و خلاقانه بسیار لذت بخش بود که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با اشاره به آغاز فعالیت بانک تجارت در 29 آذر سال 58 ادامه داد: در آستانه 40 سالگی بانک تجارت افتتاح پنجره نوآوری تجارت که ترکیبی از شتاب دهنده، مرکز رشد و مجتمع فناوری بوده افتخار بسیار بزرگی است.

معاون مدیر عامل بانک تجارت با اشاره به خدمات این بانک افزود: بانک تجارت با کوله باری از تجربه حاصل از ادقام 12 بانک ایرانی و مشترک ایرانی و خارجی چهل سال در اکوسیستم اقتصادی کشور با حمایت و ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی و حمایت از صنایع و کارآفرینی نقش مهمی ایفا کرده و امروز در سنوات بلوغ خود با بازسازی ترازنامه و بهبود ساختار مالی در استانه تحولات بزرگ در بازنگری مدل کسب و کار و ایجاد ساختار و بسترسازی فعالیت در عصر جدید بانکداری قرار دارد.

سمیع با بیان اینکه روندهای بانکداری در دنیا نشان می‌دهد که بانک‌ها امروزه با اتکاء به مدل سنتی کسب و کار قادر به رقابت نخواهند بود، خاطرنشان کرد: موضوع تحول تفکر و مدل کسب و کار یک انتخاب برای بانک‌ها نیست و به ناچار باید یک رویکرد هوشمند داشته باشند و نه تنها ارائه خدمات و محصولات انبوه و یکسان به طیف متفاوت مشتریان جای خود را به محصولات سفارشی شده داده بلکه راه حل محوری جایگزین تفکر محصول محوری شده است.

وی با یادآوری اینکه بانک‌ها ازارائه خدمات بانکی فراتر رفته‌اند، تصریح کرد: بانک‌ها علی رغم پوشش یک پارچه خدمات سوپرمارکت مالی، بیمه، صرافی، لیزینگ و کاگزاری خدمات تسهیل کننده کسب و کار به مشتریان خود می‌دهند و در بانکداری مدرن این خدمات فراتر از خدمات سپرده‌ای و اعطای تسهیلات است و از این رو بانک‌ها در دنیای واقعی نقش تسهیل گری در توسعه کسب و کار را ایفا می‌کنند.

معاون مدیر عامل بانک تجارت در امور سازمان و سرمایه گذاری‌ها خدمات مشاوره‌ای، خدمات زنجیره ارزش و تأمین راه کار‌های ارزش افزوده را از این نوع خدمات دانست و ابراز داشت: بانک‌ها با تغییرات فناورای، تحول دیجیتال با ناکارآمدی‌هایی که کانال ارائه خدمات سنتی خود و چالش‌هایی مثل مقررات دست و پاگیر که در بروزرسانی دارند از سوی دیگر تغییرات فضای کا رکه منجر به تغییرات انتظارات مشتریان شده بازیگران جدیدی مثل فین تک‌ها و استارتاپ‌ها وارد فضای کسب و کار شدند در حالی که بانک‌ها آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناختند ولی بخش عمده‌ بازار بانکی را جذب کردند.

سمیع به آماری در سال 2019 مبنی بر اینکه 64 درصد مشتریان بانک‌ها حداقل از یکی از پلت فرم‌های ساخته شده توسط استارتاپ‌ها را استفاده کرده‌اند اشاره کرد و معتقد است: باتوجه به واقعیت‌های اقتصادی و فضای تکنولوژیکی مدل کسب و کار بانک‌ها با حضور و رسمیت بازیگران جدید راحت تر و سریع‌تر می‌تواند به روز شود بنابراین ما سعی کردیم نقش و جایگاه آن‌ها این مدل را در کسب و کار بانک تجارت پررنگ کنیم.

وی یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ بانک را توسعه کسب و کار‌های مبتنی بر تحولات بانکداری در ۳ محور بانکداری دیجیتال، همکاری با فینتک‌ها واستارت آپ‌ها دانست و ادامه داد: از این رو در کنار کلان پروژه تحول آی تی پروژه تحول دیجیتال بانک که عمدتا رویکرد کسب و کاری دارد برای ۳ تا ۵ سال آینده تعریف شده و در حال حاضر مرحله تدوین نقشه راه را سپری می‌کند.

معاون مدیر عامل بانک تجارت اجرای بانکداری دیجیتال را نیازمند تعامل با محیط فینتک کشور است، عنوان داشت: توسعه فینتک‌ها می‌تواند در بخش توزیع خدمات، ساخت محصولات جدید و شخصی سازی خدمات و محصولات بانکی تسهیل‌کننده کسب و کار مشتریان باشد لذا فینتک‌ها به عنوان بخشی از زیست بوم تحول دیجیتال بانک می‌تواند نقش آفرینی کند و بر همین اساس هیئت مدیره بانک در سال گذشته کمیته راه‌بری کسب و کارهای مبتنی بر فناوری نوین را ایجاد کرد و ۴۸ جلسه هفتگی برگزار شد که دست آورد‌های خوب و مهمی در پی داشت.

سمیع پروژه بانکداری دیجیتال، تدوین استراتژی بانکداری باز و نقشه راه بانکداری اجتماعی، پروژه صورت حساب الکترونیکی در مالیات بر ارزش افزوده و تأسیس شرکت کسب و کار بانک و پروژه تجارت نت، ورود به پروژه ققنوس و ایجاد پنجره نوآوری تجارت در کنار بازنگری مدل کسب و کار سنتی بانک و کوتاه سازی ارائه خدمات و محصولات بانک را از جمله دستاوردهای کمیته راه‌بری کسب و کارهای مبتنی بر فناوری نوین برشمرد و اظهارداشت: پنجره نوآوری تجارت با برنامه مدون و استراتژی مشخص امید دارد با محیط تعاملی با فینتک‌ها، استارتاپ‌ها و شرکت‌های تابعه بانک داشته و با حمایت و کمک به رشد و نمو آن‌ها فرهنگ نوآوری در بانک را گسترش دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی