به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سامانه «فارس من» با هدف پیگیری مستقیم مسائلی و مشکلات مردم راهاندازی شده است و در سریعترین زمان به پیگیری موارد اعلامی میپردازد.
نخستین سوژه مطرح شده در فارس من که از مرز ۵۰۰ امضا گذشت، وضعیت معلمان مدارس غیردولتی است؛ معلمانی که سالهاست در مدارس غیردولتی به امر مقدس تعلیم و تربیت آیندهسازان کشور مشغولند.
تعدادی از این معلمان در سامانه فارس من عنوان کردند «بیش از 200 هزار معلم نیروی آزاد شاغل در مدارس غیردولتی در سراسر کشور با نازلترین حقوق و بدون پرداخت حق بیمه از کارفرما، سالها در مدارس غیر دولتی مشغول به فعالیت هستند و با وجود اینکه این معلمان از آموزش و پرورش مراحل گزینش را طی کرده و مجوز تدریس از این وزارتخانه را اخذ میکنند، اما از هیچ گونه سابقه، امنیت شغلی، حقوق مناسب، و جایگاه فرهنگی برخوردار نبوده و در ناعادلانه ترین شرایط با همه توان تدریس می کنند. از طرفی با وجود اینکه آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی مواجه است و با برگزاری آزمون اقدام به تأمین نیروی انسانی میکند، متاسفانه آموزش و پرورش هیچ برنامهای برای بهره گیری از این ظرفیت عظیم نیروی انسانی که سالها عمر خود را صرف آموزش فرزندان این دیار میکنند، ندارد لذا با این بیتوجهی علاوه بر اینکه نظام آموزشی خود را از این نیروهای زبده محروم میکند ، آیندهای مبهم نیز برای این 200 هزار نفر ترسیم کرده است».
ما در گزارش قبل به بررسی وضعیت این معلمان از زمان تأسیس مدارس غیردولتی پرداختیم و لزوم بیمه شدن این معلمان توسط مؤسس تأکید شد.
در خصوص وضعیت استخدامی آنها معاون ادارهکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد که امکان آن وجود ندارد.
در این راستا با مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفتوگو کردیم که آیا امکان استخدام رسمی این معلمان در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد یا خیر؟
نوید ادهم در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار کرد: این افراد میتوانند در روند آزمونهای استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند و چون تجربه دارند، قطعاً امتیاز بیشتری را کسب خواهند کرد.
وی ادامه داد: از ابتدای امر فرض بر این گذاشته شد که آن دسته از افرادی که با غیردولتیها کار میکنند، کارمند دولت نیستند و دولت تعهدی نسبت به آنها ندارد و خود این افراد نیز با همین دیدگاه وارد مدارس غیردولتی شدند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر این افراد مایل باشند که وارد سیستم دولتی شوند باید مانند بقیه داوطلبان در کنکور و آزمون استخدامی شرکت کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که «این معلمان عنوان میکنند اگر ما معلمان باکیفیتی نیستیم چرا در مدارس غیردولتی اجازه تدریس داریم؟»، گفت: بحث بد بودن و خوب بودن نیست بلکه ما نظام آموزش رسمی داریم که فرایند مشخصی برای جذب دارد و این افراد، مدارس غیردولتی را انتخاب کردند.
نوید ادهم در پاسخ به این پرسش که «آیا در آزمون استخدامی آموزش و پرورش امکان پیشبینی امتیازی برای این معلمان است»، افزود: قطعاً اگر افراد موفقی باشند، وفتی در مصاحبه و امتحان شرکت میکنند، نمره برتر میآورند.
انتهای پیام/